Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har jeg en 24KW eller en 30KW?

Startet av beniva, mandag 05. november 2018, klokken 16:25

« forrige - neste »

beniva

I dag ladet jeg fra 24% til 94% på Leafen. Det ble levert 14KW fra Grønn Kontakts lader. Dette tilsvarer en total på 20KW på batteriet som har en av tolv barer borte etter mine begrensede kunnskaper om matte og elbil.

Er ikke dette lite til å være en 30KW?

leafnor

 14kWh/0,70=20kWh batterikapasitet, så ja, virker lite til å være en 30kWh.
Hvilken årsmodell har du?
Hva sier GOM i kjørelengde når den er fulladet.  130-140 km?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

beniva

Det er en 2016-modell. Den er importert gjennom forhandler. Den ene gangen den har vært på 100% etter at jeg fikk den, sto GOM på 147km, men de kilometerne forsvinner i alarmerende fart, selv med et gjennomsnittsforbruk på 14.5 pr. 100km.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

beniva

Veldig spennende å se til fredag når den skal på batteritest. Den er nemlig solgt for to uker siden som en 30KW...

Trekkoppbil

#5
Det er litt usikre tall, så det er vanskelig å regne.
Batteriet blir nok ikke lada med så mye som 14kwt.
Dersom du får 14kwt AC, så vil nok noen kilowattimer gå bort i ac/dc-omforming mm.
Dersom du får 14kwt DC, så kan det være store strømmer, så noe effekt vil gå bort i varmeutvikling i kabler og indre motstand i batteriet.

Dersom du har 11 av 12 kapasitetsbarer, så skal det indikere at du har ca 78-85% igjen av batterikapasiteten.

Det greiste kan være å lese av data med Leaf Spy Pro.

30kwt kom med 2016-modellen, men ikke alle 2016-modeller har 30kwt. Dersom det er USA-modell, var vel 2016 S på 24kwt, mens SV og SL var på 30kwt. Dvs hvis du har den lille skjermen, så er det 24kwt. På USA-biler kan man sjekke utstyr her: https://partsouq.com/ Det er ikke så ofte 2016 24kwt har mista barer, mens det er ganske vanlig på 2016 30kwt. Når bilene er 2 år gamle, så tipper jeg at det ikke behøver å være noen vesentlig forskjell på kapasiteten på en 24kwt og en 30kwt. 2016 kom for 3 år sida. 30kwt kan få bedre kapasitet ved en softwareoppgradering, så jeg er usikker på hvilke batteri som er best.

leafnor

Om den har 11 av 12 så kan det være den er en 30kWh. Så, hva ser eier, 11 av 12 streker?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

beniva

Som skrevet over har den 11/12 streker. Kan da være en 30KW som har mistet mye. Bilen er etter hva jeg har erfart blitt importert fra Spania. Sikkert derfor den har mistet såpass. På grunn av varmen. Den ble uansett beskrevet av selger som 100% på batteri, noe som uansett ikke stemmer. Dette er ifølge advokat grunn til å heve kjøpet. Avventer test hos Nissan for å se resultatet

beniva

Bilen har heller ikke gått mer enn 11 500 km. Vill tro at den ikke skulle ha mistet så mye etter så kort kjørelengde.

Husky

Hvis du ser i vognkortet, eller sjekker «kjøretøyopplysninger» på nettsidene til vegvesenet, vil du i de fleste tilfeller få se om det står 24 eller 30.

Trekkoppbil

100% på batteriet høres ganske uforståelig ut. Er det noe begrep fra batterirapporten til Nissan?

Dersom bilen er fra Europa, har du vel fortsatt fabrikkgaranti, og kapasitetsgaranti på 8år/160 000km for 30kwt's batteriet.

Så kan du prøve å gjette på hvor mange hetesomre du trenger for å komme ned på 8 barer.

nojac

#11
Sitat fra: Husky på tirsdag 06. november 2018, klokken 06:27
Hvis du ser i vognkortet, eller sjekker «kjøretøyopplysninger» på nettsidene til vegvesenet, vil du i de fleste tilfeller få se om det står 24 eller 30.

Du finner trolig mer ut ved å sjekke VIN-nummeret enn ved å se i vognkortet, som bare inneholder den informasjon selger har gitt.

(Laveste VIN-nummer jeg har funnet med 30 kWh er SJNFAAZE0U6037303 fra januar 2016. Har du lavere enn det tipper jeg at du har 24 kWh)
2018 e-Golf

EV-FTW

Dersom alle barene var der når selger solgte bilen, var sikkert det grunnen til han sa 100%.
Og 12 av 12 er 100%, så ikke noe galt i det.
Ikke alle som har leafspy å se på.

Men klart, hadde han brukt Leafspy ville han sikkert fort sett at det var mer informasjon om batteriet, som tilsa at det ikke var 100 prosent.

Når sant skal sies, kunne også du som kjøper funnet ut sette med Leafspy før kjøp. Enten fått låne eller kjøpt selv, og lest av på prøvetur med bilen.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

beniva

Da har bilen fått den nye oppdateringen og jeg har kjøpt Leaf Spy. Var ikke så altfor ille likevel etter at oppdateringen tok seg av mye av det. Skjønner ikke helt hva jeg ser her, men det kan kanskje noen av dere hjelpe til med.

Så er det kanskje lurt å skaffe seg en Leaf Spy før man kjøper bilen, men skal man virkelig måtte bli ekspert på bildiagnostisering bare fordi man skal kjøpe seg elbil? Skal man ikke kunne stole på at en forhandler har mer peiling og peiling nok på produktet denne selger?

Det er vel ganske klart at jeg ikke har all verdens peiling på dette med bil...

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA