Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innstallasjon av Zaptec ladeinfrastruktur i borettslaget

Startet av Louise, tirsdag 06. november 2018, klokken 07:00

« forrige - neste »

Louise

Borettslaget hvor jeg bor, skal ha avstemning om innstallering av infrastruktur for strøm og wifi, og deretter kan beboerne bestille oppkobling av Zaptec ladeboks. Jeg lurer på om noen andre har erfaring med dette i sitt borettslag ? Her er det slik at når man ønsker å  koble seg på, må man betale inn et beløp som del av nedbetaling av infrastruktur. Selve boksen er oppgitt å koste kr 20 000 i dag. Syns det var mye ? Ser på nettet at samme kan kjøpes for kr ca 17 000,-. Det som virkelig får meg til å mislike forslaget , er at det står at elektrikerfirmaet sin garanti for infrastrukturen forutsetter at alle beboerne benytter dette firmaet for oppkobling av Zaptec boksene ! Det vil si at firmaet har sikret seg potensielt nesten 200 bokser til minst kr 20 000 (hvis de får enerett vil de med stor sannsynlighet heve prisen) = 4 millioner !! Burde ikke enhver autorisert montør være tilstrekkelig ? Hvilken erfaring har andre med dette ?

elektrolux

Installatør har ikke lov å kreve et slikt monopol. Samtidig krever et slikt anlegg tilgang via nettet for å legge til ladepunkt noe som i praksis betyr at installatør sitter med mulighet for å stikke kjepper i hjulene for andre instanser.

Dere bør kreve at styret beholder kontrollen over hvem som får installere / skalere anlegget og uten at installasjonsfirmaet skal kunne kreve gebyr om noen andre bygger på anlegget. Synes også påslaget på ladepunktene var vel drøyt, så kanskje en ide å få tilbud fra et alternativt firma på anlegget.

Vi har en Zappi kunde som hadde kjøpt en Zapcharger for privat bruk og vurderer salg til langt under 20 000 kr. Ta kontakt med oss, så kan vi formidle kontakt om du ønsker å spare mange tusen kroner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

#2
Det er vel og et alternativ å få tilbud som inkluderer montering av bakplate på alle plasser i infrastruktur. Da skal så langt jeg har forstått selve ladestasjonen bare festes på denne i ettertid, uten behov for elektriker. Det krever at styre eller lignende kan administrere systemet, og legge inn nye ladestasjoner.

(Og siden offentlig tilskudd [der det finnes] regnes på infrastrukturbiten, men ikke selve ladepunktet, vil totalkostanden med ubrukte bakplater kanskje ikke bli så stor.)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nortrahof

Det er noen ufullstendige opplysninger her?
Har elektrikerfirmaet installert et eget opplegg/installasjon for disse laderne - eller har de "gjenbrukt" eksisterende installasjon og kun installert laderne? Med et eget fordelingsskap og 32A til hver bil, så er det ikke avskrekkende pris. Dette er kanskje like omfattende som en ny infrastruktur. Har hver bil kW-måler, er det jo heller ikke rimelig.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

shufu

Sitat fra: Louise på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:00
Borettslaget hvor jeg bor, skal ha avstemning om innstallering av infrastruktur for strøm og wifi, og deretter kan beboerne bestille oppkobling av Zaptec ladeboks. Jeg lurer på om noen andre har erfaring med dette i sitt borettslag ? Her er det slik at når man ønsker å  koble seg på, må man betale inn et beløp som del av nedbetaling av infrastruktur. Selve boksen er oppgitt å koste kr 20 000 i dag. Syns det var mye ? Ser på nettet at samme kan kjøpes for kr ca 17 000,-. Det som virkelig får meg til å mislike forslaget , er at det står at elektrikerfirmaet sin garanti for infrastrukturen forutsetter at alle beboerne benytter dette firmaet for oppkobling av Zaptec boksene ! Det vil si at firmaet har sikret seg potensielt nesten 200 bokser til minst kr 20 000 (hvis de får enerett vil de med stor sannsynlighet heve prisen) = 4 millioner !! Burde ikke enhver autorisert montør være tilstrekkelig ? Hvilken erfaring har andre med dette ?

Fikk like infrastruktur (zaptec lader) nylig installert i mitt sameiet (200+ seksjoner). Infrastruktur (kabel installasjon) måtte dekkes 7000,- hvert. I tillegg må man betale ca 22 000,- for å få den boks (inkludert den plate) installert... Litt over smerte grense (ikke så mye stordriftsfordeler tenker jeg...). Husker ikke elektrofirma navn.
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

elektrolux

#5
Hos oss ble det like over 22 000.- for hvert ferdig installerte punkt inkludert infrastrukturen. Skal være spesielle forhold for at det skal bli så veldig mye dyrere enn det spør du meg. Mange ganger kan det være installatører som ikke vet hvor enkelt det er å montere, og priser det som om det skulle være et annet slags anlegg der det kreves egen sentral etc.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

Er bare legge ut på anbud,zaptec leveranse er som melk og brød mange kan levere det her. Vedrørende låse seg til levrandør er det uheldig og må ungå. Rent teknisk blir en admin av løsningen og da kan alle som levere zaptech levere. Så klart prøver dem seg gjorde samme her hos oss "er fordell om vi installere det siden vi kjenner anlegge" bare tull :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Vi installerte høsten 2017 infrastruktur på 110 plasser derav 13 stk ZapCharger Pro ladestasjoner. Da var prisen 17000 inkludert montering / tilknytning. Forstod på installatør at det nok var litt lavt, er noe jobb å montere - tiden går fort.

Men 20 000,- for bare selve ZapCharger Pro ladestasjonen var i overkant - så kommer installasjonen i tillegg?
Installatør vi benyttet satte ikke noe krav om at de skulle levere alle. De ønsker naturligvis dette, men det var ingen klausuler eller "trusler" om dette. Vi har latt det være opp til beboer å avgjøre, men installasjonen må gjøres etter forskrifter, med korrekt utstyr, og med samsvarerklæring.

Et råd er å få et tilsvarende tilbud fra en annen installatør - så kan dere sammenligne. (Om vi hadde valgt første tilbudet ville vi fått et (rå)flott anlegg, til 1,6 Mill. Fasit ble et akseptabelt anlegg til under 0,3 Mill)

Se her for mer detaljer.
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42362.msg730742#msg730742
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Sitat fra: Louise på tirsdag 06. november 2018, klokken 07:00
Her er det slik at når man ønsker å  koble seg på, må man betale inn et beløp som del av nedbetaling av infrastruktur.
Vi valgte å nedbetale infrastrukturen slik: 270 000 / 10 år + renter = ca 30 000 år
Summen deles i to, dvs  15 000 kr fordeles på alle - dekkes av felles midler.
Den andre halvparten dekkes av de som til en hver tid har ladeboks. P.t. er det 15 stk = 1000 kr pr år, om det blir 30 stk vil beløpet være 500 kr pr år.

Da vil de som er med fra starten av betale mer, men har også større nytte.
De som kommer inn senere betaler mindre, men slipper å betale inn et stort beløp i tilknytning da de har vært med på felles delen.
Årlig beløp vil nok aldri gå til 0, for når anlegget blir eldre vil det nok kreves vedlikehold og oppgraderinger, men ved flere å dele på blir det uansett ikke så store summer.

Ved å kreve et stort beløp i tilknytning vil gjerne stille høyere krav til levetiden for anlegget. Beboer som betaler tilknytning forventer valuta for pengene.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA