Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace : Feil, mangler og workarounds

Startet av Tellus, søndag 04. november 2018, klokken 20:54

« forrige - neste »

Chimp

Hvilket verksted går du til? (altså, hvilket skal man ligge unna)
Har hørt at motorpool er veldig give a damn, med verkstedsjef som ikke ser poeng i oppdateringer (akkurat nå om dagen har han rett, men dette har vært fra tidligere av).
Autostrada lever i en drømmeverden og plukker ikke opp info. Ref facebook hvor de ba en kunde om å oppdatere til siste versjon i går, fordi de ikke hadde opplevd problemer med den/regnet med at det skulle gå fint. De burde kanskje fått med seg at bilen ikke leveres til kunde i USA og Nederland nå grunnet siste software, samt at jaguar england har gått ut og sagt at man ikke skal oppdatere. Her har Insignia vært på ballen og sendt ut mail og informert om problemet, virker veldig bra. (ps nevnte kunde fikk selvfølgelig black screens)

Amatøren

Kan det være Jaguar sin måte å unngå at skivene får store rustskader?

Litt sliping når man begynner bremsingen. Spørsmålet blir jo da bremser den mye, bremser den med bremsene hele tiden ved bruk av bremsepedalen eller er det akkurat når man begynner å bremse for så slippe opp igjen og ta resten på regenerering (hvis man ikke bremser så mye at bremsene må hjelpe til da).

Klarer dere å finne litt ut av dette så blir det kanskje lettere for forhandler å få svar fra fabrikk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tellus

I følge i-pace forumet i UK så kommer det en OTA oppdatering i dag for å adressere problemet med sorte skjermer.
Vi får krysse fingrene. Har foreløpig ikke hatt dette problemet, men tenker på det stadig vekk  ???

daktari

Sitat fra: Amatøren på torsdag 20. desember 2018, klokken 08:50
Kan det være Jaguar sin måte å unngå at skivene får store rustskader?

Litt sliping når man begynner bremsingen. Spørsmålet blir jo da bremser den mye, bremser den med bremsene hele tiden ved bruk av bremsepedalen eller er det akkurat når man begynner å bremse for så slippe opp igjen og ta resten på regenerering (hvis man ikke bremser så mye at bremsene må hjelpe til da).

Klarer dere å finne litt ut av dette så blir det kanskje lettere for forhandler å få svar fra fabrikk.
på min bil er det avtagende regenerering helt ned til 10-5 km/t, også med lett trykk på btemsen. Hastigheten reduseres jevnt, men ser i displayet at regen avtrappes. På slutten, for å få bilen helt til stopp, kommer bremsene på. Det høres som en normal skrapelyd fra ikke innkjørte skivebremser. Hastighet er da så lav at bremsingen høres tydelig. Opplever dette som normalt.

Også med lav regenerering virker det som om bilen bruker regen når man bremser med pedal innstilling et visst punkt. Ser altså ut som om det ikke er mulig å dette for å redusere rust på skivene på vinteren, man får bare mye mer fotarbeid.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Burns

Sitat fra: Tellus på torsdag 20. desember 2018, klokken 10:15
I følge i-pace forumet i UK så kommer det en OTA oppdatering i dag for å adressere problemet med sorte skjermer.
Vi får krysse fingrene. Har foreløpig ikke hatt dette problemet, men tenker på det stadig vekk  ???
Dette er vel ingen OTA-oppdatering. Har du sorte skjermer får du ikke lastet inn denne.

Tellus

Har du sorte skjermer står du vel på verksted og får oppdatering der. De fleste kjører rundt uten sorte skjermer og kan få oppdateringen OTA.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Burns på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:53
Dette er vel ingen OTA-oppdatering. Har du sorte skjermer får du ikke lastet inn denne.
Vet vi det da? Det er vel liv bak de sorte skjermene, og JLR er neppe avhengig av sluttbruker for å rulle ut en patch?

fantonsen

Sitat fra: daktari på torsdag 20. desember 2018, klokken 11:21
Sitat fra: Amatøren på torsdag 20. desember 2018, klokken 08:50
Kan det være Jaguar sin måte å unngå at skivene får store rustskader?

Litt sliping når man begynner bremsingen. Spørsmålet blir jo da bremser den mye, bremser den med bremsene hele tiden ved bruk av bremsepedalen eller er det akkurat når man begynner å bremse for så slippe opp igjen og ta resten på regenerering (hvis man ikke bremser så mye at bremsene må hjelpe til da).

Klarer dere å finne litt ut av dette så blir det kanskje lettere for forhandler å få svar fra fabrikk.
på min bil er det avtagende regenerering helt ned til 10-5 km/t, også med lett trykk på btemsen. Hastigheten reduseres jevnt, men ser i displayet at regen avtrappes. På slutten, for å få bilen helt til stopp, kommer bremsene på. Det høres som en normal skrapelyd fra ikke innkjørte skivebremser. Hastighet er da så lav at bremsingen høres tydelig. Opplever dette som normalt.

Også med lav regenerering virker det som om bilen bruker regen når man bremser med pedal innstilling et visst punkt. Ser altså ut som om det ikke er mulig å dette for å redusere rust på skivene på vinteren, man får bare mye mer fotarbeid.

For min del, så opplever jeg dette mest i begynnelsen av hver bremse-syklus.
Når jeg bremser rolig, så opplever jeg at:

  • Regenereringen øker (som forventet)
  • Bremsepedalen skjelver svakt, som om bremseklossene kniper litt ujevnt.
Som oftest, om jeg holder bremsepedalen inne en stund, så avtar denne skjelvingen.
På slutten når det nærmer seg full stopp, så overtar klossene for en myk stopp. Her merker jeg ingen ting unormalt.

Dersom jeg kun bremser med regen (høy regen uten å bruke pedalen), så merker jeg ingen ting til dette. Da går det mykt og fint.

Dette er forøvrig i Bergen, hvor Sandven er eneste forhandler/verksted.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Tellus

Mer info/rykter fra UK forum.

SitatI was at my dealer today. They told me that the software update that will fix the black screen issue will be sent tonight via a special OTA 'push' via the Telematics unit. This doesn't require any user interaction, and is not done over the user SIM but over the car's own built-in SIM. (Reason: not all cars have a user SIM, especially the not yet delivered cars, which must be updated before delivery).

So this will not be a usual/normal OTA update, but a very special one.

Mobile network availability is very important, so all cars must be in 'open air' or in a building that does not block the mobile network signal.

Hvis dette er korrekt så kan Jaguar pushe viktige oppdateringer over det simkortet som følger med bilen. Blir spennende å se om dette er riktig.

Tellus

Fiksen bekreftet av norsk forhandler:

SitatEtter mange dagers uvisshet, har vi endelig fått bekreftet våre antagelser om at problemer med sorte skjermer og bivirkninger i denne forbindelse, skyldes feil i software "pushet" til bilene via Telematics-systemet til JaguarLandRover (JLR).

En endring i konfigurasjons-filene som sendes fra en ekstern server til bilens Telematics Control Unit (TCU) har fra 9. desember 2018 kunnet utløse en feil på TCU, som igjen har ført til problem med bl.a. sorte skjermer.

Løsningen på dette er nå klar og er relativt enkel - den beskrives slik fra JLR:

Problemene med sorte skjermbilder vil bli løst automatisk ved at en korreksjon blir "pushet" over nettet til alle biler fra 20. desember 2018. Kjøretøyet vil da bli oppdatert ved neste oppstart eller ved bruk.

I noen tilfeller vil biler som er parkert i områder med dårlig eller ingen mobildekning ikke kunne motta denne oppdateringen. Dette kan løses ved å flytte bilen til et område med tilfredsstillende dekning, og deretter starte bilen på nytt.

Alternativt kan man gjøre en manuell prosess som beskrevet her:

Trykk og hold inne "Jaguar Assistance"-knappen  (den på venstre side i tak-panelet) i minst 10 sekunder. Vær oppmerksom på at kortere varighet vil kunne utløse oppringing til "Jaguar Assistance. Lås bilen og la den stå minimum én time.

Dersom du IKKE har erfart problemer med din I-PACE, ber vi deg se bort i fra ovennevnte.

Vi hører gjerne fra deg om du har problemer med dette, og send gjerne en melding til meg personlig etter vellykket oppdatering:-)

Vi beklager det inntrufne, og vil samtidig ønske deg en god jul og et riktig godt nytt år!


Torgeire

Hei, ny på forumet

Hadde I-Pace med svarte skjermer. Prøvde alle "Push" løsninger uten suksess. Mistenker mye unødig kødd ifm Jaguar "In  Control" app...Alt var gudd helt til jeg installerte appen.

Etter dialog med selger i Rogaland kjørte jeg ut på fredags ettermiddag etter stengetid, og feilen ble rettet med "Hardwire" på verkstedet. Les laste inn programvare via OBD2. Kudos til lokal forhandler, stå på vilje, og Eirik "The APP man" :-)
Krysser fingrene for en problemfri jul :-)

T

Tellus

Det skrives nå om en versjon 15.2 som er fiksen på problemet med sorte skjermer i 14.2 som en del har hatt. Har noen fått 15.2 ? Skal sjekke min i løpet av kvelden.

daktari

Mange som har mistet tilgang via appen?
Jeg mistet tilgangen på formiddagen julaften. Ikke hatt problemet med svarte skjermer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Mistet også tilgang rundt da, løste seg med å logge ut og inn i app og starte og stoppe bil. Koblet også fra og til lading.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

RayBomb

Det var da veldig hvor ustabilt ting er.. Håper Jaguar har fått bukt med sånt når jeg får bilen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA