Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Foreslår KrF 2000,- i CO2 avgift på elbiler?

Startet av gal, fredag 09. november 2018, klokken 12:21

« forrige - neste »

gal

Krf har lagt fram alternativt statsbudsjett for 2019.

Og i en fotnote ser det ut til at de vil avgiftslegge el-biler med en CO2 avgift - Ny klasse ned til 0 gram:

Se https://krf.no/globalassets/vedlegg/budsjett/2019/alt_budsjett_2019_skatt_og_avgift.pdf

Det skal gi 1,5 milliarder neste år?

Osloensis

Med forbehold om at jeg ikke aner noe om dette, og kun leser dokumentet i HI:
Det står da visserlig at fradraget er på min. 2000 kr?
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

geear

Skjønner ikke hvordan du mener det skal gi engangsavgift på elbiler, som har 0 i utslipp?

Men ser ut som det gir økt avgift på de flese ICE-biler, siden trinnene justeres ned med 10g?

Trekkoppbil

#3
Jeg forstår ikke helt hva "fradrag min 2000 kr" betyr.

Det er vel personbiler med utstlipp på ca 58-60 gram co2/km, hvor co2-fradraget skulle bli under 2000kr.

Enkelte personbiler i dag er beskatta med engangsvgfift for vekt og slagvolum og noe for NOxt. Dersom utslippstallet er på over 70gram co2/km, betaler man i tillegg co2-avgift, og har man utslipp på under 70gram/km  får man fradrag for co2, fra 952kr pr gram. Dersom man senker terskelen med 10 gram, burde den bli på 60 gram.

https://lovdata.no/dokument/STV/forskrift/2017-12-12-2190/KAPITTEL_3-1-1#%C2%A72_2

arnkl

Forslaget til KrF er nok å gi frådag på mibumum 2000 kr i eingangsavgifta pr. gram utsleppa er under 25 g/km. For elbilar vil det seie 50.000 kr i frådrag.

Men frådraget har naturlegvis ingen effekt for elbilar før dei eventuelt ikkje blir fritekne for eingongsavgift. Og noko forslag om det ligg ikkje på bordet.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Trekkoppbil

Sitat fra: A._Engangsavgift_(kap._5536_ post:_71)
§ 5.Det gis fritak for engangsavgift på
...
i)   motorvogner som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselsceller. Fritaket omfatter ikke motorvogner hvor batteri under kjøring kan tilføres strøm ved bruk av en ekstern forbrenningsmotor,
...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA