Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

4-5% tap når tilkoblet vegglader.

Startet av Espelectric, tirsdag 06. november 2018, klokken 17:43

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: Espelectric på onsdag 07. november 2018, klokken 21:03
Det jeg ikke forstår er hvorfor tapet er så mye høyere når den er tilkoblet Wallcharger.
Nå står bilen parkert på flyplassen tilkoblet type 2 lader. Den ladet til 69% og har nå falt til 67% på halvannet døgn. Hadde den stått hjemme i garasjen tilkoblet Wallcharger ville den ha falt til 64-65% og det synes jeg ikke henger på greip.

Kan dere være feil på wallcharger?

Hei.

Korsen e Tesla Wall Connectoren din kobla? 400V 11kW eller 22kW??
Mulig at økt varmgang i batteriet ved lading, føre til større tap når det kjøle seg ned?? Berre en teori?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Espelectric

400V 11kW.
Når jeg testet tap så ladet jeg til 80% og satte så ned ladegrensen til 50% og tapet fortsatte dag for dag så batteritemperatur spiller nok ikke inn.

Jeg driver og tester videre nå med forskjellige oppsett. Får se om jeg finner en rød tråd etterhvert.

Sitat fra: Øggen på torsdag 08. november 2018, klokken 12:51
Sitat fra: Espelectric på onsdag 07. november 2018, klokken 21:03
Det jeg ikke forstår er hvorfor tapet er så mye høyere når den er tilkoblet Wallcharger.
Nå står bilen parkert på flyplassen tilkoblet type 2 lader. Den ladet til 69% og har nå falt til 67% på halvannet døgn. Hadde den stått hjemme i garasjen tilkoblet Wallcharger ville den ha falt til 64-65% og det synes jeg ikke henger på greip.

Kan dere være feil på wallcharger?

Hei.

Korsen e Tesla Wall Connectoren din kobla? 400V 11kW eller 22kW??
Mulig at økt varmgang i batteriet ved lading, føre til større tap når det kjøle seg ned?? Berre en teori?
X75D (85kWh)

Anderslien

Jeg opplever også unormalt høyt tap av strøm over natta. Virker ikke som det har noe å si om den er koblet til lader eller ikke. Jeg taper fort 3% på en natt. Jeg har på Energy Save ON og always connected på ON. Ingen smart precondition og jeg sjekker appen sjelden. Dette er en Model S 100D. På min forrige 90D, tapte bilen seg ingenting. Jeg var på ferie i Januar i 15 dager og da sto bilen ute på Gardermoen i veldig kaldt vær og mye snø. Den tapte seg ingenting på de 15 dagene!

Mxoslo

Min taper seg også mye om dagen, uavhengig av lading tilkoplet. Det jeg kan påpeke som anderledes er at tidligere hadde jeg problemer med å kople til Summon. Tidligere måtte jeg prøve flere ganger for bla å få opp symbolet i appen for å åpne garageporten. Det går nå helt uanstrengt nå og jeg får opp Summon med en gang. Kan være noe med nettverkskoplingen? Jeg har energysave off og always connected on. Det hadde jeg før også.
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

OhmPaPa

Sitat fra: Anderslien på mandag 19. november 2018, klokken 19:08Dette er en Model S 100D. På min forrige 90D, tapte bilen seg ingenting. Jeg var på ferie i Januar i 15 dager og da sto bilen ute på Gardermoen i veldig kaldt vær og mye snø. Den tapte seg ingenting på de 15 dagene!

Kan det være at software-oppdateringene har endret på bilens indre liv som påvirker dette? Husker du hvilken SW som var på gamlebilen?

Anderslien

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 20. november 2018, klokken 15:57
Sitat fra: Anderslien på mandag 19. november 2018, klokken 19:08Dette er en Model S 100D. På min forrige 90D, tapte bilen seg ingenting. Jeg var på ferie i Januar i 15 dager og da sto bilen ute på Gardermoen i veldig kaldt vær og mye snø. Den tapte seg ingenting på de 15 dagene!

Kan det være at software-oppdateringene har endret på bilens indre liv som påvirker dette? Husker du hvilken SW som var på gamlebilen?

Usikker, men jeg oppdaterer med en gang det kommer noe, så nyeste software 1. Januar

Espelectric

Snakket med en Tesla teknikker som var utenfor jobb for å fikse noe på en X til en kollega. Han mente det var rart at jeg tapte 5% over natta når laderen var tilkoblet uten å lade. Han hadde ikke hørt om dette før.
5% er jo ca 3,5kWh, lurer litt på hva den bruker all denne strømmen til.
Må ta dette videre med Tesla Service Center.
X75D (85kWh)

JorEl

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. november 2018, klokken 22:20
Sitat fra: mthoring på tirsdag 06. november 2018, klokken 20:25
Kanskje den aldri går i dvale når den er tilkoblet nettstrøm? Det gjør den vel ellers om natta, selv med energy save off(?). Anbefaler ellers å ha energy save on (samt always connected on), da er den lett å nå fra app uansett og du sparer strøm. Det tar ca 3 sekunder for den å skru seg på når du setter deg inn, 0 hvis du har skrudd på forvarming før du setter deg inn.

Jeg har always connected avslått nå, appen klarer alltid å vekke bilen nå og det tar ikke så veldig lang tid heller. Tesla har gjort en bra jobb med denne løsningen, det fungerte jo overhodet ikke på tidligere versjoner (7.x og tidligere, fiksen kom vel i en 8.x versjon).
Skal slå av always connected, neste gang jeg setter meg i bilen. S75D er ny og jeg merket meg at den mangler 3kw/t på en liten natt. Har ikke brydd meg siden jeg kommer fra en elbil med 24kw/t batteri, og er ennå i elbil-himmelen. Men skal følge med på denne tråden og batteriet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

zbk

Som flisespikker må jeg kommentere her: Skal være kWt eller kWh, ikke kw/t.  :police:
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jlan

Det er sjelden jeg ser bilen før den er forvarmet når det er kaldt, men i siste frostperiode la jeg merke til at sensorene på taket hadde varme på over natten.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Er vel bare én sensor? Men det er samme hos meg ja. Har lagt merke til at vannet forsvinner veldig fort i det området selv etter bilvask i høyere temperaturer, så lurer på om den står med varme året rundt..?

georglu

Sitat fra: zbk på onsdag 28. november 2018, klokken 14:31
Som flisespikker må jeg kommentere her: Skal være kWt eller kWh, ikke kw/t.  :police:

Kan legge på en link til en Wikipedia-artikkel som virker ganske informativ: https://no.wikipedia.org/wiki/Kilowattime

Der finnes det f.eks. kWh/h som betyr energi brukt pr. time. Uttrykket kW/t eller kW/t gir ikke mye mening, men måtte være gjennomsnittlig effekt (ikke energi) pr. time eller noe sånt hvis du skulle bety noe.

EDIT: ser nå at W/h har en fornuftig definisjon:

SitatStørrelsen watt per time (W/h) blir ofte forvekslet med wattime (W·h) for å angi en mengde energi. Størrelsen W/h gir en endring i effekten per tidsenhet, og kan brukes til å angi en generators evne til endring i effekt.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Det kan jeg se på min bil er at etter at jeg koblet fra alle app-er utenom Tesla-appen og TeslaFi.com (som jeg har konfigurert til å la bilen få sove i fred om natten), så taper jeg minimalt selv med always connected on. De siste døgnene har tapet vært ca 1-1,5 kWh pr døgn (rapportert av TeslaFi.com, så kan være noe unøyaktig). Det vil jeg tro er godt innafor på batteriet til en ny S75D?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Espelectric

Om ikke annet så var Tesla Service Center enig at 5% tap var i overkant så de ville sjekke logger når jeg hadde muilghet til å la den stå noen dager neste gang.
Så får vi se om der finnes noe svar der....
X75D (85kWh)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA