Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan typegodkjenne bil?

Startet av Osloensis, fredag 09. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

Osloensis

Mannen er saabfan på sin hals. Ikke noe annet duger.

Og nå virker det som om produksjon og presale av saab med skikkelig motor virkelig har startet.

https://www.saabplanet.com/nevs-started-presale-in-china/

Er det noen som vet hvor vanskelig det er å få typegodkjent en bil til Norge, som ikke er godkjent i EU ennå?
https://www.vegvesen.no/_attachment/62006/binary/15347?fast_title=Skjema+-+typegodkjenning+av+bil

Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Elmo

Du mener vel godkjenne og ikke typegodkjenne ?? ???
Typegodkjenning er det bilfabrikantene får utført for at ikke hver enkelt bil skal måtte kontrolleres før registrering.
Du er vel ute etter enkelt-godkjenning av bil du importerer selv ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trekkoppbil

#2
Gebyr for nasjonal typegodkjenning:

Kjøretøy med tillatt totalvekt til og med 3 500 kg:  kr. 1 720
Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg: kr. 2 570
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Kommersiell+import+av+kjoretoy/Nasjonal+typegodkjenning

Trekkoppbil

#3
Det står noe om nasjonal småseriegodkjenning i §7, og noen overgangsregler i § 23.?
lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-07-05-817#KAPITTEL_2

Enkeltgodkjenninger brukes ofte ved bruktimport av biler med nordamerikansk typegodkjenning etter §10a, og bruktimport fra eøs etter §10.

Det spørs hvor enkelt det er å få enkeltgodkjenning av biler fra andre steder i verden. §9 henviser til direktiver som åpner for det:
"-   bil og tilhenger til bil i kjøretøygruppe M1 og N1 produsert i store serier for land utenfor EØS-området (jf. forordning (EU) nr. 183/2011 som endrer bilag IV til direktiv 2007/46/EF, og som fastslår at disse bilene er «nye» i 6 måneder),"

Av og til kan man få behov for dokumentasjon fra dyre laboratorier i Tyskland, men NEVS har vel laboratorium ved Trolhättan. Ellers veit jeg ikke hvordan man skulle klare å skaffe dokumenter på en kinabil.

Så spørs det om man får bilen produsert med eu-godkjennte deler, eller om man får den godkjennt uten det.
Når man sammenligner biler med nordamerikansk og europeisk typegodkjenning, så er det drøssevis av små og store forskjeller på bilene. Det aner meg at det ikke vil være så enkelt å få typegodkjennt en kina-bil i Norge.




Osloensis

Sikkert godkjenne, var mannen som mumlet noe om at den ikke var typegodkjent for Norge. Jeg vil bare gi ham tidenes bursdagsgave om 1-2 år, og må finne ut hvordan.

Takk for all info, skal lese, samt kontakte Trollhättan (der mannen forsåvidt nettoop var på "pilgrimsferd").
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA