Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?

Startet av Pit, onsdag 07. november 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

Pit

Tenkte å høre litt om batterikapasitet fra dere som har eldre i3.
Oppgi avlest kwh fra servicemeny, km kjørt og eventuelt hvordan man normalt lader

Mine tall:
2014 modell
Kjørt 110 000km
Batteri: 16,2 kwh
Lading: Hver dag(natt) til 100% (32A lader), og i snitt 2-3 hurtigladinger i måneden.
Kommentar: Ingen merkbar reduksjon før ca 60-70k km. Stabilisert seg på ca dagens kwh siste 4-5 mnd.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Bgk

Har også en 2014 mod. i3 som nærmer seg 110.000 km.
Hvordan finner jeg servicemenyen?

Pit

Sitat fra: Bgk på onsdag 07. november 2018, klokken 13:03
Har også en 2014 mod. i3 som nærmer seg 110.000 km.
Hvordan finner jeg servicemenyen?

Du kan nok søke etter emnet på forumet her for detaljert beskrivelse. Her er kortversjonen:
Først kan du finne ut tverrsum av bilens Vin nummer. F.eks er 20 tverrsum av 14564. Tversummen må brukes for å unlocke endel info i servicemenyen, deriblant batterikapasitet.
Service menyen får du opp ved å holde knappen på høyre side av "speedometer" display inne mens du starter. Bruk samme knapp for å navigere i servicemenyen. (Kort trykk for å "rulle" mellom menyvalg. Langt trykk for å velge eller gå inn/ut av undermeny.)

Rull ned til unlock og putt inn tverrsummen av vin nummeret som code. Når det er gjort får du flere valg bl.a visning av batt kapasitet i kwh.
Er egentlig mye enklere enn det kanskje høres ut!  :)
Vin nummeret finner du under info i servicemenyen, mobilappen, connecteddrive etc.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

Bgk

#3
da fikk jeg det til etter litt kløning :)

hvis jeg husker riktig var det vel 18,8 kwh tilgjengelig når bilen var ny?

2014 modell
Kjørt 109 500km
Batteri: 16,9kwh max
Lading: Hver natt til 100% kjører så til jobb 35 km. setter den på lading til 100% før jeg kjører hjem igjen. har som regel alltid brukt tiden bilen står stille til å lade så sant jeg har hatt mulighet, bruker ladekabelen som fulgte bilen.
bilen er aldri hurtigladet.
Bilen var ikke fulladet når jeg sjekket, har det noe å si?

Disqusor

#4
Pit, her finner du svar på alt det du etterspør :-)

Hvordan avlese gjenværende batterikapasitet vs da den var ny:

https://www.youtube.com/results?search_query=bmw+i3+remaining+battery+capasity+

PS: 100% lading er egentlig "en del mindre" !

Disqusor

BGK; si meg, hvor lenge har du hatt bilen, hvor mye har den kjørt, så til slutt, hvor mange % "forringelse" av batteriets kapasitet  har du avdekket ?

Strøm Tycoon

Vår forrige 2015-modell hadde 19,6kWh ved 3000km, og 19,4kWh ved 75000km 2 år senere. Bilen ble kjørt ganske langt ned to ganger om dagen alle arbeidsdager i løpet av to år.

EDIT: Fant loggnote her på forumet

SitatMars 2015

64000km

19.69kWh i følge Connected Drive

Lades fra 25-40% til 100% med clipper/delphi laderen to ganger om dagen, 5 dager i uken. Hurtigladet fra tid til annen ved behov.

Bgk

Sitat fra: Disqusor på onsdag 07. november 2018, klokken 18:32
BGK; si meg, hvor lenge har du hatt bilen, hvor mye har den kjørt, så til slutt, hvor mange % "forringelse" av batteriets kapasitet  har du avdekket ?

eneste jeg kunne se på batteriet var at det sto maks 16,9 kwh
hvor mange % forringelse har jeg ikke peiling på

2014 modell tatt ut 29 juli 2014
Kjørt 109 500km
Batteri: 16,9kwh max
Lading: Hver natt til 100% kjører så til jobb 35 km. setter den på lading til 100% før jeg kjører hjem igjen. har som regel alltid brukt tiden bilen står stille til å lade så sant jeg har hatt mulighet, bruker ladekabelen som fulgte bilen.
bilen er aldri hurtigladet.
Bilen var ikke fulladet når jeg sjekket, har det noe å si?

Disqusor


Klykken

#9
Sitat fra: Bgk på onsdag 07. november 2018, klokken 20:51
Bilen var ikke fulladet når jeg sjekket, har det noe å si?
Antageligvis ikke. Slik ser det ut hos meg, via nettsiden. SocMAX 18.64. KM-stand 79000.
Bilen har nå ladet til 60%, ca.

Er ellers lite hurtigladet, rundt 10-15 ganger. Bilen benyttes til pendling og småkjøring, og kjøres ofte ned til 2-3%. Lader hele tiden ved mulighet, og alltid opp til 100%. Forvarmet hver dag til klokken 0730, og meget sjeldent "kaldkjørt" på vinterstid.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Sitat fra: Klykken på fredag 09. november 2018, klokken 13:56
I dag er socMax oppgitt til 18.84.
Kan du lese av service menyen og? Tror det er litt avvik mellom avlesningsmetode.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

JorgenM

Min 2014 som har gått 44.068km viser:

Batt. Kapa. max 17.0 kWh (i service meny)


12-15 hurtigladinger i mitt eie, siden 2015.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kjello3

Min 2014 har gått 80' Batt.kapa. max = 16,7. Har eid den ett år. 5-6 hurtig-ladinger opp til 70%. Ukjent før det.

Ferry

2014  75.000 km  soc.max 17,5 kWh
Stort sett plugget i hver natt. Hurtigladet 2-3-4 ggr. annenhver helg sånn ca.

@Klykken: Den nettsiden du viser til, hva er det? Noe spesielt utstyr som kreves, eller er det tilgjengelig for alle?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA