Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerfeste på elbil

Startet av PerBear, fredag 20. mai 2011, klokken 11:05

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: sven erik på torsdag 16. august 2012, klokken 13:07
ble en siklig feil så lenge ikke  produsenten av bilen har godkjent det vil garantien  utgå  å det er samme om du da får noe med noe helt annet en der  hengerfeste er  bilen skal hvære orginal  for å ha garantien  hengerfeste går under ombyging av bilen  desverre 


Som sagt, dette fikk ingen konsekvenser for meg. "Ombygging" av bilen er et vidt begrep.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hens

Jeg har laget et sykkelfeste til min Think, med mulighet til å montere en trekkule. Så lenge det benyttes til sykkelfeste kan jeg ikke se at det kommer i konflikt med noe, det er først hvis en blir huket med tilhenger at det kan få konsekvenser.
Men uansett må en benytte elektrisk kontakt og skiltplate ved transport av sykkel.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,837.15.html
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

brako79

Noen som vet om elbiler med godkjent hengeŕeste til annet bruk enn sykkelstativ? Berlingo? Ev200?
Vet om tesla X.
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

kaiat

Renault Kangoo Z.E. varebil - 374 kg på kort utgave og 322 kg på lang.

Det sies at Nissan e-NV200 er i ferd med å bli godkjent med hengerfeste, men jeg har ikke sett noe offisielt ennå.

cra

Har sett påstander om telefon til SVV med muntlig bekreftelse på at eNV200 kan trekke tilhenger, fra 150kg (7 seter) til 450kg (2 seter). Trur det var på forumet her et sted.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RayBomb

Nå er det blitt klart at Jaguar I-pace kan få dette ettermontert. Max 750kg


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Radiobil1

Hva er egentlig årsaken til at man ikke kan få på hengerfeste på elbiler generelt?


Har de for dårlige bremser eller har fabrikkene bare igge godkjent bilene med hengerfeste?
hvor ligger bikkja begravet i dette?




zbk

Jeg tror grunnen er at produsentene er livredde for rapporter av typen: Trakk henger, rekkevidden redusert til en fjerdedel...

Jeg kan ikke skjønne annet enn at i alle fall 750kg hengervekt må være uproblematisk for alle moderne elbiler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Det er nok utelukkende vilje fra produsentenes side. Bremsene er nok lik de på fossilbiler som kan trekke, og elmotoren er overlegen til tungt arbeid (men må selvsagt være dimmensjonert for jobben). Mulig der er noen kostnader med det, uten at jeg ser helt hva det skal være, og vi nordmenn er langt over gjennomsnittet interesserte i å kjøre med henger, så de synes kanskje det ikke er verdt det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RayBomb

Foruten om i Norge, så er det liten etterspørsel etter dette, har jeg hørt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Trekkoppbil

Det er vel i Norge vi finner kverrulanter som ikke godtar at man trekker med el-bil. I USA trekker folk hengere med alle slags elbiler.https://www.google.com/search?tbm=isch&q=ev+trailer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA