Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regen stopper plutselig

Startet av Joltus, mandag 05. november 2018, klokken 10:18

« forrige - neste »

Joltus

Byttet om og bilen er en helt annen bil!

Så nå skal eg på test tur med verksmesteren.

ThomasEL

Sitat fra: Joltus på torsdag 08. november 2018, klokken 10:03
Byttet om og bilen er en helt annen bil!

Så nå skal eg på test tur med verksmesteren.

Så med sommerdekk er alt som det skal være?
Det er i så fall veldig likt med erfaringene jeg gjorde med 2015-modellen. Men underlig at det ikke hjalp noe å endre dekktrykk.
Det skal også sies at dette trøbbelet på min bil gradvis avtok etter hvert som vinterdekkene ble brukt en del. Andre og tredje vinter var problemet betraktelig redusert. Så har nok noe med gummiblandingen.

(På min nye 2018 modell har kun merket at regen slipper et par ganger - så ikke samme erfaringsgrunnlag her)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Ja helt enorm forskjell. Dønn stabil, sakte synkende regen helt til null. Uansett fart og bremsepådrag.

Joltus

Prøvetur unnagjort. Han såg hva som skjedde og kjørte masse.

Det eg har konkludert med er at det er bremsepådraget som er utløsende. Dvs at det skjer ved forskjellig regen effekt men ved samme bremsepådrag. Regen varierer jo med farten og derfor kan eg av og til regenerere godt over maks på skalaen noen ganger, mens andre ganger er det veldig lavt. Det kommer kort og godt an på hvor fort eg vil stoppe.

Merker også at akkurat i det regen slepper så synker bremsepedalen litt inn også.

Veldig hyggelig han eg prøve kjørte med og veldig interressert. Ingen konklusjon men enig i at den ikke oppfører seg likt som på sommerdekk (forskjellen er for meg ganske stor da det blir så tilfeldig om eg har regen eller ikke, og de gangene den slipper går det en liten stund før eg merker det, hvis eg ikke tilfeldigvis kikker på regen kurven akkurat da.)

Men han var også veldig nøktern og sa vel igrunn at det neppe kunne fikses hvis det var slik på de fleste bilene. Da måtte man evt trikse det til med f. Eks lufttrykk. Det som da er litt dumt er jo at dette ikke ser ut til å fungere på min

roger1111

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 08. november 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Joltus på torsdag 08. november 2018, klokken 10:03
Byttet om og bilen er en helt annen bil!

Så nå skal eg på test tur med verksmesteren.

Så med sommerdekk er alt som det skal være?
Det er i så fall veldig likt med erfaringene jeg gjorde med 2015-modellen. Men underlig at det ikke hjalp noe å endre dekktrykk.
Det skal også sies at dette trøbbelet på min bil gradvis avtok etter hvert som vinterdekkene ble brukt en del. Andre og tredje vinter var problemet betraktelig redusert. Så har nok noe med gummiblandingen.

(På min nye 2018 modell har kun merket at regen slipper et par ganger - så ikke samme erfaringsgrunnlag her)

Regen vil vel også være avhengig av friksjonen mellom dekk og underlag. Med sommerdekk er det bedre grep/høyre friksjon enn vinterdekk (på sommerføre). Kanskje en faktor bilen bruker når den skal beregne styrken på regen.

thomasez

Er det 16 eller 17" vinterdekk som skaper trøbbel?

Joltus

16 har eg. Mekanikeren på Ålgård skulle teste litt forskjellig for å se hvordan det oppfører seg.

Joltus

I forbindelse med disse lufttrykkene.

Hvis eg skal prøve, er det bedre å prøve veldig høyt trykk eller lavere?


Beckern

Dette høres veldig ut som liknende problemer med i3.
Noen sliter mer enn andre og det er gjerne dekk merke som avgjør.
Nokian er veldig plaget. Bridgestone som sto på originalt de første årene var veldig bra.
Det har med den myke gummien å gjøre, den gir etter og forårsaker langsomere rotasjon på hjulene som belastes.
i3 klarte til en viss grad å tilpasse seg etter hvert. Det gjør kanskje ikke leaf.

Joltus

Ja eg vet ikke...

Ikke annet enn at eg nå konsekvent kjører i B siden eg ellers får nada regen. Kun et kort øyeblikk før den slutter. Dette gjør jo at bremsebruken øker kraftig.

Nå skal det jo sies at det kun er i tilfeller der eg trenger en del regen, men hvis eg da kjører i D i disse tilfellene så forsvinner jo alt. I B forsvinner hverfall mindre.

Så må finne en løsning på det på sikt.

Men hva tror dere er best? Høyt trykk i dekken eller ekstra lavt. Kan jo hende eg enten var for lavt eller for høyt når eg ikke fikk den ønskede effekten mtp lufttrykk?

Irriterende å kjøre med dette fordi hvis eg ikke ser på regen på skjermen så merker eg det først med et lite søkk i bremsepedalen. Og enda så støkker eg da og tenker et lite ms at eg har mista bremsene. Så bremser jo eg automatisk litt hardere og når bremsene da tar over så gjør de det til gangs....

ThomasEL

Vi har jo antatt (og antar vel fortsatt) at det er den mykere gummien i vinterdekkene som forårsaker problemet. Fordi de bremsende (regenerende) framhjulene presses sammen så hjulomkreten endres og framhjulene derfor ruller et lite hakk saktere enn bakhjulene. Antiskrenssystemet tror derfor at bilen sklir og kobler ut regen...

I så måte tror jeg det kan være fordelaktig at man holder anbefalt dekktrykk i framdekk (ikke senker det), men øker i bakdekkene.

Men det er litt underlig at du ikke merket noe bedring da du eksperimenterte med ulikt dekktrykk her om dagen. På 2015-modellen fjernet det nesten hele problemet hos meg.

(På nye Leafen har jeg også erfart at regen kan slippe, men ikke på langt nær i like stor grad som hos Joltus. Stort sett bare i krappe svinger eller hvis jeg kjører over en "hump", som f eks en liten stein mens jeg regenerer med bremsepedalen)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Tenker at det bør være så høyt trykk som mulig bak. Prøv 3bar. Så senk 0.1 fremme til det blir endring.
Men kanskje på noen merker hjelper det ikke om det er myk gummi og stor deformasjon i mønsteret når en bremser
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Har de som ble solgt av Nissan når den var ny....

Joltus

Har ikke prøvd så høyt bak. Skal teste litt.

leafnor

Det er veldig sensitivt slike ESP/ABS/TCS systemer. Sønn har en Rexton. Om det er litt slark i et hjullager på fremhjul, så begynner ESP å tulle på viset at det slår inn veldig tidlig. Med slark mener jeg ikke mer enn at en kan ane at lager løper lett. Det må strammes til.
Etter hvert som vinterhjulene slites, vil nok regen gå seg til. Det skal ikke mye slitasje til tenker jeg i og med deformasjonen er proporsjonal med mønsterdybden i tredje potens. 6mm mønster slitt ned til 5mm vil deformeres hele 42% mindre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA