Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremkommelighet Ioniq på vinterføre

Startet av AlBundy, mandag 05. november 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

AlBundy

Hei, har bestillt ny Ioniq, og skal velge vinterdekk til den.
Hva slags erfaring har folket her med Ioniq på vinterføre?
Brukes det pigg eller piggfritt og hvilket merke?
La ut tilsvarende spørsmål på Facebook, og fikk mange forskjellige svar.
Mao. kunne ikke trekke noen konklusjon.
Er det et mer samstemt publikum Her?
Kan legge til at bilen skal brukes i innlandet der det saltes lite, vesentlig snøføre.

Crown

Bruker Continental piggfritt. Fungerer veldig bra, bilen er veldig stabil og fin i svinger og på vanlig vei, svakheten er at den er ikke så tung foran, så i bratte oppoverbakker er det lett for å spinne. Men ved å slå av antispinn (ellers struper den ned all kraft) og forsiktig gassing så kommer man opp.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Aspiranten

Har ikke fått Ioniqen min enda, men skal ha piggfritt.

Har hatt piggfritt på Leaf siden 2011 og har aldri stått fast i en bakke. Er vel heller vi som kjører forbi fossilbiler som står og spinner i bakkene. Vi bor og kjører på Vestlandet.
Nissan Leaf

kentroger1

#3
Kjører piggfritt Continental....men bare hatt erfaring fra ett snøfall så langt. I en bratt bakke opp til huset stopper jeg hver dag for å sjekke postkassa. Denne dagen var det ca 10 cm bløt nysnø. Med bilen i Eco-Modus så tok den igang så lett som bare det. Hadde ikke slått av anti-spinn og det ble heller ikke registrert at den slo inn.

På våt eller isete veg er den like god eller bedre enn mye annet jeg har prøvd. Ikke heller bekymret for fremkommeligheten for  min del....men jeg har ikke de verste kneikene å kjøre allikevel vil jeg tro.

Vil anbefale Continental Vikingcontact 7 hvis du går for piggfritt. Det er dekkene som støyer minst og ingen merkbar forbruksforskjell på tørr asfalt.
2019 Hyundai Ioniq EV Rød

Myrknir

Dette er min første vinter med Ioniq. Har de siste årene kjørt 4x4 med piggdekk. Så kan nok ikke forvente like godt grep og fremkommelighet. Dette kan være en fin tråd å plukke opp når vinteren setter inn for fullt.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

AlBundy

Hei, nå er det 6 uker siden jeg la ut denne tråden.
Dere har vel prøvet bilen på vinterføre nå flere her inne?
For min del ser det ut til at Conti piggfritt ville være et godt alternativ.
Noen som har noe konstruktivt å bidra med, evnt. hva en skal unngå?
Noen som har prøvd med smalere hjul? Fex. 1.95 i stedet for 2.05?

Skeptikeren

Er også litt interessert i dette, får levert bilen i april ca så satser på å få den på sommerdekk men leveres med vinterdekk på originale felg også.

Mener selgeren sa det var Conti hvis jeg gikk for piggfritt. Har valget mellom pigg eller piggfritt, og tror jeg heller mot piggfritt.

Har de senere årene kun kjørt piggfritt, kommer nå riktignok fra 4x4 som kommer til å bli en overgang men før dette igjen hadde jeg en Mini Cooper S som dro foran, også den med piggfritt.

yhafting

Fremkommeligheten er vel middels. Ikke noe problem for vanlig kjøring. Jeg hadde civic hybrid før Ioniqen, og de er nokså sammenlignbare. Før det har jeg hatt Yaris, og Courier. Alle er bedre på vinterføre enn Scorpioen jeg lærte å kjøre bil med.

Ulempen med Ioniq er at tyngdepunktet er nokså midt på bilen. Det er lett å få bilen til å spinne på vinterføre, og når du skal lirke deg opp bakker i lav hastighet (max 30-ish), så er det best å kjøre uten antispinn, fordi denne bruker bremsene for å kontrollere retningen på bilen. For meg er det en øvelse jeg må gjøre når jeg kjører opp bakken der jeg bor når det er nysnø med is under (slik var det med civic'en og). På vanlige dager med snø gidder jeg ikke finne knappen, fordi det ikke trengs. Eco modus er fint å ha på glatta.

Det gode med at tyngdepunktet er nær midten av bilen, (i kombinasjon med antispinnsystemet) er at bilen er veldig forutsigbar om du får skrens. Det gjør kanskje ikke så mye for fremkommeligheten i det daglige, men det kan spare deg for uhyggelige opplevelser på vinterføre. Det skal litt til å få sleng på denne bilen.   

2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

Balaklava

Om det  er type "opp bratt og glatt bakke" problematikk så har av med antispinn, bakkeholder og regen, på med ecomodus fungert for meg. Lett på pedalen og helst litt "rennefart" om mulig. Oppskriften fungerer også i type "null til x", altså for å komme seg løs om en står og spinner.

Forøvrig veldig stabil på dårlig/glatt vinterføre og ivrig elektronikk hindrer alle slags "farer" fra å skje i god tid. Så det er ingen leken "sladdebil" for de som liker sånt.
---
Men enig med de over her, en middels bil mtp fremkommelighet ment som evne til å ta seg frem/opp bakker osv på vinterføre.

elekTrond

Ioniq er ikke kjent for god sikt bakover. Ei heller er hurtig navigering på instrumenter (ryggekamera) å anbefale (?)

       
  • Noen som har stått fast og så prøvd å snu bilen midt i ei bratt gutu?
  • Hvordan oppfører ioniq seg når den sklir sidelengs på fire stive på ymse glatt underlag?
  • Kurant å ta en tre-punkts vending og eller spinne seg rundt i revers for å få snuten nederst og nedover?
Mvh.
Ex. avisbud, kamikazepilot og serpentinist
Toshiba Halvorsen  :laugh:
'13 Mjau

Balaklava

Har ikke noen egnet plass å prøve men normalt så er jo "rundspinn" beste metoden for å snu bilen rundt egen akse på glatta i bakke. Men er i tvil om brekket vil holde seg på... Har prøvd å nappe i brekket for å brekksladde noen ganger nå men det bare såvidt napper før det slår seg av.

Må si jeg er veldig skeptisk til det brekket. Om en må rygge ned en glatt bakke så må en jo bruke brekket som brems for å ikke snurre.. ett brekk som ikke lystrer vil bety at en må bruke vanlig brems, som låser fremhjula (men nå "bakhjula" når en rygger nedover), og en vil snurre.

Myrknir

Hvis du holder brekkspaken oppe så låser hjulene seg. Hvis du slipper så slipper også bremsene
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Balaklava

Sitat fra: Myrknir på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:14
Hvis du holder brekkspaken oppe så låser hjulene seg. Hvis du slipper så slipper også bremsene

Med andre ord, temmelig ubrukelig til noe annet enn parkeringsbrems.

Myrknir

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:50
Sitat fra: Myrknir på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:14
Hvis du holder brekkspaken oppe så låser hjulene seg. Hvis du slipper så slipper også bremsene

Med andre ord, temmelig ubrukelig til noe annet enn parkeringsbrems.

Var det ikke snakk om å kunne snurre bilen mha brekket? Får det til med å holde den oppe
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Balaklava

Eller bremse forsiktig, med brekket, om en må rygge ned en glatt bakke..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA