Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Storkunderabatt

Startet av Prebs, onsdag 07. november 2018, klokken 10:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

Pratet med to forskjellige forhandlere (Oslo og Hamar). De ville ikke gi rabatt uten storkundeavtale. Riktignok veldig lett å få på plass avtale, men det måtte via arbeidsgiver.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Møller/Audi er åpenbart sære her, Akademikerne har rabattavtale med Volvo, Mercedes, Nissan, Peugeot, BMW, Kia, Hyundai og kanskje fler. Men Audi krever bruk av bil i jobb egentlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Det er faktisk regler på dette. Når jeg kjøpet bil av BMW så fikk jeg forlagt en kontrakt som arbeidsgiveren min, som da hadde storkundeavtale med BMW Norge, måtte bekrefte ved å signere.

Der var kravene:
- at man har billønn, dvs firmabil
eller
-mottar kjøregodtgjørelse og kjører minimum 3000 km/år i firmaets tjeneste.

Jeg reiser en del for firmaet så det gikk greit, men det er regler på dette som det ser ut til at noen tar veldig lett på. Per i dag har ikke min arbeidsgiver slike avtaler lenger da reglene om innrapportering skal være skjerpet slik at det ble for mye jobb.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 12. april 2019, klokken 19:20
...men det er regler på dette som det ser ut til at noen tar veldig lett på. Per i dag har ikke min arbeidsgiver slike avtaler lenger da reglene om innrapportering skal være skjerpet slik at det ble for mye jobb.
Det samme skjedde hos oss, alle slike avtaler ble sagt opp i fjor, hovedgrunnen som ble gitt var at mange ledere ikke følte seg komfortable med å måtte bekrefte dette behovet for at en ansatt skulle komme inn under rabattordningene, selv om de strengt tatt knapt brukte bil i jobb. 

Crown

Sitat fra: daktari på fredag 12. april 2019, klokken 15:53
Møller/Audi er åpenbart sære her, Akademikerne har rabattavtale med Volvo, Mercedes, Nissan, Peugeot, BMW, Kia, Hyundai og kanskje fler. Men Audi krever bruk av bil i jobb egentlig.

Det er forskjell på typen storkundeavtaler. Den vi brukte via kona, krevde kun kopi av ansattbeviset (ansattnummer), og så må hun stå minimum som medeier i bilen.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

ApeX

Vi har 8 % rabatt med BMW. Fikk det på i3'n, trengte bare å vise adgangskort. Ble ikke nevnt noe om bruk av bil ifbm jobb.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Ingeniøren

#126
Sitat fra: ApeX på fredag 12. april 2019, klokken 22:23
Vi har 8 % rabatt med BMW. Fikk det på i3'n, trengte bare å vise adgangskort. Ble ikke nevnt noe om bruk av bil ifbm jobb.

Det viser vel bare at mulighetene for å prute er tilstede og ikke har noe å gjøre med et regelverk på behov for bil i arbeid hos arbeidsgiver å gjøre. Slik det er i dag så plikte arbeidsgiver å rapportere om ansatte får gratis lunsj, påskeegg til påske mm og klart en fordel på flere 10 tusen skal rapporteres inn og rettferdiggjøres gjennom et behov og ikke bare et gode.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

alfaalfa

Sitat fra: p8ndus på onsdag 10. april 2019, klokken 21:59
Jeg fikk 3% når jeg bestilte tidlig i mars, med henvisning til at andre får rabatt.

Hei p8ndus, kan du si noe mer om hvor du kjøpte bilen (hos Møller, hvor i landet...). Møller Forus er veldig påståelige på at ingen andre enn de som har fått storkunderabatt har fått rabatt i hele Norge. Send meg gjerne på PM hvis du ikke vil legge ut her. Hvis det du skriver stemmer så har Møller sagt ting til meg som ikke stemmer og da er det antagelig kontraktsbrudd fra deres side.

Øyvind.h

Pratet med en forhandler på Hamar som var klar for å gi rabatter, men de var livredd for represalier så de ønsket dokumentasjon på at andre har gitt før de ga.
I Sverige åpnet forhandler med å tilby rabatt uoppfordret.
I Oslo ville de lage en enkel proforma avtale med arbeidsgiver så kunne de gi rabatter. Bare få HR til å signere på at det gis noe kjøregodtgjørelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cyber

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 24. april 2019, klokken 17:50
Pratet med en forhandler på Hamar som var klar for å gi rabatter, men de var livredd for represalier så de ønsket dokumentasjon på at andre har gitt før de ga.
I Sverige åpnet forhandler med å tilby rabatt uoppfordret.
I Oslo ville de lage en enkel proforma avtale med arbeidsgiver så kunne de gi rabatter. Bare få HR til å signere på at det gis noe kjøregodtgjørelse.
Jeg tror du er bare ute etter å sverte Audi og deres forhandlernett ;
å forhandle frem et prisavslag er mulig for alle typer tjenester og produkter, men det skjer selvfølgelig etter forhandlinger ved kontraktsinngåelse.
Tesla gir ikke rabatter, konkurrerer på varierende utstyrs- og rentenivå og alle Teslakunder er strålende fornøyd uansett om man får gunstigste opplegg eller ei ; kanskje noe å satse på ?

Øyvind.h

#130
Hva du tror om andre har jeg sett klart og tydelig tidligere :)
Teslas modell kan du ta opp i tråden dedikert til det hvis det er viktig for deg å trekke inn det merket.

Det jeg skriver kan for øvrig dokumenteres med epost. Forhandleren på Hamar tok kontakt med meg uoppfordret via Facebook da vedkommende hadde sett at jeg ikke ble fulgt opp iht reservasjonsnummer. Det var positivt, ikke negativt. Han var tydelig på at han ønsker å gi rabatt, men turte ikke.
Eksempelet med Oslo illustrerer at alle bør sjekke muligheten for å inngå en slik avtale. Det gir 2% svært lett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Dette opplevde jeg med Jaguarforhandleren også, ikke snakk om at det måtte noe forhandlinger til, de ville bare ha en signert avtale med bedriften så fikk man rabatt. Skit for meg at bedriften jeg jobber i akkurat da hadde sagt opp alle slike avtaler pga policy-justeringer internt.

Ingeniøren

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 24. april 2019, klokken 23:24
Dette opplevde jeg med Jaguarforhandleren også, ikke snakk om at det måtte noe forhandlinger til, de ville bare ha en signert avtale med bedriften så fikk man rabatt. Skit for meg at bedriften jeg jobber i akkurat da hadde sagt opp alle slike avtaler pga policy-justeringer internt.

Samme her, men ærlighet varer lengst var det ikke det det het, for i dag kjører jeg ikke så mye i jobb lenger...Håper St. Peter får det med seg  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

alfaalfa

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. april 2019, klokken 14:04
Pratet med to forskjellige forhandlere (Oslo og Hamar). De ville ikke gi rabatt uten storkundeavtale. Riktignok veldig lett å få på plass avtale, men det måtte via arbeidsgiver.
Hei, på Møller i Stavanger er det ikke lett å få på plass storkundeavtale. Man må forplikte seg til at bedriften kjøper X antall Audi i året. Hvor mange ansatte er det i bedriften du fikk storkundeavtale for, og hvor mange biler måtte jobben din forplikte seg til å ta ut?

Sør

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 12. april 2019, klokken 19:20
Det er faktisk regler på dette. Når jeg kjøpet bil av BMW så fikk jeg forlagt en kontrakt som arbeidsgiveren min, som da hadde storkundeavtale med BMW Norge, måtte bekrefte ved å signere.

Der var kravene:
- at man har billønn, dvs firmabil
eller
-mottar kjøregodtgjørelse og kjører minimum 3000 km/år i firmaets tjeneste.

Jeg reiser en del for firmaet så det gikk greit, men det er regler på dette som det ser ut til at noen tar veldig lett på. Per i dag har ikke min arbeidsgiver slike avtaler lenger da reglene om innrapportering skal være skjerpet slik at det ble for mye jobb.
Dette er individuelt for hver avtale. Var ihvertfall slik i 2016 når jeg kjøpte i3. Både jeg og kona hadde avtale via jobb med BMW, men kun jeg måtte dokumentere at jeg kjørte de nevnte 3000 pr år. Valgte da å gjøre det enkelt og sette bilen på kona selv om jeg alltids kunne fått bekreftelse fra arbeidsgiver. For hennes del var det medlemsnummer i sin akademikeravtale som holdt.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA