Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?

Startet av Pit, onsdag 07. november 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

Klykken

Angitt rekkevidde på GOM viser ingenting om restkapasitet på batteriet, PionerThink.
Gå inn på bmw-portalen ref oppskriften over og sjekk hva bilen rapporterer som "SocMax". Evt via servicemenyen i bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

#76
Var det jeg gjorde, og der sto det som nevnt SocMax 17,3 ved 93% Ladenivå. Dette er teksten fra Remote Cockpit:
soc: 15.972999572753906
socmax: 17.32
vehicleMass: "1540"
vehicleTracking: false
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Klykken

Oi, så ikke teksten over bildet. Formateringen er litt merkelig på forumet, så bildet ble vist i fullsize og må scrolle sidelengs for å se hele.. :)

Noe av det samme som hos meg du har på restkapasitet da.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Jeg prøvde å legge bildet inn i et annet format, men da fikk jeg beskjed om at det ikke var tillatt og at en feil oppsto eller noe :(
Vår i3 60Ah har for øvrig passert 86 000 km i disse dager og jeg synes rekkevidden enda er upåklagelig 8)
Bortsett fra tårnlager, skifte av bremser og noe annet småtteri så bare går og går den :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

KHL

i3 okt 2014
80711km
soc: 16.905000686645508
socmax: 16.9

TorS

i3 okt 2014
109536 km
soc: 17.986000061035156
socmax: 17.98

(Avlest via www.bmw-connecteddrive.no -> Remote Cockpit -> Utviklerverktøy i Chrome -> fil ved navn min VIN kode.)
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

CaZpaH

i3 60Ah 2014
124.541km
soc: 16,7kWh (cirka 9% reduksjon)

lest av i "hemmelig" meny i displayet.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

vichingo

i3 60 Ah nov 2015
56.778km
"soc":13.027000427246094
"socmax":17.92

Hvis socmax skal ha vært 18,8 kWh som ny, kan jeg vel dermed anta at rundt 95% av batterikapasiteten fortsatt er intakt

Lest av med MS Edge i ConnectedDrive - Remote Cockpit - høyreklikket "Undersøk element" - valgte fanen "Nettverk" oppfrisket nettsiden og skrev "socmax" i søkefelt/Ctrl-F

Svartekst:"{"latitude":59.-------"longitude":10.------"isoCountryCode":"NOR","auxPowerRegular":1.4,"auxPowerEcoPro":1.2,"auxPowerEcoProPlus":0.4,"soc":13.027000427246094,"pendingUpdate":false,"vehicleTracking":true,"socmax":17.92}"

Evolution

#83
i3 60Ah 2014 februar
117000 km
Batt kapa max: 15,8 kWh
Temp: +12

Alle i3 av den utgaven hadde 22 kwh når de var ny. Men selv da hadde bilene 19.6kWh som man kunne bruke.
bmw i3 60Ah 2014 (kjøpt 2020)
bmw 318d 150hp 2016 (kjøpt 2019)

02jan

Ja alle i3 i 2014 hadde 22, brutto. Utnyttbar lå da på 18,5-19,x.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Pit

For loggføring
Nå kjørt 159300 km
Batt Kap 14,3 kwh.
Pr nå tapt ca 25%... ::)
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Klykken

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:51
Jeg har stort sett alltid kjørt fra 100% ned til 50% og ladet opp til 100% med saktelader. Hver eneste dag i 5 år. Kjører 5-6 mil til og fra jobb. Aldri vært under 17 i avlest verdi.
Må snart spise mine egne ord. Ligger jevnt på 17 nå.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

#87
Ista software finnes for å "resette" batteriet.
Det som synes å skje er at BMS hever nedre grense for utlading når degradering skjer.
Bilder før og etter: Hvor varig bedringen er skal være usagt. Kanskje samme effekt når BMW resetter SW...


Hele tråden er verdt å lese for de som vil vite mer om batteriavlesning.
https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=16646
og her:
https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?t=13535

Pit

Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. januar 2021, klokken 19:22
Ista software finnes for å "resette" batteriet.
Det som synes å skje er at BMS hever nedre grense for utlading når degradering skjer.
Bilder før og etter: Hvor varig bedringen er skal være usagt. Kanskje samme effekt når BMW resetter SW...

Takk! Mye interessant lesing der, men noe konklusjon på om dette gir tilbake tapt kapasitet over litt tid fant jeg ikke. + at man kanskje risikerer at dette egentlig tar fra bufferen i bunn og dermed gir fare for total batterihavari dersom bilen kjøres helt til 0%
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Pit

Sitat fra: Pit på søndag 10. januar 2021, klokken 18:50
For loggføring
Nå kjørt 159300 km
Batt Kap 14,3 kwh.
Pr nå tapt ca 25%... ::)

Ny loggføring, 11 mnd siden sist :-)
Nå kjørt 166700 km
Batt kap nå avlest til 16,5 kwh !!!! :) :) :)
Jeg har altså vesentlig mer (10-15%) batt kapasitet nå enn for et år siden. (viste da 14,3 etter å ha vært jevnt nedadgående i mange år)
Ingenting som skulle tilsi hvorfor batteriet har fått mer kapasitet nå. Bruken er dog annerledes, med stort sett bare småkjøring, maks 3-4 mil hver dag.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA