Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremkommelighet Ioniq på vinterføre

Startet av AlBundy, mandag 05. november 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Radiobil1

Sitat fra: Sutalaus på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:50
Sitat fra: Myrknir på onsdag 12. desember 2018, klokken 06:14
Hvis du holder brekkspaken oppe så låser hjulene seg. Hvis du slipper så slipper også bremsene

Med andre ord, temmelig ubrukelig til noe annet enn parkeringsbrems.

Sånn er vel de fleste brekk by wire. De er en parkeringsbrems, og ikke til å bruke til å "leke" med.

Det er vel bare vi her oppe i nord som bruker brekket på den måten.

Men på forhjulstrekker pleier jeg å snurre rundt ved å spinne, men det er jo ikke i alle situsjoner det funker...

AppleKnocker

Sitat fra: Radiv på lørdag 15. desember 2018, klokken 08:41
Det er vel bare vi her oppe i nord som bruker brekket på den måten.
Handbreak turn er helt klart et internasjonalt fenomen ;)

Men det dør nok ut med selvkjørende biler. Hvis ikke BMW tar ansvar og innfører selvsladdende biler  :P
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Balaklava

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 15. desember 2018, klokken 14:13
Sitat fra: Radiv på lørdag 15. desember 2018, klokken 08:41
Det er vel bare vi her oppe i nord som bruker brekket på den måten.
Handbreak turn er helt klart et internasjonalt fenomen ;)

Men det dør nok ut med selvkjørende biler. Hvis ikke BMW tar ansvar og innfører selvsladdende biler  :P

Nja.. jeg syns absolutt brekket bør være noe en kan bruke i aktiv kjøring, ikke for å leke med. Hvis en feks skal rygge ned en bratt og glatt bakke, noe jeg opplever noen ganger i løpet av vinteren her jeg bor fordi vi har en bratt bakke, som en av og til ikke kommer opp, og som er for smal til å snu i. Ja da er ett brekk som man kan bruke manuelt uten å låse bakhjulene noe en absolutt må ha for å klare å rygge og styre seg ned.

Bruker en fotbrems i en sånn situasjon så vil forhjula låse seg, nå fungerende som bakhjul, og bilen snurrer og man havner i grøfta/fjellet.
---
En annen bruk er hvis en feilberegner hvor glatt det er i sving og bilen vil gå rett frem/ut, som forhjulsdrevne biler jo gjerne vil. Ett napp i brekket da så en får ut rumpa og styringa tilbake på forhjula kan redde situasjonen. Det går nesten an med brekket på Ioniq men krever trening og tilvenning ifht vanlig brekk.

Så lenge vi har manuelt styrte biler ser jeg ingen fordel med elektrisk "parkeringsbrems", dvs en kan jo ha det også, pluss ett vanlig brekk :-). Og i "min kjørebok" er brekket absolutt noe man kan, og noen ganger bør bruke aktivt når man kjører, særlig om vinteren.
----
Autonome biler vil garantert ha "vett nok" og mulighet til å bremse på "bakhjula" om de må rygge ned en bakke, på samme måte som en kan vha ett vanlig håndbrekk ;-)

Forsåvidt kunne vel også en bil som Ioniq hatt ett eget "ryggeprogram" som fordelte bremseeffekten riktig når en rygget. Egentlig rart om den ikke har det...?

Radiobil1

Det nærmer seg vinter, og jeg må kjøpe vinterhjul.

Har en litt lei bakke opp til huset med nedoverbakke så feildosert sving og bratt oppoverbakke. Så får lite fart med inn i bakken.
Siden bilen er lettere foran grunnet lett motor og kasse, vil jeg ha mer marktrykk.
Kommer derfor til å kjøpe 185/60-16 dekk, og teste om det funker. Det er jo ikke noe racerbil, så det burde gå greit.



Zimon

Så lenge dekkene er innenfor hva bilen tillates å ha så er det bare å kjøre på (bostavelig talt). :P

Gi oss gjerne tilbakemelding om hvordan det fungerer utover vintereren.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Radiobil1

Fantes ikke nordisk piggfritt i 185/60-16, bare M+S dekk, og det er ikke bra nok på snø. Så da ble det 195/60-16 Conti Viking 7.


Sparte neste 10 lapper kontra å kjøpe med nybilen fra Hyundai.

chriso89

Hei. bringer denne opp igjen.

Jeg har en kjip bakke opp som jeg på kia soul har stoppet opp på 2 ganger og 1 gnag på niro.     vil jeg slite med ioniq og vil evnt kjetting hjelpe?

Zimon

Kjetting vil alltid hjelpe om det er isete før og/eller hardpakka snø som blir litt polert.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

elekTrond

@chris: Prøvd snøsokker? Ellers så jeg en som lurte på om det er plass til en sandsekk i den der ettermarkeds-frunken til ioniq det er bilde av her et sted.
'13 Mjau

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA