Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gode tilbud på Leasing av e-Tron ?

Startet av dabis, tirsdag 21. mai 2019, klokken 20:00

« forrige - neste »

dabis

Har hentet inn en del tilbud på leasing av denne bilen. Men kommer til kort å forstå hvorfor den skal være så dyr å lease. Beste tilbudet jeg har klart og oppdrive er fast track på 6999.- måneden 45k over 36 måneder. med 150k i innskudd. Ser noen til og med dyrere på opp mot 9-10k i måneden.
Ser at den er betydelig dyrere en eks en Volvo xc60 med utstyr til samme pris som fast tracken. Der havner man på 5999.- måneden 45k over 36 måneder med 100k i innskudd. Altså 86k mindre for samme nybilpris. Samme greia om kan går for en Audi Q7. Trodde til og med elbiler var momsfrie?  Noen som har svar eller tips til den beste dealen?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

bjotings

Har sjekket dette tidligere på andre biler. Det virker som leasingprisen i tillegg til basispris/risiko for leasingselskapet også bestemmes av bilenes tilgjengelighet? For eksempel er det produsert mange BMW X1, slik  denne er lett tilgjengelig i markedet - og leasingprisen blir forholdsmessig gunstig.

For E-Tron er jo ikke dette tilfellet og dermed blir prisen forholdsmessig høy.

BT
I-Pace HSE, Santorini Black MY2020

arthur

Lenge siden jeg har sett et eneste godt leasingtilbud på en bil uanhengig av hvilker type bil det er. Usikkerheten i markedet er åpenbart så stor at for å få leaset en bil i dag så må man selv ta risikoen for selger vil ikke ta den, men vil gjerne selge en bil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Leasingselskapet får også fradrag for MVA. Skal du sammenligne kostnad for en bil med «samme» pris, må du derfor se på en fossilbil som ligger 25% over i listepris.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kaptein70

#4
Bilen skal finansieres ex mva. En el bil har ikke moms så hele beløpet må finansieres.

Innkjøp – Restverdi = det som skal betales over perioden (pluss renter og gebyrer)

Spesielt ladbare hybrider kommer godt ut med en leasing avtale, fordi engangsavgiften er lav.

F.eks. Volvo XC60 R-Design
Innkjøp kr 834 800, engangsavgift kr 57 946. Bil ex.mva er kr 679 429
Hvis man antar 60% restverdi etter 36 mnd er beløp som skal finansieres
Kr 679 429 – (Kr 834 800 x 60%) = kr 178 549, og så må man legge på mva på månedsbeløpene
Hvis 0% rente og ingen gebyr er månedsbeløp kr 4960,- pluss mva (kr 6200)
(ikke 100% riktig fordi selskapet ikke får skrevet av 100% moms på en 36mnd avtale, men illustrerer  poenget)

En tilvarende elbil vil koste
Kr 834 800 – (kr 834 900 x 60%) = kr 333 920, som gir månedsbeløp på kr 9 276 moms fritt

Det ble mye tall, men dette er hovedårsaken til at elbiler ofte ikke kommer spesielt godt ut på en leasing avtale

ToWalkOrDrive

Sitat fra: dabis på tirsdag 21. mai 2019, klokken 20:00
Har hentet inn en del tilbud på leasing av denne bilen. Men kommer til kort å forstå hvorfor den skal være så dyr å lease. Beste tilbudet jeg har klart og oppdrive er fast track på 6999.- måneden 45k over 36 måneder. med 150k i innskudd. Ser noen til og med dyrere på opp mot 9-10k i måneden.
Ser at den er betydelig dyrere en eks en Volvo xc60 med utstyr til samme pris som fast tracken. Der havner man på 5999.- måneden 45k over 36 måneder med 100k i innskudd. Altså 86k mindre for samme nybilpris. Samme greia om kan går for en Audi Q7. Trodde til og med elbiler var momsfrie?  Noen som har svar eller tips til den beste dealen?

Det var faktisk ikke så ille det tilbudet du har fått. Da har du brukt 402.000,- på 3 år, altså 134.000 i året...wow...det er jo mye, men i forhold til andre elbil-leasinger så er det ikke så ille. Hvis en f.eks. skal lease en Tesla Model S, Standard Range, som med vinterdekk nå koster 742.000 i butikken, så tar Leaseplan 9748,- i måneden i 36 måneder dersom du har 100.00 i innskudd, altså tilsammen 450.928. En har altså betalt 60,8% av bilens kjøpspris i løpet av 3 år! Og nesten 50.000 mer enn for e-tronen din. Blir jo litt renteforskjeller siden Leaseplan ikke har så høyt innskuddsbeløp (renter av 50.000), men likevel. Hvis en kjøper bilen må en gjerne regne med ca 70.000 i renter/alternativkost i samme periode. Så dersom en kjøper en Tesla til 742.000, og tror en kan selge den for 361.000 eller mer (gitt en har en ok økonomi, så en slipper å kjøpe med kredittkort), så vil det lønne seg å kjøpe bilen fremfor å lease på Leaseplan...  For e-tron blir tallene litt annerledes siden du får en dyrere bil for mindre leasing-kost, men fortsatt...  Historisk sett holder elbiler seg mye bedre enn som så, og jeg vil tro e-tron kommer til å holde seg godt siden det på mange måter er full pakke av det en trenger av en elbil...hvis det i tillegg blir moms på elbiler i 2022 vil det bidra til at salgsverdien holder seg ekstra godt.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Hvis man går inn i slike avtaler som her nevnes så betyr det i mine øyne at man ikke har mye tro på restverdien av elbiler etter noen få år!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 22. mai 2019, klokken 14:54
Hvis man går inn i slike avtaler som her nevnes så betyr det i mine øyne at man ikke har mye tro på restverdien av elbiler etter noen få år!

Ja, hele bilen kunne vært betalt ned på 5-6 år hvis en hadde kjøpt i stedet for.
Tesla Model Y                         2021-

olavxxx

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 22. mai 2019, klokken 15:21
Sitat fra: arthur på onsdag 22. mai 2019, klokken 14:54
Hvis man går inn i slike avtaler som her nevnes så betyr det i mine øyne at man ikke har mye tro på restverdien av elbiler etter noen få år!

Ja, hele bilen kunne vært betalt ned på 5-6 år hvis en hadde kjøpt i stedet for.
Vanligvis pleier jeg å si til folk at leasing er best å gjøre på biler som er vanskelig å selge, feks en diesel cabriolet.

Sør

Noen som vet hva som skjer med løpende leasingavtaler dersom det kommer moms på el-biler i løpet av leasingperioden? Kan man risikere at den kommer som påslag til den opprinnelige prisen? Personlig har jeg alltid likt å kjøpe og eie bilen, og ut i fra tallene nevnt over kommer jeg nok til å fortsette med dette.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

olavxxx

Sitat fra: Sør på torsdag 23. mai 2019, klokken 11:43
Noen som vet hva som skjer med løpende leasingavtaler dersom det kommer moms på el-biler i løpet av leasingperioden? Kan man risikere at den kommer som påslag til den opprinnelige prisen? Personlig har jeg alltid likt å kjøpe og eie bilen, og ut i fra tallene nevnt over kommer jeg nok til å fortsette med dette.
Jeg har lest at du da får moms på leasing.
Om det stemmer vet jeg ikke, men det folk påstår Rundtom.

Ellers ved leasing må du betale for alle småskader ut over normalen, så med liten unge eller mye byparkering kan det bli ekstrautgifter. Eier du bilen selv kan du også selge den før avtalen går ut, om du vil hoppe på annen bil før moms kommer på elbiler. Å få noen til å ta over dyr leasing tror jeg er vanskelig.

Du vet sikkert de tingene, men er greit å reflektere. De leaser ikke ut bilen for å være grei, så de tjener penger på å låne deg bilen. Samtidig har du ingen risiko for endringer av markedsverdien.

Viktig å se hva Audi vil ta for service osv også, finne ut totalpris på leas vs kjøp

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på fredag 24. mai 2019, klokken 00:07

Jeg har lest at du da får moms på leasing.
Om det stemmer vet jeg ikke, men det folk påstår Rundtom.
Ja, dette stemmer. Leasing er som alt annet som selges, innføres det moms skal det betales i betalingsøyeblikket. Litt usikker på hvordan det forholder seg til fakturadato, kanskje man kan forhåndsbetalte det siste året for å slippe momsen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: olavxxx på fredag 24. mai 2019, klokken 00:07
Sitat fra: Sør på torsdag 23. mai 2019, klokken 11:43
Noen som vet hva som skjer med løpende leasingavtaler dersom det kommer moms på el-biler i løpet av leasingperioden? Kan man risikere at den kommer som påslag til den opprinnelige prisen? Personlig har jeg alltid likt å kjøpe og eie bilen, og ut i fra tallene nevnt over kommer jeg nok til å fortsette med dette.
Jeg har lest at du da får moms på leasing.
Om det stemmer vet jeg ikke, men det folk påstår Rundtom.

Ellers ved leasing må du betale for alle småskader ut over normalen, så med liten unge eller mye byparkering kan det bli ekstrautgifter. Eier du bilen selv kan du også selge den før avtalen går ut, om du vil hoppe på annen bil før moms kommer på elbiler. Å få noen til å ta over dyr leasing tror jeg er vanskelig.

Du vet sikkert de tingene, men er greit å reflektere. De leaser ikke ut bilen for å være grei, så de tjener penger på å låne deg bilen. Samtidig har du ingen risiko for endringer av markedsverdien.

Viktig å se hva Audi vil ta for service osv også, finne ut totalpris på leas vs kjøp

Vil ikke prisen på service (hva er osv) bli den samme uavhengig av om bilen er eid eller leaset?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA