Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gode Tesla kjøp på finn

Startet av oggy007, fredag 09. november 2018, klokken 02:17

« forrige - neste »

oggy007

Hei der. Jeg driver og titter en del på finn etter min første Tesla. Jeg var egentlig klar for å bestille nybil på rentekampanje i fjord, men det ble litt for mye penger for kjerringa og svelge, og det ble derfor en "ventebil" i mellomtiden.

Nå har jeg lyst til og selge bilen vi kjøpte i fjord, og kjøpe oss en ordentlig bil som vi i tillegg kan bruke på vinteren. (E-golf 190km)FML  :'(

Det jeg tenker og bruke på bil er max 550.000.

Det jeg lurer på er om det er noen som har noen tips til hva en bør gå for, både når det gjelder batteripakker og utstyr? 60 og 70 blir nok i minste laget, men der er jo både 75, 85 og 90 kW batterier i bilene der ute... Ser også at facelift versjonene begynner og krype nedover litt i pris, men da helst med for små batteripakker og uten firehjulsdrift...

Hadde satt pris på noen tips fra dere som har peiling på Tesla! :)

Must have`s:
- D, firehjuls drift. Dama har familie på fjellet, så dette er et must.
- Nextgen seter (syns ikke de 1 gen setene ser gode ut å sitte i???)
- Autopilot

Helst ha:
- Sort interiør
- Soltak til ski boks
- Grå, blå eller kaaaanskje hvit eller rød farge.

Biler som jeg har funnet som ser interessante ut:
(Noen litt over 550.000 men satser på at det er noen prutningsmonn...)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133128899

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132074717

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132267534

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132275527

Kommentarer???
Så er det denne da... Men litt over pris? Samt skeptisk til farge
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132072973

Hvis dere har noen tips mottas dette gjerne med stor takk, evt linker dere finner på finn :)

Mvh Oscar
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

Elbil fundamentalist

S85D er en fantstisk bil! På flere måter en bedre bil enn den jeg har nå S75D, men S75D har en del fordeler over S85D. Kjøp den bilen du har mest lyst på og kos deg   :)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

GOS

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 09. november 2018, klokken 03:23
S85D er en fantstisk bil! På flere måter en bedre bil enn den jeg har nå S75D, men S75D har en del fordeler over S85D. Kjøp den bilen du har mest lyst på og kos deg   :)
Synes du skal gi han som søker råd her med litt mer info når du først sier A...og ikke bare det løse du har sagt her? Hva er bedre/fordeler med S85D va S75D og visa versa.

(Jeg har ingen av disse bilene, men utfra det jeg ahr hørt/lest så kan jeg se for meg at det dreier seg om batterikapasitet/rekekveiddde (S85D) og kanskje noe støyforskjell (S75D). Aksellerasjon under 70 km/t er vel stort sett likt etter "uncorked" S75, kanskje litt i favør av S75D, mens det gjerne blir motsatt i høyere hastigheter. Ladehastigheten ved lave SOC er høyere på S85D enn for S75D, men hastighetene taper seg fortere etterhvert som en får opp SOC på S85D kontra S75D, så summa summarium så blir det vel ikke den store forskjellen for folk flest )
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

tkjoerlaug

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 09. november 2018, klokken 03:23
S85D er en fantstisk bil! På flere måter en bedre bil enn den jeg har nå S75D, men S75D har en del fordeler over S85D. Kjøp den bilen du har mest lyst på og kos deg   :)

Har hatt 85D og har 75D nå. Den eneste fordelen 85D har er at den lader raskere på superledere, ellers er en 75D bedre gitt at man får likt speccet og versjon med raskere akselerasjon. I bedre mener jeg mange smådetaljer som er forbedret, skinn på overgang mellom dør og vindu, elektrisk ladeluke, 4G nett, facelift, midtkonsoll, bedre bremser, luftfilter++++

Klykken

#4
Synes ikke 1.gen seter er dårlige å sitte i. Når det gjelder å bli "innestengt" i setet på litt lengre turer vil det hos meg føre til maksimum klamness på ryggen, som nextgen hadde en tendens til å gjøre på lånebilen vi hadde noen uker. Dette slipper du i større grad på første generasjon, da de ikke har sidevanger som "skviser" deg i like stor grad. Her er det sikkert mange meninger, dog.

Anbefaler også at du går for 19" hjul, hvis støy er noe du ikke liker. Nå er faceliften litt bedre støyisolert, visstnok, men vår S85D med 19" hjul var en god del stillere enn 2018 P100D med 21" vi hadde som lånebil.

Til 550k fikk jeg kjøpt en S85D fullutstyrt med 40k på telleren i sommer. 2015mod, med 1.gen seter. Ettermonterte 4g hos Tesla til 5000kr.

Vedr. gode kjøp gjelder det å ha litt is i magen, og slå til når noen "dumper" prisene. De forsvinner fort.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

nie

#5
Jeg hadde tatt den nyeste (rød S75D)  med minst km og mest gjenværende garanti uten å stusse.
Alle de andre bilene har det gamle panorama-taket som var mye plaget med lekkasjer. Dette ble byttet til ny type på biler produsert f.o.m. ca midten av juni 2015.

Ja, den er rød men hva så?
Skal du kjøpe såpass dyr bil bør du ta deg råd til en med farge 8)
Er jo bare nitrist med alle de svarte, grå og hvite bilene som triller rundt.

RonnyØ2

Støtter han over her

Rød også få på et sett grå 21"

alda

Den röda 75'an om du har råd!
Bra utstyr på den. Ska du ha bilen länge och inte bor "på landet" är det perfekt att den har stålfjädrar = mindre dyra grejer som kan gå sönder i framtiden!
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

ELefant

Hvis nextgen seter er et must, kan du stoppe å lese her :D. Som nevnt over kan også ny type soltak være et tema, og da finner du en velholdt S85D produsert nov.15 med ny type tak. Tilater meg å vise til egen bil, da den har mye av det du etterspør (også pris): Finnkode : 131438113.

Lykke til med kjøpet!

Forøvrig et mangfold et flott av tips, som viser at her prioriteter vi forskjellig

oggy007

Tusen takk for respons! Veldig flott med så mange bra tips, og tilbakemeldinger! Trodde jeg visste endel, men feks det med ladehastighet og soltaket visste jeg ikke noe om! Kan jo være vesentlig mtp biler som nærmer seg 100k på telleren..
Hvor mye har det med lading på SOC å si? Trodde dem kunne lade opptil 120 kWt på alle teslaer?

Ja dette er ikke noe som trenger å skje på dagen, så det gjelder nok å ha litt is i magen, å få prutet litt.
Når det gjelder dekk og felg er jeg jo helt enig i at 21 tommer ser dødla rått ut, mens 19 er det mest «fornuftige», Personelig har begge sine pluss og minus sideer, så dette får jeg bare ta som det kommer. (Vil ikke bli vektlagt i stor grad)..
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

GOS

Sitat fra: oggy007 på fredag 09. november 2018, klokken 10:29
Tusen takk for respons! Veldig flott med så mange bra tips, og tilbakemeldinger! Trodde jeg visste endel, men feks det med ladehastighet og soltaket visste jeg ikke noe om! Kan jo være vesentlig mtp biler som nærmer seg 100k på telleren..

Du skal også være klar over at noen av de "eldre" har fått byttet til ny type tak/takluke slik jeg har på min S85 RWD fra juni 2014. Tesla byttet taket på denne i 2016 da de klarte å ødelegge den gamle takluka når de skulle finjustere/smøre den litt. Om det, samt det at f.eks. det er ettermonternt 4G etc, fører til at jeg får noe mer for en når jeg selger den om 1-2 måneder gjenstår å se. (Deretter blir det ny Tesla)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

nie

Angående ladehastighet;
Jeg hadde før S85d og har nå X75d.
Ja, 85D superladet med høyere effekt enn 75-batteriet gjør.
For meg er likevel denne forskjellen neglisjerbar og betyr så å si ingenting.
Hvis jeg ankommer med "riktig" SOC lader min X75 med 99kW der hvor S85D kanskje dro på med 114 kW over en kort tidsperiode for så å falle av ganske fort. I praksis merker jeg liten forskjell mellom de to bilene og ladehastigheten er iallfall ikke noe jeg ville lagt vekt på ved kjøp av ny bil.


Klykken

Kostnader for nye dekk er jo en vesentlig utgift - i alle fall om du skal benytte dekk fra "øverste hylle". Ser mange speider etter litt odde dekkprodusenter (etter mitt skjønn), men det trenger ikke nødvendigvis være negativt...

Ellers enig i at 21" ser mye bedre ut enn 19". For vår del veide imidlertid komfort mest.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elbil fundamentalist

Sitat fra: GOS på fredag 09. november 2018, klokken 07:58
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 09. november 2018, klokken 03:23
S85D er en fantstisk bil! På flere måter en bedre bil enn den jeg har nå S75D, men S75D har en del fordeler over S85D. Kjøp den bilen du har mest lyst på og kos deg   :)
Synes du skal gi han som søker råd her med litt mer info når du først sier A...og ikke bare det løse du har sagt her? Hva er bedre/fordeler med S85D va S75D og visa versa.

(Jeg har ingen av disse bilene, men utfra det jeg ahr hørt/lest så kan jeg se for meg at det dreier seg om batterikapasitet/rekekveiddde (S85D) og kanskje noe støyforskjell (S75D). Aksellerasjon under 70 km/t er vel stort sett likt etter "uncorked" S75, kanskje litt i favør av S75D, mens det gjerne blir motsatt i høyere hastigheter. Ladehastigheten ved lave SOC er høyere på S85D enn for S75D, men hastighetene taper seg fortere etterhvert som en får opp SOC på S85D kontra S75D, så summa summarium så blir det vel ikke den store forskjellen for folk flest )
S85D er mer brutal i aks enn den nye S75D. Hvertfall fra min S85D og den nye «uncorked» S75D vi har nå. Det «gamle» 85 batteriet har masse bruksdata og er «uslitelig» med forventet levetid på 800.000km / 20år. (Kilde Teslanomic YouTube) raskere hurtiglading fra bunn og oppover. 75 batteriet klarer aldri å ta igjen 85 batteriet om de begynner med lav SOC (state of charge). S85D std skinnsetene er mye bedre en next gen tidlig utgave som var for myke i sidene og gnisser mot midtkonsollen. Dobbeltlader på 22kw finnes ikke på de nye, men streng tatt ikke nødvendig lenger med alle de nye SC som er kommer opp overalt. S85D har bedre og større isolert frunk. Selvsagt best me gratis SC i hele bilens levetid inkludert neste eiere. Dette er ett verdifullt salgsargument som vil holde de forrige teslaene oppe i verdi.

S75D er bedre lydisolert, spesielt frontmotor er nesten helt borte på de nye bilene. Lydbildet i baksetet er mye bedre på de nye. Ut over det egentlig trenger egentlig begge bilene en runde med tilleggs isolering som Muffinmann er professor på. S75D har oppgradert 4GLTE midtkonsoll som standard og både bedre og dårligere autopilot. S85D hadde mer gjennomført autopilot og den nøkket og bremset plutselig ikke opp som den nye gjør. Kjører sjeldent på autopilot nå, gjorde det heletiden på S85D. Vår bil har nettopp fått V9 så den har jeg store forventning til. Nå vil antakeligvis AP2,5 endelig bli bedre enn AP1. S75D er mer effektiv og har omtrent samme rekkevidde som S85D. Mulig S85D også er blitt mye mer effektiv med oppgraderingen, slik naboen påstår (det har S85D). Rekkevidde er hvertfall bedre på motorvei på S75D med forbedringer på aerodynamikk.

Kort fortalt kjøp S85D hvis du vil betale minst mulig og vil ha den mest brutale samt gratis SC.
Kjøp ny/nyere S75D om du vil ha der nyeste innen autopilot, mer effektiv og facelift. Vegansetenen er overraskende bra, selv om jeg synes skinn er bedre. Vegansetene har jeg ikke opplevd som klamme, men det er veldig nær. Skinn synes jeg er klart bedre. Dårlig isolert frunk irriterer meg. Å fjenre mykplast dekselet under «panseret» er ett kjipt sparetiltak. Bio Defence Mode fjerner faktisk lukt raskt, enten det er en fjert eller ekkel tunell luft. Skulle ønske de kunne sette geotagge tuneller på resirk, slik som luftdemperne.

Jeg angrer ikke på kjøpe på ny S75D, da det også er er faktor hvor mye som er igjen på garanti etc. Vi kjøper vel ny Tesla igjen om 2 år, innen kjøpsincentiveve fjernes. Da blir det S100D (eller S120D om der kommer)

Ligg unna 21'' da der gå utover rekkevidde, støy, komfort og dekkøkonomi. Billige og nesten helt nye 19'' for du kastet etter deg på Finn.no
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

oggy007

Takker for meget utfyllende svar!
Blir å følge med på Finn fremover for å se om en kan komme over noen gode kjøp, samtidig kanskje prøve å prute litt på noen av de som jeg ser er aktuelle :)

Merker der både er fordeler og ulemper med 75 vs 85..

19 tommers felger blir nok det å gå for vertfall!
Men usikker når det gjelder setene? Sier dere altså at 1 gen skinnseter er det som er best?
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA