Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gode Tesla kjøp på finn

Startet av oggy007, fredag 09. november 2018, klokken 02:17

« forrige - neste »

Skvulp

Hei
Lurer på om denne 2013 modellen er et godt kjøp?
Hva bør jeg se etter ev spørre selger?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134942068
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

Marius76

Jeg tror det blir mye å velge mellom Q1 2019 når TM3 begynner å rulle... Det som kan se ut som et godt kjøp i dag, ser gjerne ikke så pent ut om noen få måneder. Spesielt med prisen for Long Range awd. Ville ventet noen få måneder og sett det an.

noto

#122
Mangler hifi, men har 7 seter hvis det er av interesse. Ser ikke ut som den har fulgt serviceintervall, men er EU ok nå i denne måneden. Ville sjekket nøye at alt er ok, særlig mht til hjul og oppheng, bærearmer. Batteriet bør gå til 340 tkm ved 90%. Ellers tilsynelatende et godt kjøp. Særlig hvis dekkene er gode og felgene ikke er kantkjørte. Tror ikke Model S i god stand og med to hjulsett faller særlig under 350k med det første.

creal

Enig i dette - akkurat bestilt Model 3 long range til 464.000,- med premium interiør. Da har man altså bedre rekkevidde enn S100D....Model 3 kommer til å presse ned prisene på alt av elbiler - Model S inkludert.

Sitat fra: Marius76 på onsdag 05. desember 2018, klokken 16:31
Jeg tror det blir mye å velge mellom Q1 2019 når TM3 begynner å rulle... Det som kan se ut som et godt kjøp i dag, ser gjerne ikke så pent ut om noen få måneder. Spesielt med prisen for Long Range awd. Ville ventet noen få måneder og sett det an.

Klykken

Model 3 er en liten bil i forhold til S. BMW 3-serie gjør ikke 5-eren billigere heller..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jorgen.jevne

For vår familie (2+2) som elsker friluftsliv (klatring, telt, skikjøring osv.) så er Model 3 helt uaktuell mtp bagasjeplass. Model X er stor (for stor for vårt ønske). Model S er perfekt midt i mellom. Syns den er verdt prisen.

Vil tro mange er enige i den vurderingen og egentlig ser jeg bare på det som en styrke at Tesla nå forhåpentligvis etablerer seg skikkelig i bilmarkedet med TM3, og får orden på servicebrølerne og fortsetter et fantastisk ladenettverk.

tornaldo

I USA merket de veldig liten påvirkning på TMS når TM3 kom ut. Markedene kan vel ikke sammenlignes helt, men skal man ha Long range, AWD, metallic, AP og vinterhjul, kommer TM3 på ca 540000. Kjøpte selv nylig en TMS 70D med 46k km på telleren for godt under 500k av Tesla, med 4 års garanti. Så ønsker man AWD er det fortsatt en meget godt alternativ å kjøpe brukt TMS. Mid range RWD vil nok kanskje utkonkurrere eldre S85 ganske kraftig, så når "billig" Teslaene kommer, vil vi nok se en sterkere påvirkning.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Elbil fundamentalist

Salget på Fossilbiler vil nok rammes hardere av Model 3 enn andre elbiler.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Amoss

Sitat fra: Klykken på onsdag 05. desember 2018, klokken 20:24
Model 3 er en liten bil i forhold til S. BMW 3-serie gjør ikke 5-eren billigere heller..

Du har jo strengt talt rett i dette. Men på den annen side så har jo utvalget av langtrekkende elbiler vært heller labert, så mange - kanskje spesielt på bruktmarkedet - har nok valgt ny eller brukt Model S i mangel av andre tilgjengelige modeller som kunne leveres på "normal tid". Når Model 3 nå kommer og ser ut til å rakst tømme køen slik at det blir mulig å få denne også på mer eller mindre "normal tid" så blir ikke bruktmarkedet for Model S helt upåvirket. 

Men med det sagt så holder jeg heller ikke med de som forventer ett voldsomt prisras - nettopp av den grunnen du nevnte. Det vil fortsatt være ett marked for både nye og brukte Model S, bare *litt* mindre enn det har vært så langt, og derved med ett litt lavere prispress oppover.
Model S 85D

Sjøhyene

Sitat fra: noto på onsdag 05. desember 2018, klokken 17:45
Batteriet bør gå til 340 tkm ved 90%.

Hva bilen viser på typisk rekkevidde er ikke et godt mål på helsen til batteriet eller gjenværende kapasitet, da dette tallet typisk vil være påvirket av ubalanser i cellene. Jo mer man oppholder seg i det "sunne" området 30-80% jo mer ubalansert vil de bli, men dette er altså reversibelt.
Altså så er det ganske typisk at noen som kjører batteriet sitt hardt ved å lade til 100% hver dag, samt kjører det helt ned til nesten 0, vil få et høyere tall på typisk rekkevidde enn noen som er veldig forsiktig med batteriet og ligger i 80-30 området hele tiden. (alt annet likt)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

creal

Ja - dette er jeg helt enig i, og noe jeg passer på å si til alle som henger igjen i fossilalderen fordi de er redd for verditap på elbiler. Tipper minst dobbelt verdifall på splitter nye fossile 2019-biler enn 2019-elbiler pga utviklingen på elbilsiden.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 06. desember 2018, klokken 18:07
Salget på Fossilbiler vil nok rammes hardere av Model 3 enn andre elbiler.

noto

#131
Sitat fra: Sjøhyene på fredag 07. desember 2018, klokken 08:25
Sitat fra: noto på onsdag 05. desember 2018, klokken 17:45
Batteriet bør gå til 340 tkm ved 90%.

Hva bilen viser på typisk rekkevidde er ikke et godt mål på helsen til batteriet eller gjenværende kapasitet, da dette tallet typisk vil være påvirket av ubalanser i cellene. Jo mer man oppholder seg i det "sunne" området 30-80% jo mer ubalansert vil de bli, men dette er altså reversibelt.
Altså så er det ganske typisk at noen som kjører batteriet sitt hardt ved å lade til 100% hver dag, samt kjører det helt ned til nesten 0, vil få et høyere tall på typisk rekkevidde enn noen som er veldig forsiktig med batteriet og ligger i 80-30 området hele tiden. (alt annet likt)

Det er jo en gammel sannhet at cellene blir ubalansert hvis man ikke lader helt opp og helt ut, men det er små forskjeller vanligvis, i hvert fall på en ikke helt ny bil. Jeg har stor variasjon i lading alt etter bruksmønster, men km-tallene er dønn stabile ved en gitt ladeprosent. Dette er visstnok et større poeng med TM3, i hvert fall når de er nye:

https://youtu.be/G5t1YOHQhlc

Sjøhyene

Jeg har ihvertfall observert på diverse forumer og på FB at de som skryter av lengst estimert rekkevidde i bilen er de samme som forteller at de lader til 100% daglig. Ganske så sikker på at det er korrelasjon der. Hva det kommer av er forsåvidt likegyldig, poenget er at oppgitt rekkevidde på ingen måte er et godt mål på gjenværende kapasitet i batteriet.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

noto

Og jeg påstår det motsatte. Hvis den S85 2013/2014 du tenker å kjøpe lader til mer enn 340tkm @ 90%, eller tilsvarende ved en annen ladeprosent siden det er lineært, er du good to go. Hvis ikke bør du påpeke det for selger som da har mulighet til å rebalansere batteriet hvis han mener at det faktisk har patent restkapasitet.

Joggamann

#134
Hva tenker folk rundt en 2014 modell med 45 K på telleren, fulgt servicer og tatt barnesykdommer? DU og batteri er ikke byttet, men er dette noe en bør' forvente på denne årsmodellen? Er registrert i Mars...

Hvordan er det forresten med skjermen på disse? Er de oppgradert på nyere nodel s med raskere prosessor eller hva som sitter i dem?

Antar også en 2014 får oppdateringer over 'luften'/wifi?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA