Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regen stopper plutselig

Startet av Joltus, mandag 05. november 2018, klokken 10:18

« forrige - neste »

Joltus

Senker farten mot et kryss. Bruker regen.

Men svært ofte så slutter plutselig regen og går nesten til null. Deretter får eg ikke regen tilbake. Må bruke mekaniske bremser. Dette kan jo være at er naturlig, men bilen oppfører seg noe rart i denne situasjonen. Fordi når regen kutter så må eg trø hardere på pedalen for å fortsette samme retardasjon.

I nedoverbakke gjør dette at bilen plutselig "skyter fart" og da får man en forsinkelse før man rekker å reagere.....

Kan ikke huske den alltid har oppført seg slik. Den har alltid gradvis minket på regen etterhvert som farten går ned. Men kan ikke huske at den har drevet å bare kuttet den.

Virker som det skjer når eg har den i D og går fra litt stor fart og regenerer for å senke farten.
Se videoen under, der bremser eg først ned med D og rolig fart. Regenerer helt til stopp.

Så kraftigere retardasjon og da kutter den plutselig regen og det er ikke mulig å få den til å regenere. I B virker det til å holde regen hele retardasjonen....

En ting til på verkstedlista mi? Eller "sånn det skal være?" Gull om noen gidder teste sin.

https://www.dropbox.com/s/cu7er4eek57grs2/MOV_0137.mp4?dl=0

ThomasEL

Kan du huske om dette begynte etter omlegging til vinterdekk?

Jeg har opplevd litt av det samme, men på2015 modellen opplevde jeg det ofte. Nesten kun med vinterdekk, og mest da dekkene var nye.

Det kan hjelpe å trykke bremsepedalen helt til bunns av og til. Det virker som om noe kalibreres da!

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

#2
Du.... Nettopp lagt om!!

Det må eg teste. Med en gang faktisk.

Edit: samme greia.

Joltus

Begynte å tenke litt. Må være noe med bremsepedalen. Fordi regen nivået det er snakk om er under det nivået det B modus regenerer bare ved å slippe gasspedalen. Dermed vil ikke bremsepedalen ha så mye innvirkning når eg har den i B. Men i D er det jo bremsepådraget som avgjør regen. Og hvis den mister signalet fra pedalen av en eller annen grunn?

Joltus

Er det dette potmeteret som styrer regen montro?

https://www.dropbox.com/s/cu7er4eek57grs2/MOV_0137.mp4?dl=0

Virker da som den kutter regen på min når eg går forbi maks på potmeter. Litt usikker på det... Men noe er hverfall galt. Snakket med Nissan. Han måtte sjekke litt åssen det oppfører seg på en annen lik bil.

steffeo

Hei. Har samme problem. Regen legger av i D men fungerer normalt i B. Har verksted time imorgen angående det blandt annet.

Joltus

Nice! Da vil eg gjerne høre her hva de finner ut!

Eg tipper det har noe med det potmeteret eller det signalet å gjøre!

leafnor

Hei.
Dette fenomenet har man sett på førstegenerasjonsbiler også ved overgang til vinterdekk.
Les denne tråden:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=24231.msg410436#msg410436

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Rett og slett antiskrens systemet som prøver å hindre bakhjula i å ha annerledes hastighet enn framhjula?

Vannvittig snodig i tilfelle. Men kan prøve det i morgen.

Dette har som nevnt kommet etter hjulbytte.

Erik Ola Ulvestad

Kjenner også denne effekten av og til, men kun i veldig liten grad. Dvs under nedbremsing med regen (og mekanisk?) så om eg slepper bremsa like før stillstand men så finn ut at eg må bremse meir, så "tek" den ikkje like hardt. Eg har rekna med at det er regen som ikkje blir kopla innigjen sidan farten er såpass lav.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Joltus

På min bil er det slik at har eg mista regen så går det ei stund før eg får den tilbake.

ThomasEL

Ja, i forrige «runde» så konkluderte vi med at det måtte være antiskrenssystemet som feiltolket og trodde bilen var i ferd med å miste grep (og følgelig oppskriftsmessig koblet ut regen).

Men så langt jeg husker kom alltid regen tilbake ved å slippe bremsen og bremse på nytt. Hos deg blir regen borte lenger, Joltud..?

Blir uansett interessant å høre hva verksted sier til Steffeo
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Ja om eg slipper og bremser på nytt så er regen helt lik ja.

Til og med hvis eg legger over til B så går det også en stund før regen kommer tilbake.

E pedal akkurat likt, bortsett fra en liten detalj, der er det helt nada regen. I D er det bittelitt på skalaen rundt 0 som videoen viser.

Joltus

Satte 2,95 på begge framhjula og bakhjula har 2,6.

Hjalp ikke. Samme greia.

Ser at det oppfører seg nok slik i B mode også. Men der tar den kun bort toppen av regen slik at alt som kommer fra å slippe gasspedalen fortsatt regenereres.

steffeo

#14
Mekanikeren var med i bilen når jeg visste feilene; han så det; men mente at D/B ikke kunne sammenlignes; men var enig i at i D så skulle ikke regen legge av så fort.

De må ha bilen til imorgen; tror ikke de visste hva dette var foreløpig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA