Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sidespeil folder seg ikke ut

Startet av oarnoe, tirsdag 06. november 2018, klokken 21:44

« forrige - neste »

oarnoe

Har nå fått 500 mil på Leafen, fra tid til annen så folder ikke speilene seg ut når jeg «starter» bilen.

For å få speilene ut, må jeg slå av og på knappen for speil ved vindusheisen.

Trodde først at det var kulde som lagde problemet, men kan få det samme selv ved +8˚C

Er det noen som har det samme problem, og som kanskje vet hva er årsaken?
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

hanjan

Jepp, har samme problem, men kun av og til på førersiden. Har ikke fått sjekket det enda, så har dessverre ingen forklaring eller løsning....

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


MrOtto

#2
Samme. Min teori er at den automatiske foldingen ikke foldingen speilet helt, fordi når jeg manuelt trykker på knappen for speilet inn for å få det ut med et trykk til, går speilet ørlite inn. Og da er ikke speilet registrert som inne og trenger ikke foldes ut. Noen ganger det kun førersiden, andre begge.

medic.66

Jeg har samme feil på min. Det viser seg at hvis jeg har noe tilkopla i sigarettenneruttaket virker ikke automatikken. Hvis jeg drar ut det tilkopla utstyret, virker automatikken. Ikke spør meg hvorfor, Nissan verksted er satt på saken.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

MrOtto

Jeg har USB-lader tilkoblet sigarettenneruttaket. Skal prøve å fjerne den i en periode og se om speilene alltid folder seg ut.

TJV

Opplever det samme. Men kun førersiden. Kan skje 2 ganger på én uke, så gjerne mer enn 1 måned til neste gang. Funker når jeg trykker på knappen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

MrOtto

Jeg har tatt ut usb-lader i sigarettenneruttaket og brukt bilen i 9 dager og speilene har foldet seg ut hver eneste gang automatisk ved start av bilen. Før ville det skjedd flere gang i løpet av denne perioden at begge eller et speil ikke foldet seg ut. Så dette er en bug tilknyttet usb-lader eller annet utstyr tilknyttet sigarettenneruttaket. Skal prøve med en annen lader før jeg leverer en ubestridelig rapport til Nissan.

oarnoe

Samme her, tok ut USB lader og speilene fungerer slik de skal.
Har testet i et par uker
2018 - Nissan Leaf Tekna 40kWh
2022 - Skoda Enyaq 80X

MrOtto

Men satte inn en annen lader, var dobbel Samsung for S8, nå dobbel Ugreen med QC3.0 osv, og speilene har foldet seg ut hver gang i over en uke. Siste konklusjon er at det er avhengig av hvilket utstyr som er tilkoblet.

MrOtto

Har begynt å koble inn telefonen i laderen før jeg starter bilen, og det er dette som har gjort at speilene folder seg ut. Når jeg ikke kobler til telefonen i laderen først, så skjer det ofte at speilene ikke folder seg ut. Enten så må man lade telefonen fra USB-uttaket eller så må man tilkoble kabelen fra sigarettennerladeren før man starter bilen for at speilene skal folde seg ut automatisk.

Joltus

Har dere funnet ut noe mer her?

Min har plutselig begynt med denne oppførselen av og til. Og ja, eg har en sigarett sak koblet til for lading, samt alltid ledning tilkoblet for bruk av AA....

chriso89

Samme her.  Skrudde av at speilene folder.   

thomasez

Siden det er sigarettenneruttaket, som er rent 12V kan jeg bare gjette at det er en dropp i spenningen som gjør dette. Det kan være feil eller dårlig kvalitet på laderutstyret eller svakt 12V-batteri.

Men må si det er en fornøyelig feil.

Joltus

Har laderen tilkoblet, men ingen belastning. Så syns det er rart hvis det er problemet....

Marius Kotsbak

Laderen selv gir nok noe belastning i det strømmen kobles til. Kondensatorer i den som lades opp o.l. Spoler som blir strømsatt.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA