Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?

Startet av Pit, onsdag 07. november 2018, klokken 10:40

« forrige - neste »

Klykken

#60
2014mod
Har ca 90000 på telleren.
Er 17.58 her nå, når bilen er ladet 75% og nedkjølt (ca 0C ute)
Hurtigladet ca 15-20 ganger siden 2014, eller stort sett bare fra Schuko og kladd.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Kanon


Som jeg har skrevet før: vår bil har variert mellom 16,4 og 20,4.
Nå for tiden leser jeg av 17,6. Min erfaring er at med mye saktelading synker verdien jevn og trutt. En langtur i varmen, med flere hurtigladinger, og avslutning med saktelading, så spretter avlest verdi opp.
Siden bilen brukes til samme kjøring, er det lett å sammenligne: etter 60000 km er rekkevidde så å si lik.
Altså avlest verdi er i min verden verdiløs...

Klykken

Jeg har stort sett alltid kjørt fra 100% ned til 50% og ladet opp til 100% med saktelader. Hver eneste dag i 5 år. Kjører 5-6 mil til og fra jobb. Aldri vært under 17 i avlest verdi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Pit

Sitat fra: Kanon på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:32

Som jeg har skrevet før: vår bil har variert mellom 16,4 og 20,4.
Nå for tiden leser jeg av 17,6. Min erfaring er at med mye saktelading synker verdien jevn og trutt. En langtur i varmen, med flere hurtigladinger, og avslutning med saktelading, så spretter avlest verdi opp.
Siden bilen brukes til samme kjøring, er det lett å sammenligne: etter 60000 km er rekkevidde så å si lik.
Altså avlest verdi er i min verden verdiløs...
Da må du nok ha en veldig spesiell utgave, hvis avlest verdi varier fra gang til gang, mellom helt fra 16 tallet og opptil 20 tallet. Det skjønner jeg.
For de aller fleste andre er variasjonene minimale, kanskje +- 0,3 avhengig av batteritemperatur.
Min har falt jevn og trutt etter total kjørelengde, og med små variasjoner.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

quandt1960

Basert på rådata jeg leser ut fra min og det jeg leser på andre forumer, mest tyske og amerikanske og folk som koder i3 mye. Skal se om jeg får tid til å legge ut en post på det med noen screenshots fra ISTA. (BMW sitt diagnoseprogram)

Ladeklof

#65
Har sjekket daglig en ukes tid nå på min 2016-modell gått 62000km.

I løpet av denne uken nå i november har socmax variert mellom 18.14 og 19.09. Høyeste avleste verdi dagen etter lengre kjøretur med hurtiglading med påfølgende saktelading (i et par minusgrader).
Redigert: dagen etter var jeg nede på 17,82. Relativt stor avstand mellom topp og bunn på en ukes tid...




quandt1960

Ny bunnotering idag, 28.4 og -7 grader ute, kaldt som F. Toppnotering var 29.72 når det var en 17-18 grader ute. Celletemperaturen er nok veldig lav så derav varierer verdien nok 1-1.5kwt. Tror dette er helt innafor og er veldig avhengig av bruk også.

Samco


Ingeniøren

Interesant test. Batteriet har fått kjørt seg med 100' km, hurtiglading en gang i uken og sikkert ladet til 100 % hver natt. Fortsatt 90% av opprinnelig kapasitet etter 6 år. Bra BMW !

Hvorfor solgte jeg egentlig min .....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

eddiex

#69
Modell: 2014
KM stand: 72288 km
Batt. kapa.max: 17.3
Batteritemp: +10
socmax: 17.22

Målt på kvelden:
Batteri%: 76
Batt.laudung: 13.0

Fabrikktall (Elbil.no)
Batterikapasitet (netto/brutto, kWh):18,8
Men det står også:
... i3 i basisutgave med batteripakke på brutto 21,6 kWh  (60 Ah, etter BMWs begrepsbruk)...

Kjøredata:
Energiforbruk: 11.5 kWh/100 km
Kjører alltid i fartsgrensen :-) (110 på E6) uten at det har noen stor påvirkning hos meg da :-)

Til tross "rolig" kjøring har jeg kun klar 105KM av 170KM mulige.

Når bilen er fullladet nå om morgenen så står det til 129KM


Ja BMW har 100.000 eller 8 år med minimum 70% garanti.

Om vi regner litt på dette:
a) % av batterikapasitet med 18.8 så er vi på: ca 91%
b) % av batterikapasitet med 21,6 så er vi på: ca 79%
c) % av distanse så er vi på: ca 75%

så b og c sier jo at vi er relativt langt nede?


Det jeg lurer på er:

Er dette helt vanlige tallfor en I3 60AH?

Er det helt vanlig å "kun" ha 129KM på bilen på disse tider?






Klykken

Netto kapasitet er 18.8. Så 91% stemmer bra, og er innenfor normalen. Sjekk kapasiteten flere ganger ved 100% da denne flyter veldig - spesielt etter hurtiglading.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rooki3

#71
Sitat fra: Klykken på mandag 12. november 2018, klokken 23:54
Bmw connected sin side. Gå inn på "remote cocpit", høyreklikk og trykk inspiser, og velg fanen "network" og last siden på nytt. Bla i VINnr-feltene til du finner socMax.

EDIT:
Presisering.

Jeg prøver å gå inn på denne siden for å lese av batterikapasiteten, men hva skal jeg høyreklikke på? Når jeg høyreklikker på Remote cocpit får jeg bare muligheten til å printe, ikke inspisere. Finner ikke "Network" fanen heller. Har siden blitt oppdatert kanskje?

i05L0

Vår 2016 i3 har kjørt 45600 km og har socmax 18.22.
Mye hurtiglading i ferier og helger, ellers lades den et par ganger i uken på veggboksen hjemme.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

#74
Vår viser kun 17,3 ved 93% SOC. Har alltid vist lavt, men i det siste har den hatt "all time high" på GOM. I tillegg var dette etter å ha kjørt ca en mil i dalende terreng ::) Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA