Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snart tid for dekkskift - hvor får man rimelige Michelin EV dekk?

Startet av Tormy, onsdag 03. april 2019, klokken 12:58

« forrige - neste »

Tormy

Hei,

Som mange andre sliter jeg med at kantene på dekkene blir fort slitt. Jeg må bytte dekk i år og er på jakt etter en god pris på nye Michelin EV. Om noen har andre dekk å anbefale så tar jeg gjerne imot tips! PS!Kjører 2015-modell 210 versjon Zoe.

minibiti

I have a related question...
What about some other tire?
Is there something else to choose from which is cheaper, has the same low rolling resistance as the Michelin EV and roughly the same lifespan?
Or is there no such a thing, especially for the rolling resistance?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

HCO

6. september i fjor fikk jeg en pris fra Motor Forum på kroner 2.635 (!!) per Michelin EV-dekk i 16-tommer. I tillegg skulle de ha betalt for omlegg. Samtidig fikk jeg en pris fra DekkSjekk (Askim) på kroner 1.675 per dekk, ferdig omlagt.

Dette er friske priser for dekk i såpass beskjeden dimensjon, men jeg er ganske sikker på at andre dekk vil gi noe dårligere rekkevidde. Jeg valgte å kjøpe 2 nye Michelin EV til min Zoe 240 (som nå er lagt ut for salg) ettersom den har såpass lite batteri at rekkevidde er viktigere enn pris.

Når jeg etterhvert skal kjøpe nye dekk til Zoe R90, tenker jeg at den har såpass grei rekkevidde at jeg kan velge noen andre dekk uten at rekkeviddeangsten kommer krypende.

Her er noen alternativer jeg har funnet frem til. Disse får man i 195/55-16 og/eller 205/50-16, og passer derfor rett på original 16-toms felg. Alle disse har rullemotstand B:

Continental EcoContact 5
Dunlop Sport BluResponse
Hankook K435 Kinergy Eco 2
Goodyear EfficientGrip Performance

Goodyear-dekket finnes også i en versjon med rullemotstand A (detaljert betegnelse er Performance XL 205/55R16 94W A/B/68dB), men det har noe dårligere grep enn den ordinære varianten.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Zoe64

Har kjøpt Conti EcoContact 6 (17") til min Q210.  Disse har rullemotstand A. Pris ca 5200 kr for 4 dekk på DekkGuru.no.
Polestar 2 2021
Renault Zoe Intens 2014, Brun

Tormy

Takk for gode innspill. Har bare brukt Energy EV dekkene fra Michelin, så har i utgangspunktet lyst til å fortsette med de. Runder snart 90k km på bilen.
Sitat fra: Zoe64 på torsdag 04. april 2019, klokken 07:37
Har kjøpt Conti EcoContact 6 (17") til min Q210.  Disse har rullemotstand A. Pris ca 5200 kr for 4 dekk på DekkGuru.no.
Hvordan er det med kantslitasje på disse dekkene? Sliter med det på Michelin'ene.

Zoe64

Tormy: Har ikke montert de nye dekkene på bilen ennå, så det vet jeg ikke noe om, dessverre.  Generelt så tenker jeg for lavt trykk i dekkene dersom de slites på kantene, men det har du sikkert kontroll på.  Dekkverkstedet jeg brukte for å legge de nye dekkene på felg mente at jeg gjerne kunne ha 40-42 psi trykk i disse dekkene, selv om Renault sier 38/36 psi for 17" dekk.
Polestar 2 2021
Renault Zoe Intens 2014, Brun

HCO

Sitat fra: Tormy på torsdag 04. april 2019, klokken 12:48
Hvordan er det med kantslitasje på disse dekkene? Sliter med det på Michelin'ene.

Michelin Energy EV er svært spesielle dekk, og det er et par teorier på hvorfor de slites på kantene.

Min egen teori er at Michelin har brukt samme trikset som på motorsykkeldekk, det vil si at de bruker en hard gummiblanding i midten for slitestyrke og lav rullemotstand, og mykere gummiblanding på kantene for grep.

En annen teori er at dekkene har tynne sidevegger (noe de kan ha fordi Zoe er sperret på 140km/t) og at de derfor får feil fasong om man gir de for høyt dekktrykk. Vanligvis vil man få økt slitasje på midten ved høyt trykk, men dersom sideveggene er svært tynne er det sannsynlig at dekket strekker seg i høyden, og at det derfor får en konkav form mot vegen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Tormy

Ikke noen god løsning for hele forumet, men min foretrukne dekkforhandler undersøkte litt og kom over ett sett Michelin E-V dekk i Nederland. De hadde vært montert på felg, men er nye, så da ble prisen gunstig. Ankommer Norge neste uke så da blir det nye sko på Zoe :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA