Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Niro EV vs Leaf 60

Startet av daktari, søndag 04. november 2018, klokken 10:29

« forrige - neste »

daktari

Hos Leaf-gjengen rapporteres rykte om lansering desember og levering fra sommeren 2019. Passer bra med opplysninger fra USA også.

Men hvordan blir de to størrelsesmessig? Hvem er den beste hyttebilen? Andre tekniske features som vil være fordelaktig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Joltus

Den nye leaf blir nok helt lik utseendemessig som 40 versjonen.

Bagasjerommet i min leaf er større enn i Niro før du fjerner bunnplaten i Niro. Det er eg helt sikker på.

Ellers er muligens Niro noe større inni. Bak noe breiere og litt bedre benplass. Men. Begge har egentlig god plass til klassen å være syns nå eg.

Hva teknologi 60 versjonen leaf kommer med kan man jo bare spekulere. Men støy er det mye som tyder på at leaf er vesentlig bedre.

Begge bilene kommer jo med det man skulle trenge. Sånn bortsett fra Nissan sine merkelige valg mtp justering av ratt.

Tenker prisen er det som kommer til å avgjøre her. Rekkevidden på begge er såpass bra at selv om Niro nok vil ha en del mer her så er det nok.

Jarv!s

Er ikke nissan sin største "feil" rapidgate? Gjør det "umulig" å hurtiglade kjapt på lengre turer hvor du er avhengig av å hurtiglade opp til flere ganger. Fordi batteriet er for varmt etc.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

batterimannen

Sitat fra: Jarv!s på søndag 04. november 2018, klokken 18:10
Er ikke nissan sin største "feil" rapidgate? Gjør det "umulig" å hurtiglade kjapt på lengre turer hvor du er avhengig av å hurtiglade opp til flere ganger. Fordi batteriet er for varmt etc.

Det er vel pga manglende batterikjøling. Nå skal ryktene ha det til at 2019 modellene får aktiv kjøling på batteriene, og så skal batteriene leveres av LG, samme som leverer til f.eks. Kia og Hyundai.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

goggo

Sitat fra: Jarv!s på søndag 04. november 2018, klokken 18:10
Er ikke nissan sin største "feil" rapidgate? Gjør det "umulig" å hurtiglade kjapt på lengre turer hvor du er avhengig av å hurtiglade opp til flere ganger. Fordi batteriet er for varmt etc.

Regner med at Rapidgate er fikset på den nye modellen, da den vel skal ha aktiv batterikjøling.
Et større spørsmål er ladehastighet i praksis, siden det er ingen eller få tegn til at vi får raskere Chademoladere enn 50KW i Norge i alle fall. Og alle andre nye biler med stort batteri har jo CCS og kan lade med 70KW eller mere.
Vi kan jo håpe at Nissan vil være med å betale for raskere Chademoladere rundtomkring, men hvis ikke så tror jeg ladeoperatørene satser stort sett på CCS lynladere i stedet.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

lirekassa

Sitat fra: batterimannen på søndag 04. november 2018, klokken 18:13
Sitat fra: Jarv!s på søndag 04. november 2018, klokken 18:10
Er ikke nissan sin største "feil" rapidgate? Gjør det "umulig" å hurtiglade kjapt på lengre turer hvor du er avhengig av å hurtiglade opp til flere ganger. Fordi batteriet er for varmt etc.

Det er vel pga manglende batterikjøling. Nå skal ryktene ha det til at 2019 modellene får aktiv kjøling på batteriene, og så skal batteriene leveres av LG, samme som leverer til f.eks. Kia og Hyundai.

Tror det er SK Innovation som produserer Niro-pakkene.

daktari

Sitat fra: snakkesalig på søndag 04. november 2018, klokken 22:12
Er det utenkelig at Leaf kommer med CCS?
Jeg vil tro (og håpe) at Leaf 60 gjør det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Joltus

Har eg nada tro på.

Det eneste vi faktisk vet lm neste leaf er at den er testet med over 100kw lading via chademo.

daktari

Sitat fra: Joltus på søndag 04. november 2018, klokken 22:35
Har eg nada tro på.

Det eneste vi faktisk vet lm neste leaf er at den er testet med over 100kw lading via chademo.
Interessant, kan du lenke til kilden?
Blir den første bil i verden som lader 100 kW på Chademo?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


AndreasRingdal

Sitat fra: goggo på søndag 04. november 2018, klokken 18:14

Et større spørsmål er ladehastighet i praksis, siden det er ingen eller få tegn til at vi får raskere Chademoladere enn 50KW i Norge i alle fall. Og alle andre nye biler med stort batteri har jo CCS og kan lade med 70KW eller mere.
Vi kan jo håpe at Nissan vil være med å betale for raskere Chademoladere rundtomkring, men hvis ikke så tror jeg ladeoperatørene satser stort sett på CCS lynladere i stedet.

Det er pr nå to chademoladere i norge med 100kw+ En i Lier (Grøn kontakt) og en i Ski (fortum)
Har ikke sett noe om planer om flere
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

daktari

Takk for nyttige opplysninger.
Hvor mye ekstra koster det ladeselskapene å anskaffe Chademo på en ladestasjon med CCS og 100 kW kapasitet? 5-10.000,-?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Vil tro mer noe sånt som 20-30k. Selve hardwaren er kanskje ikke så dyr, men hurtigladere med CCS og CHAdeMO blir mer og mer et nisjeprodukt, så volumet blir lavt og prisene deretter.

Er det egentlig noen andre enn Nissan som holder fast på CHAdeMO lengre?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear


Espen Hugaas Andersen

#14
Sitat fra: gr på mandag 05. november 2018, klokken 08:37Tesla.
Nja, de selger adapter for CHAdeMO. Men ellers løfter de ikke en finger for CHAdeMO.

(Håper fortsatt Model 3 i Europa kommer med støtte for CCS uten adapter. Og at dette så blir implementert på S/X ved neste større oppdatering.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA