Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK kobler skattelistene med vegvesenet kjøretøy data

Startet av Sølvpusen, fredag 09. november 2018, klokken 18:02

« forrige - neste »

Sølvpusen

Hørte nettopp reportasje på NRK, 1 av 5 Tesla eier tjener over 1 million. Er egentlig ikke så spennende hvor mye/lite eiere av forskjellige merker tjener (syns jeg). Det jeg stusset litt over var bruken av 2 forskjellige data sett, som hver for seg har ulike hensikter. Skattelistene for å avdekke skatte snusk, kjøretøy databasen, for å identifisere eiere av kjøretøy.

Er dette helt i tråd med GDPR, data tilsynets retningslinjer?

Noen tanker, el er det bare meg som synes det er i grenseland til hva dataene var/er ment brukt til?


Sent from my iPhone using Tapatalk
ikke sølv M3LR'21
ikke sølv Leaf'18
Sølv X75 '18
solgt - Sølv i-Miev 2011

Vhagar

Så lenge de ikke publiserer en navneliste over elbileiere med deres inntekt og bilmodell så er de nok på trygg grunn. Det er også ikke 100% nøyaktige tall de har, men nok til å danne seg et helt ok bilde.

Ellers er det spennende å se, for her er mye en kan "slå i bordet med" overfor de som sier at det kun er "rikinger" som eier elbil (særlig Tesla). Kun 1 av 5 Tesla eiere har i følge oversikten netto inntekt på over 1 mill. Så man må absolutt ikke være millionær for å eie en Tesla slik mange har hevdet. Derimot hjelper det å ha en sunn privatøkonomi med innsikt i hva som lønner seg økonomisk når det kommer til valg av kjøretøy. Her kunne nok flere dradd nytte av å bytte fra fossil til elbil (og ikke nødvendigvis Tesla).

Det er også over 143 tusen elbileiere i listen deres og bare 45% har en inntekt over 500 tusen. Bruken av median er også noe som påvirker tallene her (noen få drar nok opp medianen rimelig høyt her). Igjen noe som forteller oss at det langt i fra er rikinger som kjører elbil (eller Tesla).

At Tesla er mest vanlig hos de med høyest inntekt er ikke rart, det er vel den dyreste elbilen på markedet så ikke noe rart i det heletatt der. Det samme med alder, en må litt opp i åra før en har råd til så dyr bil uansett merke og drivstoff. Andelen kvinner derimot kunne godt vært høyere men vi vet jo at valget av bil handler om ulike preferanser når menn/kvinner skal velge. Om det er noen trøst så er det madammen jeg har å takke for at jeg kjører elbil i dag, det var hun som pushet på selv om den står oppført på meg.

Så egentlig positive tall. Hadde de bare ikke brukt median så hadde vi nok sett at enda flere "fattige" kjører Tesla. Men det er nok bevisst bruk for å kunne si "hah! Tesla eiere er rikinger" i god journalistånd.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Ellemelle

Sitat fra: Vhagar på fredag 09. november 2018, klokken 19:47
Bruken av median er også noe som påvirker tallene her (noen få drar nok opp medianen rimelig høyt her). Igjen noe som forteller oss at det langt i fra er rikinger som kjører elbil (eller Tesla).
Jeg lurer på om du blander begrepene her. Det er gjennomsnittet som lett blir påvirket av ekstremverdier, median derimot gir et godt bilde på middelverdien

Hvis du har fem årslønner på 52 mill, 1 mill, 800 000, 700 000, 500 000, så er snittlønna 11 millioner, mens median lønn er 800 000.

geear

Ja, vil nå også si at medianen er riktig bruk her.

Og median på 627k for Tesla-eiere er ikke høyere enn ventet. Egentlig er jeg overrasket over at det betyr at over halvparten antageligvis har kjøpt seg bil for mer enn en årslønn.

Ellers syns jeg det var voldsomt til Tesla-fokus i artikkelen. Man må huske på at alle Teslaer er forholdsvis nye og derfor har høy pris og det igjen kan knyttes til OK inntekt. Hva hadde skjedd om de gjorde samme øvelse med eiere av inntil fem år gamle BMWer?

Link: https://www.nrk.no/norge/skattetallene_-her-er-det-norske-tesla-kartet-1.14283183

Edit: Dæven, hadde glemt at det fantes en elutgave av SLS AMG. Good catch av Stordalen.

Vhagar

Ja, beklager forvekslingen der med middelverdien.
Forøvrig hadde det vært interessant å sett på øvre og nedre kvartil også når en først skal "dissekere" teslaeiere i forhold til inntekt siden samfunnet er så opptatt av hvor rike vi er som har råd til en Tesla.

Når "bare" 1/5 har over 1 mill og medianen for teslaeiere er lavere enn mange har likt å tro (kun "rikinger") så hadde det vært fint med litt innsikt i fordelingen ellers i gruppen også. Rett og slett hvordan fordelingen av de andre 4/5-delene er.

Teslafokuset er naturlig, jeg mener jo fortsatt at vinklingen er å få teslaeiere til å fremstå som rike og at elbilinsentivene sånn sett ikke treffer godt nok. Mens tallene viser jo at vi ikke er så rike som media skal ha det til.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

arthur

Høy skattemessig inntekt og å være rik er ikke synonymt. Mange av de rikeste i Norge har ingen (skattemessig) inntekt, eksempelvis Røkke. Slike "oversikter" er i mine øyne totalt uinteressante, men det selger åpenbart.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: arthur på lørdag 10. november 2018, klokken 06:18
Høy skattemessig inntekt og å være rik er ikke synonymt.
Jeg vil heller si det motsatt. Lav skattemessig inntekt er ikke synonymt med å være fattig. Har man høy skattemessig inntekt har man sjelden økonomiske utfordringer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Ser ut som NRK har planlagt å kjøre en artikkelserie på elbil - spesielt Tesla - når tallene kom ut, da de allerede har en minidokumentar på plass:
https://tv.nrk.no/program/NNFA30001018/bilkrigen
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. november 2018, klokken 07:25
Sitat fra: arthur på lørdag 10. november 2018, klokken 06:18
Høy skattemessig inntekt og å være rik er ikke synonymt.
Jeg vil heller si det motsatt. Lav skattemessig inntekt er ikke synonymt med å være fattig. Har man høy skattemessig inntekt har man sjelden økonomiske utfordringer.

Er i grunnen helt enig med deg, skrevet litt (for) tidlig på morgenen. :D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

...

...
#9
...

hELgenen

I mitt hode trodde jeg 4 av 5 av Tesla eiere hadde +1 mill i lønn. At KUN 1/5 har det viser at dette er en bil for folk flest.
Trolig drevet frem av gode rentekampanjer - faktisk er det litt skremmende å lese at over 50% av Tesla eiere har gått til anskaffelse av en bil som koster MER er årsinntekten. Har aldri brukt mer enn 30% selv da jeg har et litt forsiktig forhold til penger (og valg av biler), men det er helt klart at Tesla eiere flest tenker annerledes her og er villige til å strekke seg for å få bilen de drømmer om.  At undersøkelsen også bruker median verdier er fantastisk - DET er noe jeg har savnet i alle undersøkelser  uansett tema som gjengis i media.  Vinklingen de har gitt saken blir feil - da det de burde skrevet at 4/5 Tesla eier tjener mindre enn en million og mer enn 50% legger ut hele årsinntekten eller mer til bilen de  vil ha.  Hvilke andre bilmerker kan vise til tilsvarende tall?

Øyvind.h

Håper og tror de fleste Tesla-kjøperne kan regne. Å kjøpe bil til litt over årsinntekten opplever i hvert fall ikke jeg hverken skremmende eller skummelt. Elbil er veldig billig i drift og verditapet er levelig. Jeg ville derimot ikke tat meg råd til fossilbil i samme prisklasse. Det ville dratt opp månedlig kost med flere tusen, gitt mindre kjøreglede og et steg tilbake teknologimessig. Så nyprisen på Tesla kan være høyere enn om jeg hadde kjøpt X5, Q7 e.l.

Kostnadsmessig beregner jeg ca 10.000,- per måned til bilhold flatt. Det er litt snevert på splitter ny bil og litt mye på bil når den er et par år gammel.

Jeg lever bare en gang. Sprek og morsom bil gir meg smil og glede :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cobos

Er ikke inntektene litt feil her siden vi i praksis snakker om husholdsinntekt, mens en bil typisk er satt opp på bare en av brukerne? Mistenker at de fleste Teslaeiere lever i et parforhold med to inntekter.
Min inntekt var ikke veldig mye høyere enn prisen på min S60. Men kona tjener jo penger også og uten barn blir det jo penger igjen.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

jkirkebo

Sitat fra: Flip på lørdag 10. november 2018, klokken 12:53
Mon tro om de kan gjøre samme øvelse med Suzuki Jimny...

Jimny-eierne har nok garantert høyere gjennomsnittsformue enn Tesla-eierne ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oddaa

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. november 2018, klokken 16:21
Jimny-eierne har nok garantert høyere gjennomsnittsformue enn Tesla-eierne ihvertfall.
Jepp, men medianen er vel mer usikker.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA