Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelading/Ladekabel

Startet av jabe1807, søndag 04. november 2018, klokken 08:49

« forrige - neste »

jabe1807

I garasjen min er det sikringsskap med 16 amp kurser. Er det tillatt å få montert en 1-fas 16 amp industrikontakt tll en av kursene, kjøpe ovegang fra denne og til orginal ladekabel (schuko)? Jeg må da også montere jordfeilvern type B i sikringsskapet. Jobben i sikringsskapet blir selvsagt utført av elektrikker.

Limodriver

Det vil være tillatt å montere automatsikring uten jordfeilvern, B-vern og indusgrikontakt. Dersom du lager en overgang fra schuko til industrikontakt vil du imidlertid fremdeles ha deg svakeste leddet i kjeden - schuko kontakten.

Dersom en slik løsning skal gi mening må du bytte ut schuko på ladekabelen med industrikontakt. Dersom du fremdeles ønsker å kunne benytte ladekabelen med schuko må du lage en overgang fra industrkkontakten på ladekabelen til schuko.

automat

Hvorfor ikke montere en ladestasjon når du først er i gang? Kjøper du en med integrert b-vern så slipper du kostnaden med å montete dette i sikringsskapet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jabe1807

Ja ladestasjon er den beste løsningen, men tenkte kanskje dette kunne bli en rimeligere løsning som er godkjent

jabe1807


automat

Sitat fra: jabe1807 på søndag 04. november 2018, klokken 11:05
Hvilken ladestasjon anbefales?

Se hos elbilhjelpen og ladespesialisten. De er gunstige på pris. Begge er aktive på forumet her.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Limodriver

Dersom jeg ikke husker feil kan en ikke montere ladestasjon med integrert B-vern uten åndrsratte jordfeilautomat i sikringsskapet med automatsikring uten jordfeilvern.

Jeg ser ingen grunn til å montere ladestasjon når en kan benytte ladekabel med samme ladeeffekt. Jeg bruker selv 32a ladekabel med industrikontakt. Denne er like trygg som ladestasjon, men langt rimeligere. Jeg har lager en overgang fra industrikontakt til schuko slik at jeg kan bruke kabelen på 6-10amp (evt 16 i sjeldne tilfeller). Ladestasjoner synes å være overpriset og leverandører spiller på faren ved å med med vanlig kabel. Schuko er somregel det svakeste leddet for kontinuerlig høy last. Unngår en schuko bed høy last ser jeg ikke det store problemet.

Det er effektuttaket fra tilkoblingsstedet som utgjør risikoen, ikke at det er en elbil som lades. En tilsvarende problemstilling er at varmtvannsberedere i hovedsak ikke er godkjent med bruk av schuko, men skal kobles med fast tilkobling og bryter. Dette krever selvfølgelig riktig tilkobling av bryter slik at en ikke etablerer et nytt svakt punkt med en usikker kobling.

jabe1807

Hvilken type ladekabel med industrikontakt er det du har? Det var en slik løsning jeg hadde i tankene.
Hvis jeg får montert en industrikontakt på veggen og jordvern i i sikringsskapet i garasjen så er kanskje problemet løst på en rimelig måte. Da kan det kanskje være smart og kjøpe en brukt Leaf ladekabel og montere industrikontakt på denne? Da har jeg en original og bruke på andre steder.

Limodriver

Jeg har kjøpt min ladekabel hos Electroc Vehicle Institute i Trondheim. Den jeg har kan justeres mellom 6, 10, 16 og 32 amp. Denne har industristøpsel for 32 amp og jeg har laget en overgang fra industri 32 amp til schuko som jeg benytter opptil 16 amp når jeg lader andre steder. De selger også en som kan justeres til 6, 10 og 16 amp. Denne selges med schuko, men du kan evt bytte til 16 amp industrikontakt.

Dersom du har kapasitet til 32 amp kurs og i hovedsak lader hjemme ville jeg valgt laderen som kan lade med 32 amp. Denne koster litt mer, men kan også lade raskere ved behov. Selv lader jeg med lav effekt til vanlig, men kan lade med høy effekt ved behov.

jabe1807

Høres ut som en bra løsning. Jeg har 16 amp kurs og det holder fint til vårt bruk. Det må jo være smart å bruke originale Leaf lader og montere en industrikontakt på denne. Trenger jo ikke å kjøpe ny hjemmelader hvis jeg kan bruke den jeg har. Miljøvennlig vil det også væer :)


Limodriver

Et industristøpsel er bedre enn schuko. Med originallader på 10 amp tror jeg ikke jeg hadde tatt meg bryet med å montere industristøpsel bare brukt ladekabelen som den er. Sørg selvfølgelig for at stikkontakten du benytter ikke er "utslitt", men i god stand.

jabe1807

Etter det jeg har forstått, så er det ikke tillatt å bruke schuko som fast ladepunkt. Så da tenker jeg det blir riktig å montere industrikontakt.

Trekkoppbil

Dersom du ikke har industristøpsel på EVSE, kan en enkel løsning være å klippe av støpselet som sitter der, og erstatte det med en industristøpsel. Men det er ikke alle EVSEr du kan gjøre det på, og ikke gjør det hvis du har støpsel med temperaturføler.

jabe1807

#13
slettet

jabe1807

Jobber fortsatt med saken. Har vært i kontakt med leverandører av hjemmeladestasjon. Noen sier at det er godkjent å koble denne til en industrikontakt andre sier det ikke er godkjent, men må kobles direkte inn i sikringsskapet. Hva er riktig?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA