Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kan Zoe være noe for oss, tro?

Startet av GeirHM, onsdag 07. november 2018, klokken 23:11

« forrige - neste »

GeirHM

Tar jeg helt feil, når jeg får inntrykk av at det er litt nedtrykt steming her inne? Jeg mener det første jeg ser er en festet post hvor en av sjefene på elbilforum advarer mot å kjøpe bilen? Og når jeg blar lirr rundt, så er det litt for ofte brukere som sliter med å få bilene sine til å lade?

Men, jeg kommer ikke på jakt etter bad news. Tvert i mot. Jeg kommer fordi jeg har en god venn som er i gang med sin nummer to etter stor suksess og mange tusen kilometer i sin første til en overraskende billig penge. Zoe altså.

Jeg er her fordi jeg hadde tenkt å sende vår lille Leaf videre nedover i verdikjeden og samtidig frigjøre kona for den boblejakka hun bruker i Oslotrafikken i håpet om å komme hjem igjen også. Så spørsmålet er om Zoe kan være noe for oss.

Det er jo noe veldig rart med elbilmarkedet. Alle skal ha nye Leaf, pinnsvinet de kaller bmw eller så har de alltid kjørt golf. Mens selv administratorene her inne på dette forumet advarer mot arvtageren til renault fire? Er det så gæli? Eller hva er så gæli? Drar dere rundt på digre transformatorer når dere skal på middag til svigermor?

Vi har 400v inn i huset. Vi har en Tesla og ideen er at Zoe skal arve dens gamle ladeplass. Det er et punkt utrusta med rød industrikontakt og 3fas så den fikk ut 11kWt på UMCen som kobler bilen til nettet. Men når jeg går til f.eks. Elbilladergrossisten så finner ikke jeg noe adapter som gir meg overgang fra rødt industristikk til Type2? Finnes det ikke noe slikt dedikert til Zoe? Jeg har hørt at kanskje går Tesla UMCen, eller så gjør den ikke det? Det er noen poster bakover på dette forumet som ty på at erfaringene spriker. Det er jo ikke akkurat betryggende? Vi kan jo ikke basere kjøpet av ny bil på at det kanskje går og kanskje ikke? Spørsmålet er altså hvor mye det vil koste oss å tilpasse nåværende ladepunkt til et som sikkert gir også Zoe 11kWt? Hver gang liksom.

Det bringer meg til siste punkt. Alt vi trenger er det store batteriet og et ryggekamera. Sjåføren liker det. Og det gjør egentlig alle våre husvegger også. Ja og litt varme da. Så den jakka kan ligge på det andre setet. Det store batteriet kom vel i 2017 og vi kan godt overta en bil som har rullet noen kilometer på den tiden som har gått siden da. Så hva er en rimelig pris?

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på onsdag 07. november 2018, klokken 23:11
Vi har 400v inn i huset. Vi har en Tesla og ideen er at Zoe skal arve dens gamle ladeplass. Det er et punkt utrusta med rød industrikontakt og 3fas så den fikk ut 11kWt på UMCen som kobler bilen til nettet. Men når jeg går til f.eks. Elbilladergrossisten så finner ikke jeg noe adapter som gir meg overgang fra rødt industristikk til Type2?

Da har du ikke lett godt nok, de har f.eks denne: https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/spark-type-2

Du trenger da også adapteren som står lengre nede.

Ulempen er at adapter ikke er godkjent på fast ladested hjemme, så jeg ville nok heller sett meg om etter en ladestasjon for fastmontering som kan leveres med tilførselskabel som passer i stikket ditt. Det vil ikke koste noe mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HCO

At Lars ikke liker Zoe er en kjent sak her inne. Men til det jeg tror du spør om: Det er svært lett å leve med Zoe. Vi har nå 2 av de, og har kjørt 50.000 med den første og snart 20.000 med den nyeste. Vi har aldri før hatt et så enkelt og billig bilhold på de 30 årene vi har eid biler.

Om man bor slik til at man allerede har TN, eller kan få det ved å montere medfølgende trafo, er lading av Zoe ikke noe problem. På tur finner man11kW og 22 kW type2 på flere steder enn man finner hurtigladere, og jeg har på 70.000 kjørte km aldri opplevd ladekø på type2.

Denne ladeboksen kan kanskje fungere hos deg, uten behov for elektriker:
http://www.nofuel.no/Produkt/go-echarger-22kw#product
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

GeirHM

Tusen takk for gode råd. Jeg tror jeg først skal be min gode venn og zoebruker ta turen innom slik at jeg får testet UMC fra teslaen mot Zoe. Den andre ladeplassen har en tesla wall connect, det skal også være mulig å bruke denne. Om jeg må kjøpe en til kan jeg jo balansere de to punktene. Det vil være kjekt. Da vil jo Zoe være nærmest perfekt for oss -selv om bilen mangler hurtiglading.

Men hva en rimelig pris for en ett år gammel bil med stort batteri og litt kjørelengde er det vanskligere å mene noe om, kanskje?

HCO

Sitat fra: GeirHM på torsdag 08. november 2018, klokken 14:44
Tusen takk for gode råd. Jeg tror jeg først skal be min gode venn og zoebruker ta turen innom slik at jeg får testet UMC fra teslaen mot Zoe. Den andre ladeplassen har en tesla wall connect, det skal også være mulig å bruke denne.

Så lenge UMC'en eller ladeboksen er koplet til et TN-nett, skal det være null problem å lade en Zoe. Det er viktig at Tesla-boksen er koplet "standard" og ikke "Tesla-spesifikk" (kan ikke detaljene her). Jeg ladet Zoe'n på en Tesla destinasjonslader (det er vel de samme boksene de bruker der) på en golfbane i Sverige i sommer. To av boksene var merket "kun Tesla", men den tredje kunne vi fint lade fra.

Sitat fra: GeirHM på torsdag 08. november 2018, klokken 14:44
(...) selv om bilen mangler hurtiglading.

I praksis er det mindre forskjell fra andre biler enn man skulle tro, med mindre man skal kjøre svært lange etapper. Dels fordi man har større rekkevidde med seg hjemmefra, dels fordi det aldri er kø på type2-ladere (og at man finner de overalt - også der det ikke er hurtigladere) og til slutt fordi ladefarten synker raskere på DC (dette vet du antakelig mer om enn meg, ettersom du har Leaf).

Sitat fra: GeirHM på torsdag 08. november 2018, klokken 14:44
Men hva en rimelig pris for en ett år gammel bil med stort batteri og litt kjørelengde er det vanskligere å mene noe om, kanskje?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

ladov

Krav til TN-nett gjør jo bortelading litt vanskeligere. For min egen har jeg 'løst' det ved å late som de svake laderne ikke finnes. Skal jeg så langt at jeg trenger lading underveis så sikter jeg meg enten inn på en lader på 11kW eller mer(de er alltid TN) eller så tar jeg dieselbilen..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

GeirHM

Takk for utfyllende informasjon HCO, og det med å ignorere småladerne er jeg som teslabruker vant til å gjøre, om enn av litt annen grunn, ladov. Jeg trenger dem jo vanligvis ikke. Og håpet er at med 40 kWt så slipper kona å prøve å være tidlig nok på jobb til å få en av dem. Vi tar alt på hjemmebane. Med vårt nye tibber-abonnement. Leaf har bare fått ultrakorte drag på DC for å sikre returen på ekstrahåpløse dager. Den har aldri kjørt en lengre tur i vårt eie. Sånn til hytta altså. Men vi ser for oss at det kan vi gjøre med Zoe. 300 km hver vei uten strøm på hytta. Blir spennende.

Jeg håper jeg finner en til slutt for rundt 200, da har vi økonomi i det. For denne med det parfymeaktige navnet intens. Det var det der med ryggekamera.  :)

GreenEyez

Sitat fra: GeirHM på onsdag 07. november 2018, klokken 23:11
Tar jeg helt feil, når jeg får inntrykk av at det er litt nedtrykt steming her inne? Jeg mener det første jeg ser er en festet post hvor en av sjefene på elbilforum advarer mot å kjøpe bilen? Og når jeg blar lirr rundt, så er det litt for ofte brukere som sliter med å få bilene sine til å lade?

Han Lars Krogenæs og hans meninger må du se bort i fra, han jobber som selger av ladeinfrastruktur til borettslag og sameier eller noe viser signaturen hans. Mitt wild guess er at han skriver det han skriver for å fremme egne økonomiske interesser og er så inhabil at Jensen og Cappelen er dritsjalu på ham.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

turfsurf

Sitat fra: GreenEyez på fredag 09. november 2018, klokken 00:28
Han Lars Krogenæs og hans meninger må du se bort i fra, han jobber som selger av ladeinfrastruktur til borettslag og sameier eller noe viser signaturen hans.
Tydelig at du er litt historieløs her på forumet. Lars skrev innlegget som informerer om den spesielle problematikken rundt Zoe før han begynte i den jobben han har nå. Med rette IMO. Zoe har helt spesielle utfordringer rundt lading som det er greit å være kjent rundt. Kan fint fungere for mange, selv ville jeg ikke tatt i den med en ildtang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GreenEyez

Hadde vært noe annet hvis det innlegget hadde vært et alminnelig innlegg fra en lek forumbruker. Da kunne du med rette kalt meg historieløs.

Her er det snakk om et pinnet innlegg fra en forumadministrator. Dette er det første som møter folk som skal lese seg opp om Zoe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

bjaolsen

En kan sikkert diskutere opp og ned om det første innlegget i forumet kanskje burde hatt en annen tittel el.

Faktum er at for å få et hyggelig "samliv" med en Zoe så må en være klar over, og villig til å leve med, et par franske løsninger.

De viktigste forutsetningene ser det ut til at GeirHM allerede har satt seg inn i og akseptert, og da ligger mye til rette for en lykkelig fortsettelse.

Hvis jeg etter nesten 90.000 km skal legge til noe så  må det være at en også bør undersøke hvilken forhandler en skal ha et forhold til. Det virker som om det er litt opp og ned med hvordan en blir behandlet. Personlig har jeg bare pent å si om MF i Drammen  :+1:, de har stilt opp på eksemplarisk vis de gangene det har vært noe med min bil.

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Troald

Sitat fra: bjaolsen på fredag 09. november 2018, klokken 13:38

Hvis jeg etter nesten 90.000 km skal legge til noe så  må det være at en også bør undersøke hvilken forhandler en skal ha et forhold til. Det virker som om det er litt opp og ned med hvordan en blir behandlet.......

Helt enig med bjaolsen her. Jeg har Zoe40 og Leaf 40. Blir mer og mer glad i Zoe-en og den fantastiske rekkevidden. Du får mye bil pr km her. Motsatt med Leafen...Det eneste negative med Zoe er forhandler, Motorforum Bergen (Kråkenes) er forferdelig. Kan skrive bok om mine erfaringer der, en grøsser....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

aronesen

Sitat fra: bjaolsen på fredag 09. november 2018, klokken 13:38

Hvis jeg etter nesten 90.000 km skal legge til noe så  må det være at en også bør undersøke hvilken forhandler en skal ha et forhold til. Det virker som om det er litt opp og ned med hvordan en blir behandlet.

Copy that. Bor i Sandnes, men vurderer neste service i Drammen. Det blir iallfall ikke den lokale forhandleren.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ladov

Har Motor Forum Lillestrøm som min forhandler, er fornøyd med dem. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

julenissen2k

Vi er nå på vår andre zoe, fra 24kwh batteri til 40kwh. Har rullet ca 70.000km til sammen. Begge modellene på utstyrsnivå Intense. Vi solgte 24kwh modellen, og har nå bare én bil, 40kwh zoe.

Våre erfaringer er stort sett bare positive, med noen unntak. Først det positive:

* Med 400V TN nett har du mulighet for lading opptil 22kw, noe som gjør det mulig å ha bare én bil, iallefall for vår del. Vi har stilt vår ladestasjon ned til 11kw da hovedsikringen kan ryke på vinterstid.
* Vanvittig mye bil og rekkevidde for pengene, spesielt hvis du kan leve med en pent brukt en. Du sparer sannsynligvis fort opp mot 50k på å ta en 2017 modell vs en ny.
* Du setter deg inn, ikke ned i bilen, noe som også er fordelaktig med barn i bilstoler. Det er tyngre for ryggen å sette barn inn i f.eks. en ioniq.
* Bra bagasjeromsplass. Du får lett inn barnevogn og utstyr som stelleveske og et par-tre handleposer fra rema
* Forvarming via app, og varslings på SMS dersom ladingen skulle avbrytes
* Rimelige servicer på NAF (ca en tusenlapp dersom du skifter kupefilter selv og dropper bremseservice)


Det mindre positive
* Motorforum (Kristiansand) gir dessverre ikke noen gode kundeopplevelser, noe som for mitt vedkommende trekker ned helhetsopplevelsen av det å eie en Zoe.
* Rekkevidden på motorvei (100 km/t+) reduserer batterikapasiteten mer enn andre biler som f.eks. Soul og Leaf, etter min bekjentskapskrets erfaringer.
* Portable ladere som Nofuel bøtta veier mye og er tung å dra på, og tar opp verdifull plass i bagasjerommet/baksetet.



Dette var iallefall noen av våre erfaringer. Kan være jeg oppdaterer senere, når jeg får litt ledig tid. Ellers er det bare å spørre.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA