Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Import av solcellepanel, tips/ råd

Startet av thaugv, onsdag 14. november 2018, klokken 10:56

« forrige - neste »

thaugv

Er det noen som har anbefaling til import av solcellepanel og inverterer selv?

Er det noen som har kjøpt ifra disse og kan si noe om kvaliteten: http://no.solarsystem-supplier.com/

Jeg leser i Lyse elnett sine krav om "produksjonsenhetens størrelse": "Over 20A, tilsvarende 4.6KW, skal produksjonsenheten være 3-fase. Produksenheten skal være symetrisk"

Vil dette kravet bety at jeg ikke kan installere 5.6kw (16panel x 350w) til vanlig 2-fas (1-fas?)?

jkirkebo

Sitat fra: thaugv på onsdag 14. november 2018, klokken 10:56
Er det noen som har anbefaling til import av solcellepanel og inverterer selv?

Er det noen som har kjøpt ifra disse og kan si noe om kvaliteten: http://no.solarsystem-supplier.com/

Jeg leser i Lyse elnett sine krav om "produksjonsenhetens størrelse": "Over 20A, tilsvarende 4.6KW, skal produksjonsenheten være 3-fase. Produksenheten skal være symetrisk"

Vil dette kravet bety at jeg ikke kan installere 5.6kw (16panel x 350w) til vanlig 2-fas (1-fas?)?

Du kan fint montere 5,6kW paneler men inverter må være på maks 4,6kW. De er uansett helt ok med litt "mer" panel enn inverter da man i praksis aldri får 100% ut av panelene.

Alternativt kan du dele opp i to strenger med 8 paneler i hver på hver sin 3kW inverter, for eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorgenbsk

#2
Nja, hvis innmating er over grensen skal den være symmetrisk, altså 3fas (3stk invertere eller 1 stk 3fas invertere).

thaugv

Leser det dithenn at man kan produsere så "mye man vil" på 3-fas med lik fordeling på alle kurser. Og MAX 4.6kw med innmating på kun 1-fas. Strømselskapet (Lyse) er redd for overproduksjon på en fase som ikke blir belastet av andre. Noe som medfører at trafostasjonen til Lyse mottar skjev retur av strøm...
Om det er slik for alle nettselskap vet jeg ikke, men lurt for folk å sjekke så de ikke går på en smell og ikke får montert hele solcellepakken de har kjøpt.

cra

Så man kan enten ha en 3-fas inverter som kan produsere "ubegrenset" siden det er balansert, eller man kan ha 1-3 enfase invertere som hver kan levere max 4,6kW? Vet ikke omd et er noen fordel med f.eks. 2 eller 3 1-fase invertere utover at om en svikter så burde den/de andre fortsette som før. Men det blir kanskje rotete i forhold til statistikk og overvåking?

Det med overvåking/styring/statistikk litt interessant for min egen del, siden jeg skal ha solcepper på garasjen først, men etterhvert kanskje også på huset. De ligger såpass langt fra hverandre at det blir separate anlegg rent fysisk, men jeg kunne tenke meg å se statistikk samlet. Et stykke opp og fram før jeg er helt der, så mye kan jo skje før den tid.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electrix

Sitat fra: jorgenbsk på onsdag 14. november 2018, klokken 18:16
Nja, hvis innmating er over grensen skal den være symmetrisk, altså 3fas (3stk invertere eller 1 stk 3fas invertere).
Er det ikke slik at det er maks 20A enfas?

Altså man kan ha:
1 stk 20A enfas
2 stk 20A enfas fordelt over 2 faser
3 stk 20A enfas fordelt over 3 faser
1 stk trefas så stor du vil (så lenge du ikke treffer andre grenser)

Antakeligvis går det også greit med 6 stk 20A enfas fordelt over alle 3 faser, men ikke 3 stk 40A enfas fordelt over alle 3 faser fordi om en er ute av drift får man veldig skjev mating.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

thaugv

Sitat fra: cra på torsdag 15. november 2018, klokken 09:48
Så man kan enten ha en 3-fas inverter som kan produsere "ubegrenset" siden det er balansert, eller man kan ha 1-3 enfase invertere som hver kan levere max 4,6kW? Vet ikke omd et er noen fordel med f.eks. 2 eller 3 1-fase invertere utover at om en svikter så burde den/de andre fortsette som før. Men det blir kanskje rotete i forhold til statistikk og overvåking?

Det med overvåking/styring/statistikk litt interessant for min egen del, siden jeg skal ha solcepper på garasjen først, men etterhvert kanskje også på huset. De ligger såpass langt fra hverandre at det blir separate anlegg rent fysisk, men jeg kunne tenke meg å se statistikk samlet. Et stykke opp og fram før jeg er helt der, så mye kan jo skje før den tid.

Jeg skal gjøre som deg. Ett anlegg på garasjetaket og ett på hustaket. Disse har såpass stor avstand at det blir 2 seperate anlegg. Hos meg blir det da nødvendigvis 2 sepperate overvåkingsystem. Mulig disse kan "pares" i appen senere...
Hos oss (Lyse-nett) kan man kun ha 1stk 1-fas inverter på max 4.6kw output. Derfor blir det 1stk 3-fas inverter og 1stk 1-fas inverter hos meg ser det ut for. Inntill jeg evt får ny info.
Slik jeg har forstått så kan man ha flere 3-fas invertere, men kun 1stk 1-fas inverter (4.6kw).

cra

Tenkte at det kanskje var "hipp som happ" dersom man koblet de på ulike faser. I verste afll vil jo en av fasene ha 4,6kW mer (eller mindre) enn de to andre, men stort sett burde det bli noenlunde likt, avhengig av produksjon pr inverter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 15. november 2018, klokken 09:48
Så man kan enten ha en 3-fas inverter som kan produsere "ubegrenset" siden det er balansert, eller man kan ha 1-3 enfase invertere som hver kan levere max 4,6kW? Vet ikke omd et er noen fordel med f.eks. 2 eller 3 1-fase invertere utover at om en svikter så burde den/de andre fortsette som før. Men det blir kanskje rotete i forhold til statistikk og overvåking?

Det med overvåking/styring/statistikk litt interessant for min egen del, siden jeg skal ha solcepper på garasjen først, men etterhvert kanskje også på huset. De ligger såpass langt fra hverandre at det blir separate anlegg rent fysisk, men jeg kunne tenke meg å se statistikk samlet. Et stykke opp og fram før jeg er helt der, så mye kan jo skje før den tid.

Kjøper man identiske invertere så snakker disse normalt sammen enten direkte eller via web-grensesnittet for overvåkning. Du vil altså høyst sannsynlig få presentert all statistikk samlet. Jeg har f.eks 3 Eltek-invertere, disse er koblet sammen med CAN-bus og kun den første er koblet til nettet. Den samler inn statistikken fra de to andre og presenterer alt samlet (jeg kan også se på statistikk for hver enkelt enhet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: thaugv på torsdag 15. november 2018, klokken 10:14
Slik jeg har forstått så kan man ha flere 3-fas invertere, men kun 1stk 1-fas inverter (4.6kw).

Det gir ingen mening, da det gir en mye mer balansert innmating å ha 3 stk. 1-fase invertere fremfor bare 1 stk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorgenbsk

Jeg var i dialog med BKK vedrørende antall 1-fas invertere osv. for en stund tilbake.
Konklusjonen fra dem, slik jeg husker det, var at hvis samlet effekt utgjør mer enn 16A for enfas tilknytning, så vil det være krav til symmetrisk - altså 3-fas - innmating. Ifølge BKK dengang er det OK med enten 3 stk enfas invertere eller 1 stk trefas inverter.

Dvs at man ved eksempelvis 4,6kW innmating, ikke kan ha 2 stk enfas invertere på 10A hver, men at man enten må ha 3 stk enfas invertere eller 1 stk trefas inverter.

BKK brukte REN-blad 342 som grunnlag for disse kravene. Det vil si at det kan være andre nettselskap setter andre krav, men det mest sannsynlige er vel at de bruker 342 som grunnlag alle mann.

jkirkebo

Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. november 2018, klokken 14:42
Jeg var i dialog med BKK vedrørende antall 1-fas invertere osv. for en stund tilbake.
Konklusjonen fra dem, slik jeg husker det, var at hvis samlet effekt utgjør mer enn 16A for enfas tilknytning, så vil det være krav til symmetrisk - altså 3-fas - innmating. Ifølge BKK dengang er det OK med enten 3 stk enfas invertere eller 1 stk trefas inverter.

Dvs at man ved eksempelvis 4,6kW innmating, ikke kan ha 2 stk enfas invertere på 10A hver, men at man enten må ha 3 stk enfas invertere eller 1 stk trefas inverter.

Også et merkelig krav. To stk. 10A invertere vil jo gi vesentlig mindre skjevlast enn en stk. 16A. På en 16A inverter er faselederbelastningen 16A, 16A og 0A. Dvs. 16A skjevt.  På to stk. 10A er faselederbelastningen 17,3A, 10A og 10A. Dvs. bare 7,3A skjevt. Selvsagt forutsatt at de kobles på hver sin fase ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: thaugv på torsdag 15. november 2018, klokken 07:14
Leser det dithenn at man kan produsere så "mye man vil" på 3-fas med lik fordeling på alle kurser.
Max 100kW mener jeg at jeg så på Lyse sine plusskundesider, men i tillegg så kan det ikke være større enn hovedsikringen din. Jeg har 3-fas 56A inntak, som vel er i underkant av 22kW eller noe slikt, så jeg kan ikke ha større anlegg enn 22kW uten å få ny inntakskabel+.

Har 10kWp 3-fas. Vurderer 1-fas inverter og 3-5kWp på garasjetaket for mer produksjon tidligere på dagen.

jorgenbsk

#13
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. november 2018, klokken 15:51
Sitat fra: jorgenbsk på torsdag 15. november 2018, klokken 14:42
Jeg var i dialog med BKK vedrørende antall 1-fas invertere osv. for en stund tilbake.
Konklusjonen fra dem, slik jeg husker det, var at hvis samlet effekt utgjør mer enn 16A for enfas tilknytning, så vil det være krav til symmetrisk - altså 3-fas - innmating. Ifølge BKK dengang er det OK med enten 3 stk enfas invertere eller 1 stk trefas inverter.

Dvs at man ved eksempelvis 4,6kW innmating, ikke kan ha 2 stk enfas invertere på 10A hver, men at man enten må ha 3 stk enfas invertere eller 1 stk trefas inverter.

Også et merkelig krav. To stk. 10A invertere vil jo gi vesentlig mindre skjevlast enn en stk. 16A. På en 16A inverter er faselederbelastningen 16A, 16A og 0A. Dvs. 16A skjevt.  På to stk. 10A er faselederbelastningen 17,3A, 10A og 10A. Dvs. bare 7,3A skjevt. Selvsagt forutsatt at de kobles på hver sin fase ;)

Jo, men man har vel satt en grense et sted og bestemte seg for 1-fas/3-fas grense.
Verdt å merke seg at REN-blade 342 ikke tar hensyn til type strømnett, slik at det gjelder uavhengig om det er TN, IT eller TT.
For TN blir ikke regnestykket ditt riktig, med 2stk enfase invertere får du 10A, 10A, 0A.

Har TT-nett selv, så regnestykket er relevant, men opplevde ikke veldig forståelse fra netteier. Det virket som dette var totalt nytt for dem, og når jeg leser mellom linjene, noe de ikke hadde godtatt (tilknytning solcelleanlegg) hvis ikke det hadde vært et krav til det.

Sverre Grevskott

For de som ønsker det kan vi (energitek.no) levere 6kw og 10kw Solis 3-fase 230v inverter, samt 3-60kw 400v 3 fase invertere. Om det er noen som ønsker mange panel eller fellesinnkjøp kan vi levere meget gode priser på det både på 270w poly og 315 all black/325 mono black frame. Vi snakker da om priser fra ca 1250kr ink mva/elavgift ved større felleskjøp. Dette er merkevare med 25 års linjær produksjonsgaranti, ikke no-name alibaba paneler.
Opel Ampera E - Bestilt 15.09.16 #57 Quantum Grey fullt utstyrt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA