Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Charging - Best Pratice slik at batteriets levetid optimaliseres

Startet av Disqusor, onsdag 07. november 2018, klokken 18:25

« forrige - neste »

Disqusor

1) 100% hver kveld når bilen står parkert i garasjen ?
2) Så kalt klattlading ?

Råd og praksis mottas med takk  :o

Ser forøvrig en rekke YouTubes, som angir hvordan gjenværende batterikapasitet kan avleses via bilens display, det "lille", sett i fht til det ny bil har.

Har solgt 94 Ap, venter 120 Ap sport pack, svarte hjulbuer, større dekk etc, leveranse uke 52  ;D

Blodstrupmoen

Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV


Klykken

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40985.msg705187#msg705187
Her er en av dine andre tråder på i3-forumet om akkurat det samme.

Ellers er dette diskutert opp og i mente, så gjerne benytt søkefunksjonen - først i dine egne emner, så forumet.

Bare et forslag.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Sitat fra: Blodstrupmoen på onsdag 07. november 2018, klokken 18:38
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.

lr-80

Sitat fra: TM på torsdag 08. november 2018, klokken 06:56
Sitat fra: Blodstrupmoen på onsdag 07. november 2018, klokken 18:38
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.
https://www.google.no/amp/s/insideevs.com/lets-look-at-the-specs-of-the-samsung-sdi-94-ah-battery/amp/
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Disqusor

Ser dessverre lite data på gjenværende %-tall. Mener å ha lest at data for Tesla angir 95% selv etter > 600.000 km...ser for meg at i3 ligger på samme nivå etter 600.000...

Når min 120 Ap ankommer skal jeg notere data :-)

fonberg

En Tesla (f.eks. 85 kWt-batteriet) er nok under 90% etter 600k km - data pr i dag tyder dog på at de i snitt vil ha ca. 92% rest etter 250k, som jeg synes er høyst akseptabelt.

En i3 94 Ah må lades ca. dobbelt så mange ladesykler som en Tesla S 85 for å kjøre like langt, så det er vel rimelig å anta at degraderingen til i3-ens batteri er noe høyere enn for Teslaen, til tross for prosentvis større buffer på BMW-batteriet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Disqusor

Ser "konturen" av solid state/graphen teknologier innen relativt få år ! Når det blir en realitet vil mye av denne debatten raskt opphøre, welcome to the future, the future IS electric :-)

Blodstrupmoen

Sitat fra: TM på torsdag 08. november 2018, klokken 06:56
Sitat fra: Blodstrupmoen på onsdag 07. november 2018, klokken 18:38
Du kan lade akkurat som det passer deg på en i3. Den har inteligent ladestyring og temeraturkontroll, så levetiden på batteriet vil være mye lengre enn resten av bilen, 600000-900000km før man får reduksjon i batterikapasitet. Bare å kjøre å ikke tenke på dette.
Er dette ment som en spøk, ellers har vel du en 0 for mye  ;).
60.000 km , 3 år vil nok ikke gi en merkbare redusert kapasitet, men etter 600.000 km vil jeg tippe at restkapasiteten er 0 %.
Er nok ikke en spøk. Batteriene som brukes i I3 er spesifisert til over 3200 ladesykluser før de når 80%. Dvs. At man nok ikke vil se noen reduksjon i batterikapasitet før man har passert 500000km.
BMW i3 94Ah
BMW 118d E87
Porsche 911 Turbo
Alfa Romeo 1750 GTV

Trond.m

Det er ofte stor forskjell på den teoretiske levetiden til elektriske produkter i normal bruk i forhold til det man har målt i et laboratorium på kort tid og ekstrapolert til framtidig levetid. Jeg tror nok det er aldring og ikke ladesykluser som knekker batteriet. Hvis bilen brukes lite, alltid er tilkoblet (100 % SOC) og parkeres utendørs i solskinn om sommeren, så tviler jeg på at kapasiteten er tilnærmet 100 % etter 8-10 år og 100.000 km. Vi må ennå vente 5-6 år før vi vet noe sikkert om det, og det er jo en grunn til at bilfabrikkene bare tør å garantere 70 %.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA