Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

9 problemer som kan stoppe deg i å kjøpe elbil

Startet av Amatøren, tirsdag 06. november 2018, klokken 08:31

« forrige - neste »

Amatøren

9 problemer som kan stoppe deg i å kjøpe elbil - og løsningene


Fem elbiler ved en ladestasjon i Valdres. (Foto: Marius Valle)

Sitat fra: TUElbiler har, som de sier, kommet for å bli. Det har skjedd mye siden den første generasjonen moderne elbiler kom i salg.

For da de første av de moderne elbilene som Mitsubishi I-Miev kom i salg her i landet, var det ikke en hurtiglader rundt hver sving, for å si det slik.

Du kunne dermed ikke kjøre bilen langt med mindre du hadde svært god tid. Mange av elbilens problemer har forsvunnet med årene. Andre har oppstått.

Her er de vanligste elbilproblemene, og noen løsninger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nojac

"I 2017 var den gjennomsnittlige kjørelengden per år 12.143 kilometer for personbiler, ifølge SSB. Det tilsvarer noe over 3,3 kilometer om dagen. "

Rettere sagt  3,3 MIL om dagen :)
2018 e-Golf

Amatøren

12000 km var det vi kjørte vår første e-Golf på snaue 6 måneder.

Vår e-up! gikk så vidt under 12000 km på ett år.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

Sitat fra: nojac på tirsdag 06. november 2018, klokken 17:42
"I 2017 var den gjennomsnittlige kjørelengden per år 12.143 kilometer for personbiler, ifølge SSB. Det tilsvarer noe over 3,3 kilometer om dagen. "

Rettere sagt  3,3 MIL om dagen :)

Ja det er jo et av problemene folk lager seg. For det de sparer i året på å ha elbil kunne de tatt varetaxi til hytta sånn de 4 gangene i året de er på hytta, som forøvrig er et pengesluk den og  :)

https://www.dinside.no/bolig/sa-mye-koster-hytta-deg/60971498
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tomrh

Punkt 1 i lista hos TU:
«1: Batteriet må byttes, og det blir dyrt»

Utsagn som dette gjør at jeg ikke tar artikkelen seriøst og ikke orker å lese videre. ::gjesp::
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Burger

Tomrh: Det er litt slitsomt å lese det man er uenig i/synes er feil, men faktisk viktig. Gjør man ikke det så vil man ha 'olds' (det som bekrefter det man mener fra førr i følge Terry Pratchett) og ikke nyheter.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

stefse

For min del har jeg kommet til det punkt at jeg omtrent ikke gidder å bry meg med å diskutere lenger. Folk får bare holde på med dieselen sin, og de avleggse stempelmotorene, med "revolusjonerende teknologi" og oppskrytte gearbokser som forsøker å imitere elektrisk fremdrift.
Jo lenger du gidder å betale for fossilfasinasjonen din, jo bedre for meg, tenker jeg. (men det sier jeg ikke høyt)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ingeniøren

Sitat fra: stefse på fredag 09. november 2018, klokken 22:21
For min del har jeg kommet til det punkt at jeg omtrent ikke gidder å bry meg med å diskutere lenger. Folk får bare holde på med dieselen sin, og de avleggse stempelmotorene, med "revolusjonerende teknologi" og oppskrytte gearbokser som forsøker å imitere elektrisk fremdrift.
Jo lenger du gidder å betale for fossilfasinasjonen din, jo bedre for meg, tenker jeg. (men det sier jeg ikke høyt)

Nettopp - det er helt annen verden, og det er det viktigste  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nojac

Sitat fra: tomrh på fredag 09. november 2018, klokken 18:09
Punkt 1 i lista hos TU:
«1: Batteriet må byttes, og det blir dyrt»

Utsagn som dette gjør at jeg ikke tar artikkelen seriøst og ikke orker å lese videre. ::gjesp::

Men det burde du. For poenget med artikkelen er jo å imøtegå slike myter, som brukes av alt for mange for ikke å kjøpe elbil.
2018 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA