Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil uten lademuligheter hjemme

Startet av ad91, onsdag 07. november 2018, klokken 19:47

« forrige - neste »

ad91

Jeg har lenge tenkt på å bytte ut fossilbilen til en elbil. Det eneste som har hindret meg fra å gjøre det er at jeg ikke har lademuligheter hjemme der jeg bor nå.

I det siste har jeg sett at det flere steder er muligheter for hurtiglading og jeg har lademuligheter på jobben (8 timer).
Dette er det jeg vanligvis bruker bilen til:
Jobb 20 km (tur/retur)
Tur til Oslo ca 60km tur/retur cirka to ganger i uka.

Det jeg lurer på er om det er helt umulig for meg å ha elbil uten lademuligheter hjemme? Jeg har innsett at jeg antageligvis må regne med å bruke hurtigladere (har en 2 min fra der jeg bor). Bilen kommer til å være i bruk nesten hver dag, og det kommer aldri til å gå mer enn 2 dager uten at den er i bruk. Tenker da på om batteriet tåler det, og da spesielt om vinteren.

Crown

Så lenge du kan lade på jobben og du ikke baserer deg kun på hurtiglading, går det helt fint og batteriet vil tåle det. Lurt å velge en bil med lavt forbruk, da får du presset innpå mest mulig kilometer på jobb, regner med det bare er max 16A?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Amatøren

#2
Lading på arbeid er ikke bare-bare......

Er det motorvarmerkontakt eller ordentlig type 2?

Med ladekladd og motorvarmerkontakt så lader det ikke særlig raskt.

På vinteren vil man gjerne ha litt varme også ikke bare fremdrift. Både for komfort og forskriftsmessig sikt gjennom vinduene.

Slikt trekker strøm.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ad91

Dere stiller gode spørsmål som jeg ikke har satt meg helt inn i. Men jeg vet at det på jobben er uttak for 3-faselading og det er type-2. Uttakene med høyst effekt har har inntil 20kW og de andre har inntil 7kW hver.

Crown

Sitat fra: ad91 på onsdag 07. november 2018, klokken 20:23
Dere stiller gode spørsmål som jeg ikke har satt meg helt inn i. Men jeg vet at det på jobben er uttak for 3-faselading og det er type-2. Uttakene med høyst effekt har har inntil 20kW og de andre har inntil 7kW hver.

Er det type 2 med 7kW så er det jo gull det. Bare pass på at du kjøper en bil som støtter det. Har du noe budsjett/krav til bilen?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Trekkoppbil

Det burde gå bra med de fleste el-biler. Det kan være noen som har gamle og dårlige batterier, som kan være slitsomme på Oslo-turen. Ellers er det opptil deg, hvordan du tar det og hva du er innstillt på, og man må innrette seg etter forholda.

Du kan speide etter ladeplasser i Oslo: http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

Når det gjelder hurtiglading, så kan det ha mye å si om du parkerer ute eller inne til vanlig, og om du bor ved kysten eller inne i landet. Ett skikkelig kaldt batteri kan du ikke hurtiglade i ordets normale forstand. Starter man langturen med fullada batteri, så kjører man det gjerne litt varmt, før man hurtiglader. Ved småkjøring så rekker du ikke å kjøre batteriet så varmt.

ad91

Sitat fra: Crown på onsdag 07. november 2018, klokken 20:30
Sitat fra: ad91 på onsdag 07. november 2018, klokken 20:23
Dere stiller gode spørsmål som jeg ikke har satt meg helt inn i. Men jeg vet at det på jobben er uttak for 3-faselading og det er type-2. Uttakene med høyst effekt har har inntil 20kW og de andre har inntil 7kW hver.

Er det type 2 med 7kW så er det jo gull det. Bare pass på at du kjøper en bil som støtter det. Har du noe budsjett/krav til bilen?

Jeg har ingen spesielle krav til bilen annet enn at den må kunne hurtiglades. Har sett litt på Kia Soul. Budsjettet er på ca 170 000. Har selvfølgelig lyst på så ny og lite kjørt bil som mulig, men det viktigste er rekkevidden og lavt forbruk som du skrev.

Crown

Til det budsjettet og bruken er Soul fin. Den kan nyttiggjøre seg 7kW type 2, har varming og kjøling av batteripakken som er greit å ha for å lade raskest mulig uansett temperatur, og forbruket er ok så lenge det ikke går for fort (luftmotstand som et hus :-)) Den har 7 år/150.000km garanti på hele bilen. Pass på å kjøpe en med varmepumpe så bruker den mindre strøm på oppvarming samt blir raskere varm.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

ad91

Sitat fra: Crown på onsdag 07. november 2018, klokken 21:24
Til det budsjettet og bruken er Soul fin. Den kan nyttiggjøre seg 7kW type 2, har varming og kjøling av batteripakken som er greit å ha for å lade raskest mulig uansett temperatur, og forbruket er ok så lenge det ikke går for fort (luftmotstand som et hus :-)) Den har 7 år/150.000km garanti på hele bilen. Pass på å kjøpe en med varmepumpe så bruker den mindre strøm på oppvarming samt blir raskere varm.

Takk for svar! Går nok for en Kia Soul :)

Vollis47

Sitat fra: ad91 på torsdag 08. november 2018, klokken 22:16
Sitat fra: Crown på onsdag 07. november 2018, klokken 21:24
Til det budsjettet og bruken er Soul fin. Den kan nyttiggjøre seg 7kW type 2, har varming og kjøling av batteripakken som er greit å ha for å lade raskest mulig uansett temperatur, og forbruket er ok så lenge det ikke går for fort (luftmotstand som et hus :-)) Den har 7 år/150.000km garanti på hele bilen. Pass på å kjøpe en med varmepumpe så bruker den mindre strøm på oppvarming samt blir raskere varm.

Takk for svar! Går nok for en Kia Soul :)

Godt valg. Tror du vil elske elbillivet i en Kia Soul.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA