Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?

Startet av Pit, onsdag 07. november 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Likevel er jeg som sagt nede på ca16.2 kwh etter 110k km. Det merkes også i praksis med 20-30 km redusert kjørelengde ift slik den var som ny.

16,2  max soc er en reduksjon på 13,83% som høres mye ut. Selv med 110k på telleren. Har du undersøkt med BMW om det kan være en batterimodul som har redusert effekt? Det er noe du eventult burde gjøre før garanti utløper på batteripakke.

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Jeg vil tro det er ganske vanlig med redusert kap for flere, uansett bilmerke, men sikkert noe det helst ikke prates om, da det nok vil påvirke salgspriser osv.

Det er naturlig at kapasiteten reduseres ved bruk, men så mye som du rapporterer på gitt km høres som sagt unaturlig mye ut.

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Noen biler kan stilles inn til at lading skal stoppes ved 80%. Tror nok det kan være smart å bruke om man vil ha lengst mulig levetid på batteriet. Dette burde i3 også ha, ihvertfall nå med større batterier.

Dette gjør BMW med å ha et buffer i topp og bunn av batteriet slik at selv om det står 100% oppladet er batteriet ikke mer enn ca. 90% oppladet på 94Ah og ca. 85% på 60Ah.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Orbit

Jeg har logget socMax over lengre tid på min 94Ah. Den faller ca 1% i kaldt vintervær (til typisk 29.6-29.7), men har tatt seg opp igjen påfølgende somre (29.7-29.8 ). Og høyeste socMax (29.9) fikk jeg etter T/R Oslo-Köbenhavn, dvs to dager med mye hurtiglading og motorveikjøring. Har generelt lite småkjøring (bruker ikke bilen til daglig), og ca 20k km i året hvor batteriet dermed har ganske greie temperaturbetingeleser (forvarmet + langkjøring). Kjører også helt ned til "low km" (dvs under 1 km) en gang i året for å hjelpe BMS med å finne bunnpunktet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: Sungrazer på mandag 19. november 2018, klokken 12:55
Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Likevel er jeg som sagt nede på ca16.2 kwh etter 110k km. Det merkes også i praksis med 20-30 km redusert kjørelengde ift slik den var som ny.

16,2  max soc er en reduksjon på 13,83% som høres mye ut. Selv med 110k på telleren. Har du undersøkt med BMW om det kan være en batterimodul som har redusert effekt? Det er noe du eventult burde gjøre før garanti utløper på batteripakke.

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Jeg vil tro det er ganske vanlig med redusert kap for flere, uansett bilmerke, men sikkert noe det helst ikke prates om, da det nok vil påvirke salgspriser osv.

Det er naturlig at kapasiteten reduseres ved bruk, men så mye som du rapporterer på gitt km høres som sagt unaturlig mye ut.

Sitat fra: Pit på mandag 19. november 2018, klokken 12:13
Noen biler kan stilles inn til at lading skal stoppes ved 80%. Tror nok det kan være smart å bruke om man vil ha lengst mulig levetid på batteriet. Dette burde i3 også ha, ihvertfall nå med større batterier.

Dette gjør BMW med å ha et buffer i topp og bunn av batteriet slik at selv om det står 100% oppladet er batteriet ikke mer enn ca. 90% oppladet på 94Ah og ca. 85% på 60Ah.
Hvordan skal man få dekket et eventuelt kapasitetstap på 13 % når de bare garanterer 70 % ?
Og dette med at BMW setter av et buffer i topp og bunn er vel ikke så spesielt. Vet ikke om noen elbiler som har samme brutto og netto kapasitet.

moonbuggy

Har du prøvd SW oppgradering? Jeg opplevde et hopp fra 17.4 - 19.2 etter SW oppgradering.
Det høres merkelig ut, men det kan hende man "nullstiller" endel parametre og "utflaggede" celler kommer på igjen??

Gogs

2014 modell
Kjørt 62000km
Batteri: 16,58 kwh
Lading: Annenhver dag 100% med type 2 lasestasjon. Hurtiglader 3 ganger i måneden.
Føler bilen går litt kort. Men det kan altså hjelpe å be BMW ta en oppdatering på bilen?
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Pit

#35
Sitat fra: moonbuggy på mandag 19. november 2018, klokken 16:58
Har du prøvd SW oppgradering? Jeg opplevde et hopp fra 17.4 - 19.2 etter SW oppgradering.
Det høres merkelig ut, men det kan hende man "nullstiller" endel parametre og "utflaggede" celler kommer på igjen??

Ja, jeg har hatt alle sw oppgraderinger så vidt jeg vet, også den som gav et hopp opp i SOC max. Avleste da 19,3 kwh.
Jeg har også fått bmw til å sjekke batteriet og de er helt ok. De kan lese av en rekke bruksparametre fra logger og det var også helt ok. F.eks registreres antall hurtigladinger,feilbruk som at bilen blir stående med utladet batteri osv. Alt var i skjønneste orden og i følge verksted en helt normal/forventet tap av kapasitet. Man kan bestille en utvidet batteritest, men den koster et par tusenlapper, så det har jeg stått over.

Nå ser jeg jo at andre har tilsvarende tap, så dette er nok ganske normalt, selv om det er skuffende og ikke helt som forventet. Det må jeg innrømme. Det positive er at jeg tror at tapskurven har flatet ut.
Forøvrig er bilen fantastisk, like tight og fin som ny, og uten synlig slitasje på skinnsetene eller annet.
Må også gi verkstedet Jæger Sentrum i Åsane skryt. Alltid veldig god service der :-)
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Pit

Sitat fra: TM på mandag 19. november 2018, klokken 15:05

Hvordan skal man få dekket et eventuelt kapasitetstap på 13 % når de bare garanterer 70 % ?
Og dette med at BMW setter av et buffer i topp og bunn er vel ikke så spesielt. Vet ikke om noen elbiler som har samme brutto og netto kapasitet.

Batterigarantien på 2014 mod går ut etter 100k, så der er ikke mye å hente. (Hadde uansett ikke hjulpet så lenge kravet er <70%). 
BMW er også veldig streng med både datoer og antall km ift garanti. En dag over dato eller km, så glem garantikrav... Dette er styrt fra Tyskland og ikke så mye norske leverandører kan gjøre noe med.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Klykken

Forvarmes bilen (med timer) mens den er koblet til lading?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SveinJ

Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:57
Forvarmes bilen (med timer) mens den er koblet til lading?

Spørsmålet har vel ikke noe med trådstart å gjøre. Men svaret er ja.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Sungrazer

Sitat fra: TM på mandag 19. november 2018, klokken 15:05
Hvordan skal man få dekket et eventuelt kapasitetstap på 13 % når de bare garanterer 70 % ?

Tenkte mest på om en eller flere celler var skadet og at det kunne dokumenteres så er det ikke tap av kapasitet i batteriene, men at flere celler / en modul er defekt. Dette må kunne dekkes på garanti.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 20. november 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:57
Forvarmes bilen (med timer) mens den er koblet til lading?

Spørsmålet har vel ikke noe med trådstart å gjøre. Men svaret er ja.
Jo, tenker som så kapasitetstap kanskje kommer av hyppig kaldstart...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:57
Forvarmes bilen (med timer) mens den er koblet til lading?
Hvis dette var et spørsmål til meg (trådstarter) så er svaret nei. Det gjør jeg ikke.
Ved behov forvarmer jeg kupeen med et trykk på nøkkelen ca 10 min før avgang.
Ytterst sjeldent har jeg startet forvarming (batteri + kupe) med programmert avreisetid fra app.

Kanskje batteritap ville vært mindre om man forvarmer batteriene hver natt?
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Pit

Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 12:46
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 20. november 2018, klokken 11:48
Sitat fra: Klykken på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:57
Forvarmes bilen (med timer) mens den er koblet til lading?

Spørsmålet har vel ikke noe med trådstart å gjøre. Men svaret er ja.
Jo, tenker som så kapasitetstap kanskje kommer av hyppig kaldstart...

Ja, det er ihvertfall et godt innspill her! Som nevnt over har jeg (nesten aldri) aktivert batterivarming.
Men så er det temmelig sjeldent under 5 blå her som jeg bor, så det kommer vel anpå hva som er "kaldstart"...
Hva anbefaler BMW? Noen som vet?
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Klykken

Usikker på hva BMW anbefaler, men hvis du har faste avgangstider om morgenen, så benytt timer. Og lad alltid ved mulighet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ali_ben

Her er mine tall

Mine tall:
2014 modell
Kjørt 90 000km
Batteri: 17,74 kwh
Lading: Hver dag(natt) til 100% (16A lader), og i snitt 1 hurtiglading i måneden.
Kommentar: De 2 1/2 første årene pendlet jeg 75 km til jobb og 75 km fra jobb hver dag. Ladet til fullt også på jobben. De to siste årene har jeg hovedsakelig kjørt småkjøring til og fra togstasjonen/butikk osv, men også en og annen 'langtur' med hurtiglading underveis. Prekondisjonerer hele året via app før avreise om morgenen og før henting på ettermiddagen.
BMW i3 levert 2. mai 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA