Skrevet av Emne: E-tron vs Model3 Long Range  (Lest 2774 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9829
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #30 på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 09:45 »
Totalt uaktuelt med ski inne i bilen. Og totalt uaktuelt med skiboks på hengerfestet bak. Nytter ikke å måtte demontere den hver gang jeg skal parkere i garasjen, parkeringshus etc.
.......
e-tron er den første rene elbilen som treffer godt på våre kriterier som førstebil. Kunne nok ønsket at bagasjerommet var litt større. At rekkevidden var litt lengre. At ladeinfrastrukturen med lynlading var godt på plass allerede. Men totalpakken er svært god.

Tips: Om du hiver skiboks på taket kan du regne med 10-20% økning i forbruk avhengig av hastighet og boksens størrelse.

Jeg er ikke uenig i at det hadde vært praktisk med et takstativ for diverse kortere transport av ski på Model X, men synes det fungerer greit bakpå også. Ikke behov for å demontere for hurtiglading, og har du utfordringer med dybde på plass kan jeg anbefale gammeldags sykkelstativ med ski i poser. Da slipper du støy fra tak og særlig økning i forbruk. Lengden blir heller ikke særlig mye lengre så du får plass i p-hus etc. Og ikke minst - stativet demonteres på 30 sekunder.

I helgen var jeg på hytta og jeg må bruke bil bort til alpinanlegget. La da skiene fra bagasjerommet mellom hvert sete i hver sin skipose. Gikk helt fint, men ikke ideelt. Hadde ikke tatt med sykkelstativet :)
På nyere 5-seter X`er kan man slå ned et sete. Da er det enklere. Evt på 6. seter går de jo rett inn.
« Siste redigering: Mandag 28. Januar 2019, klokken 09:48 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D

Audi E-tron reservasjon
Kia E-Niro reservasjon

x Tesla Model S 90D mars 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013 - solgt august 2015

z4rd

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 277
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #31 på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 21:32 »
Jeg var på Trysil i helgen med full bil og ski. Alle skiene går under setene og står i "spenn" og er sikret på 5-seter X. Helt perfekt mht frakt av ski uten å måtte legge ned seter eller å ha ting på utsiden av bilen. Eneste man gjør er å løfte opp en liten "sperrevegg" på gulvet bak setet - dette gjøres uten behov for verktøy og er gjort på 10 sekunder.

Ref. denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=34814.0
« Siste redigering: Mandag 28. Januar 2019, klokken 21:39 av z4rd »

Kåre Knatten

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #32 på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 21:48 »
Nå tror jeg denne tråden kan flyttes til Tesla-fanen

z4rd

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 277
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #33 på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 21:59 »
Velkommen til internett.

Jeg plukket opp tråden etter sistemann, som igjen hadde sitert noen litt før.
Måten å få en tråd på sporet igjen er å legge inn en post som er i tråd med det. Nå kan jo utgangspunktet for denne tråden diskuteres... men sånn er nå livet.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5629
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #34 på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 22:58 »
Og er enig i at Tesla Model 3 har hatt mye problemer, og er ikke nærheten av Audi i kvalitet (selv om det gjenstår å se hvordan Audien blir).
Kan vel egentlig ikke si Model 3 har hatt mye problemer. Det var noen innkjøringsproblemer, men de gikk stort sett over i 2017. Alt tyder på at Model 3 har hatt den minst trøbblete introduksjonen Tesla har hatt av en bilmodell hittil. Model X var kanskje verst, så Roadster, så Model S og så Model 3.

Utifra det jeg har sett av Model 3 og BMW 3-serie klarer Model 3 seg fint i den sammenligningen, interiørmessig. Den største forskjellen vil jeg si må være at BMW kan konfigureres individuelt på alle mulige måter, mens Model 3 har bare noen få forskjellige valgmuligheter.

Men jeg er enig i at det ikke gir så mye mening å sammenligne Model 3 med e-tron. Gir ca like mye mening som å sammenligne BMW 3-serie og Audi Q5. Veldig forskjellige biler.
Model X 100D.
Model 3 reservasjon.

ToWalkOrDrive

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 593
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #35 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 09:34 »
Og er enig i at Tesla Model 3 har hatt mye problemer, og er ikke nærheten av Audi i kvalitet (selv om det gjenstår å se hvordan Audien blir).
Kan vel egentlig ikke si Model 3 har hatt mye problemer. Det var noen innkjøringsproblemer, men de gikk stort sett over i 2017. Alt tyder på at Model 3 har hatt den minst trøbblete introduksjonen Tesla har hatt av en bilmodell hittil. Model X var kanskje verst, så Roadster, så Model S og så Model 3.

Utifra det jeg har sett av Model 3 og BMW 3-serie klarer Model 3 seg fint i den sammenligningen, interiørmessig. Den største forskjellen vil jeg si må være at BMW kan konfigureres individuelt på alle mulige måter, mens Model 3 har bare noen få forskjellige valgmuligheter.

Men jeg er enig i at det ikke gir så mye mening å sammenligne Model 3 med e-tron. Gir ca like mye mening som å sammenligne BMW 3-serie og Audi Q5. Veldig forskjellige biler.

For min del er sammenligningen nyttig fordi det er akkurat disse to bilene jeg skal velge mellom. Har reservert begge, og sliter med å finne ut hvilken jeg skal ende på, men ser ut til at jeg begynner med Model 3. Veldig forskjellige biler, men det de har til felles er at de er langtrekkende elbiler, som er kjappe og fått positive omtaler fra de som har prøvd dem.

Har sett ganske mange innlegg på Tesla Model 3 forumet i USA fra de som har hatt bilen første vinteren. En del av feilene har gått vekk, mens noen kommer tilbake med en oppdatering, og forsvinner igjen med neste oppdatering. Men så har en det med dørhåndtak...som Tesla aldri får til.....om vinteren. På den annen side så er det jo et enormt antall Tesla Model 3 som går på veiene i USA, så sånn sett er det ikke så mange promille som har klaget, og når noen spør om de bør kjøpe en svarer 100% GJØR DET!

Er nok leveringsdato som tipper dette i favør Model 3, så får jeg kanskje bytte den inn i en brukt 2 år gammel Audi e-tron om et par år når revidert utgave har blitt lansert...

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4336
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #36 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 10:10 »
Ser at en hevder at kvaliteten på Model 3 kan sammenliknes med 3-serie BMW. Det er jeg stekt uenig i. Setter man seg inn i en BMW med sportsseter i ekte skinn og gjør det samme i Model 3 Premium med skai-seter så er forskjellene åpenbare. Med nye 3-serie som kommer i mars er premiumfølelsen enda bedre i følge uavhengige tester. Hadde den vært tilgjengelig som EV hadde valget vært enkelt. Har bestilt Model 3 men overgangen fra BMW er jeg redd blir så stor at jeg kan være bedre tjent med fossil 3-serie med x-drive og hengerfeste. Alternativet er naturligvis å legge på ca 300.000 og kjøpe e-tron eller EQC.

Kåre Knatten

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 146
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #37 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 10:35 »
Velkommen til internett.

Jeg plukket opp tråden etter sistemann, som igjen hadde sitert noen litt før.
Måten å få en tråd på sporet igjen er å legge inn en post som er i tråd med det. Nå kan jo utgangspunktet for denne tråden diskuteres... men sånn er nå livet.
Grunnen for mitt innlegg var at det ikke ble diskutert verken E-tron eller modell 3. Det var bare innlegg om praktisk bruk av modell X

OlaM

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 696
    • Vis profil
Sv: E-tron vs Model3 Long Range
« Svar #38 på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 14:43 »
E-tron vs Model 3 er som å sammenligne epler og appelsiner, noe som veldig mange faktisk gjør når de står på butikken. Er det eple eller appelsin jeg har lyst på i dag?

Et viktig moment for langtur er effektiv ladehastighet. Her er det foreløpig store forskjeller, til tross for e-trons høyere profil. I Teslabjørns siste video ser vi e-tron lade med 370 km/t på 80 kW. Model 3 med sitt ekstremt mye lavere forbruk og høyere max kW lader med rundt 770 km/t. Selv ikke 150 kW, når det før eller senere er tilgjengelig, vil gi samme km/t, men her kan profilen jevne ting mer ut ved lengre ladestopp. Vanskelig tilgang til ladestasjoner med kort kabel var et annet irritasjonsmoment.

Det er jammen mye forskjellig i hver vektskål. Det skader nok ikke å sitte litt på e-tron-gjerdet mens man venter på Ionity o.l.