Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?

Startet av Pit, onsdag 07. november 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

Klykken

#15
Bmw connected sin side. Gå inn på "remote cocpit", høyreklikk og trykk inspiser, og velg fanen "network" og last siden på nytt. Bla i VINnr-feltene til du finner socMax.

EDIT:
Presisering.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Sitat fra: Klykken på mandag 12. november 2018, klokken 23:54
Bmw connected sin side. Gå inn på "dashboard", høyreklikk og trykk inspiser, og velg fanen "network" og last siden på nytt. Bla i VINnr-feltene til du finner socMax.

Men er det ikke litt avvik mellom avlesning i service meny og via connected drive? Fint om du kan verifisere eller avkrefte det, klykken. Husker jeg kunne lese av batt kap via navigasjon i connected drive, men har ikke detaljene på hvordan det blir gjort nå. Der var det ihvertfall avvik ift service meny avlesning.
Derfor greit at vi holder oss til en metode så sammenligning blir noenlunde riktig.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Klykken

#17
Stakk ut og sjekket i bilen. Den er fulladet, for øvrig.

Batt.kapa.Max viser 18.8. Skal sjekke etter at jeg har kjørt hjem, og har lavere SOC, om dette påvirker noe.

På nettsiden til BMW viser denne i dag 18.92 "socMax". Ikke rare forskjellen, altså. :)

Bilen har rullet 78759km i skrivende stund, og er en 2014 60Ah. Har vært hurtigladet kanskje 15 ganger.

EDIT:
For å følge malen er det slik, oppsummert:
2014 modell
Kjørt 79000km
Batteri: 18,8 kwh
Lading: Hver dag(natt) til 100% via kladd på 16A Schuko. Hurtigladet ca 15 ganger i bilens levetid, aldri mer enn 10-15min sammenhengende.
Ingen merkbar reduksjon i rekkevidde overhodet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Takk for beskrivelsen, Klykken m.fl.!
17,46 kWh på nettsiden. 17,5 kWh i bilen. Så for mitt vedkommende er det samme tall, avrundet opp til nærmeste desimal. Halvfullt batteri, 9 plussgrader. Skal la bilen lades og forvarmes til i morgen tidlig, og lese av på nytt.


Klykken

#19
18.7 ved 75% SOC.
... Og 18.6 da jeg kom på jobb idag, med ca 75% SOC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

#20
Sitat fra: Klykken på tirsdag 13. november 2018, klokken 16:40
18.7 ved 75% SOC.
... Og 18.6 da jeg kom på jobb idag, med ca 75% SOC.
Utrolig bra! Min: 17.21. 2015 modell kjørt 27000km og hurtigladet < 10g
Det virker som om konsekvent lading til 100% balanserer batteriene bedre. Selv lader jeg kanskje i snitt  hver 5. dag. Men det er også mulig at Batteri management roter litt med kapasiten når man sjelden kjører mellom 100 og null. Jeg har lurt litt på om mitt snittbruk på 11.8 kwt/100km totalt er et produkt av det....

Pit

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 14. november 2018, klokken 18:52
Sitat fra: Klykken på tirsdag 13. november 2018, klokken 16:40
18.7 ved 75% SOC.
... Og 18.6 da jeg kom på jobb idag, med ca 75% SOC.
Utrolig bra! Min: 17.21. 2015 modell kjørt 27000km og hurtigladet < 10g
Det virker som om konsekvent lading til 100% balanserer batteriene bedre. Selv lader jeg kanskje i snitt  hver 5. dag. Men det er også mulig at Batteri management roter litt med kapasiten når man sjelden kjører mellom 100 og null. Jeg har lurt litt på om mitt snittbruk på 11.8 kwt/100km totalt er et produkt av det....

11.8 kwt/100km i totalsnitt! Imonerende!  :) Hvordan har du klart det?
Høres ut som du alltid kjører uten varme i flatt terreng, og aldri over 80 km/t
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

moonbuggy

#22
Neida. Mesteparten av kjøringen er by, bylignende strøk med rundkjøringer, mye stopp og start, og noe bakker. Snittfart på slik kjøring 45-49kmt. med strekninger på 70-80. Ellers endel langkjøringer, mest mot sørlandet. Da ligger snittfart på 73-77kmt.
Det har gitt et snitt på 11.8, men som sagt, min SOC max har alltid vist i det lave skiktet, og jeg lurer litt på om det kan være en sammenheng. Kanskje sjelden lading til max., gir en feil nedover som gir så gir lavt forbruk i andre enden.
Men, kjører stort sett uten bruk av bremser, selv i by. Krever at man er litt på "tå hev", men det blir en vane...

moonbuggy

#23
Sitat fra: Klykken på tirsdag 13. november 2018, klokken 14:01
Bilen har rullet 78759km i skrivende stund, og er en 2014 60Ah. Har vært hurtigladet kanskje 15 ganger.
EDIT:
For å følge malen er det slik, oppsummert:
2014 modell
Kjørt 79000km
Batteri: 18,8 kwh
Lading: Hver dag(natt) til 100% via kladd på 16A Schuko. Hurtigladet ca 15 ganger i bilens levetid, aldri mer enn 10-15min sammenhengende.
Ingen merkbar reduksjon i rekkevidde overhodet.
Lading via kladd når mulig gjør tydeligvis susen.
Mitt batteri var 17.21. Har prøvd de siste 3-4 dagene å plugge inn, selv om batteriet var over 80%(noe jeg aldri gjorde før). I løpet av de 3 dagene steg SOC Max til 17.87, selv om temperaturen har sunket fra 12 grader til 0.
Kort sagt: For høy SOC Max, plugg inn når mulig...

Klykken

Spørs. Bmw anbefaler jo å lade hele tiden når det er mulig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Det virker som om det er en variasjon i SOC MAX avhengig av hvordan bilen har vært ladet de siste dagene. Det er vel derfor ingen grunn til at det tallet som avleses er en facit på batteriets helsetilstand. Det er vel bare ved en kontrollert prosedyre med full utlading og lading at man får en pålitelig måling av batteriets kapasitet ? Gjøres dette ved service ?

Sungrazer

Jeg har alltid ladet til maks på mine biler, og har opplevd at om jeg lader med kladd eller type 2 en fas 32A kurs så øker SOC max om jeg f.eks. setter på en klimatiseringssyklus etter fulladet. Akkurat nå er SOC max 29,42 ved 31 819 km og 55% batteri på min 2018 LCI. Opplevde det samme på min 2015 modell 60Ah, bortsett fra lavere SOC max på rundt 18,6 - 18,8 ved 70 000 km. Aner ikke hvor mange ganger jeg har hurtigladet noen av bilene, men ikke noe jeg har brydd meg om, men notert at SOC max har vært redusert etter hurtiglading og tatt seg opp etter saktelading på kladd eller type 2 lader.

Jeg har en teori om at det er fordi bilen klarer å balansere battericellene bedre ved saktelading enn ved hurtiglading, og at en klimatiseringssyklus eller tre balanserer ytterligere de cellene som har lavere spenning enn de andre. Som forsåvidt er den samme erfaringen jeg har fra utallige balanseringssykluser på r/c batterier fra da jeg fløy r/c helikopter. YMMV.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Antageligvis som Sungrazer sier vedrørende balansering..
Ellers, jeg tror det lønner seg å lade hele tiden ved anledning, og selvsagt opp til 100%.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Sitat fra: Klykken på mandag 19. november 2018, klokken 09:19
Ellers, jeg tror det lønner seg å lade hele tiden ved anledning, og selvsagt opp til 100%.

Enig, sett bilen på lading når du kan og la den lade fullt opp. Alltid  :+1: :)
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Pit

Sitat fra: Sungrazer på mandag 19. november 2018, klokken 10:06
Sitat fra: Klykken på mandag 19. november 2018, klokken 09:19
Ellers, jeg tror det lønner seg å lade hele tiden ved anledning, og selvsagt opp til 100%.

Enig, sett bilen på lading når du kan og la den lade fullt opp. Alltid  :+1: :)
Basert på egne erfaringer tviler på at dette er noe som vil forbedre eller motvirke fall i batterikapaitet. Jeg har som nevnt ladet til 100% minst en gang i døgnet. (Plugger som regel alltid i lading når jeg kommer hjem etter arbeid).
Har heller aldri latt bilen stå uten lading ved utladet / tomt batteri.
Jeg har også noen ganger kjørt bilen nesten helt ned til 0 før lading, noe som gjerne blir anbefalt for å maksimere balansering.
Likevel er jeg som sagt nede på ca16.2 kwh etter 110k km. Det merkes også i praksis med 20-30 km redusert kjørelengde ift slik den var som ny.

Jeg vil tro det er ganske vanlig med redusert kap for flere, uansett bilmerke, men sikkert noe det helst ikke prates om, da det nok vil påvirke salgspriser osv.

For i3 er det enkelt å lese av dette når man kjenner servicemenyen. For andre merker er det ikke tilgjengelig å lese av dette, eller de har en mer unøyaktig indikator for dette.

Noen biler kan stilles inn til at lading skal stoppes ved 80%. Tror nok det kan være smart å bruke om man vil ha lengst mulig levetid på batteriet. Dette burde i3 også ha, ihvertfall nå med større batterier.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA