Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018

Startet av phancake, lørdag 03. november 2018, klokken 13:16

« forrige - neste »

phancake

Hei,

Er ikke så teknisk, så tenker å rådføre meg med dere. Ville dere gått for en brukt Model S 2014 model av ulike varianter, eller en VW E-golf 2018 modell. Prismessig ligger de nære hverandre.

Eneste er at en del av modellene nærmer seg 100k km grensen, slik jeg har lest her og der. Og at det da kan by på problemer med garanti om ting ikke skal fungere slik det skal. Har jo noen venner med Tesla nå som er fornøyd med bilen, når den ikke må på service.

Takk for input!:DD

Sveinung1954

Sitat fra: phancake på lørdag 03. november 2018, klokken 13:16

Eneste er at en del av modellene nærmer seg 100k km grensen, slik jeg har lest her og der. Og at det da kan by på problemer med garanti vil bli j***ig dyrt når ting ikke fungere slik det skal. Har jo noen venner med Tesla nå som er fornøyd med bilen, når den ikke må på service (noe de må urovekkende ofte).

Takk for input!:DD

Fikset det for deg...
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

phancake


automat

E-golf vil nok være det tryggeste og mest økonomiske. Men du må gi avkall på plass, rekkevidde og ladenettverk sammenlignet med en Tesla.
Tesla er i en egen liga når det gjelder enkel og rask lading på langtur.

Så lenge du ikke har sagt noe om forventet bruksmønster,  er det vanskelig å si hva som er best.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vhagar

Balansert og fint svar fra Geirr der /s

Ja, alle vet at Tesla har hatt sine problemer, men det hører vi jaggu om fra VW også. Og husk at det fort blir et ekkokammer her inne hvor mye negativitet er samlet. Det er en svært liten andel av teslaeiere som er regsitrert her og det er lettere å skrive om det negative enn det positive.

At ting skal koste så mye, det har jeg ikke sett noen dokumentasjon på enda, kun fUD.

Personlig liker jeg ikke de gamle model S'ene og når den nærmer seg 100k på telleren så føler jeg at det er litt mye. Det vil nok merkes litt på byggekvaliteten på de gamle bilene. Jeg ville heller vurdert en ny model 3.

Om e-golfen gir deg det du trenger av ting som faktisk teller, som rekkevidde, plass, følelsen av et godt kjøp - så for all del gå for den. Men om du fristes for mye av ladenettverket, skjermen, følelsen av å kjøre Tesla og oppdateringer etc så husk på at det er en gammel bil som er litt dårligere byggekvalitet på enn dagens modeller. Jeg har kjørt noen loanere til være happy med å ikke ha en slik gammel bil. Så er det nok andre som er svæt uenig med meg.

Valget ditt er vanskelig, men jeg vil faktisk anbefale e-golfen i dette tilfellet med mindre den er alt for liten for deg.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

phancake

Takk for svarene! Model 3 hadde vært kurrant, dog er det leveringstiden. Sies det skal komme ila 2019, men vet jo aldri ettersom den har vært ventet på lenge.

geear

Kan bare snakke for meg selv, som eier av både e-Golf og Model X. De går begge ca. 16000km i året og er omtrent like ofte inne for garantireparasjoner, så jeg vet nå ikke helt. Men Tesla er en fersk bilprodusent, så det er ingen tvil om at de ikke har fasiten på alt, og at det har vært veldig mange endringer siden de tidlige bilene.

Oddaa

Sitat fra: gr på lørdag 03. november 2018, klokken 14:46
Kan bare snakke for meg selv, som eier av både e-Golf og Model X. De går begge ca. 16000km i året og er omtrent like ofte inne for garantireparasjoner, så jeg vet nå ikke helt. Men Tesla er en fersk bilprodusent, så det er ingen tvil om at de ikke har fasiten på alt, og at det har vært veldig mange endringer siden de tidlige bilene.
Hvilken årsmodell er e-Golfen? Vi har hatt en 2017-mod i snart 2 år/25000 km, den har ikke vært tilbake til verksted/forhandler etter at vi kjøpte den.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

#8
Sen '14, så snart fire år. Gått 60k nå. Har ikke komplett historikk siden vi kjøpte den brukt med 34k på telleren for et par år siden. Det jeg husker i farten er:

- Ny ladeport. Den ble stående flere dager ekstra fordi de fant "noe" da de hadde nede batteriet, og fikk hold-signal fra fabrikken, som så måtte godkjenne før de kunne slippe den ut.
- Skiftet begge bakdempere pga klunkelyd.
- Voldsom knirking fra foringer.

Så den har vel vært inne tre ganger for garantisaker siste 1,5 år. I tillegg ble jeg fortalt av Møller at det var noe reparasjonshistorikk fra før, fra forhandleren den var kjøpt av (utenfor Møllersystemet), de mente først den hadde fått nytt batteri, men forstod det slik at det ble avvist, men det hadde vært nede før.

Den har også hatt service, som man som kjent kan velge å droppe med Tesla, og allikevel opprettholde alle garantier. Opplevelsen er at de er inne for noe omtrent annenhver gang. Gleder meg til Tesla får den mobile teknikerløsningen i drift også her.

Motorwatt

Har hatt to e-Golfer. 2017 og 2018. Tilsammen 37000 km. Aldri på verksted, så servicen til Møller vet jeg ingen ting om. Fantastisk bil, og anbefales på det varmeste. 

ps. Min 1 måned gamle Tesla S75D (ny 27 september) står nå på verksted, og ventet ferdig om 7-10 dager. >:( Fin bil det også, men trenger du ikke plassen, kan lade hjemme, og ikke behov for stadig å kunne kjøre 30-40 mil uten lading, så er e-Golf et flott alternativ.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GeirHM

Jeg tror model s fra 2014 vil falle mye i verdi framover, de mangler både dual drive og autopilotsystemet. I tillegg til at både garanti og reklamasjonstiden snart er ute. Akkurat nå gir Tesla selv veldig gode innbytter på disse bilene, det holder nok også prisen noe høyere enn den ellers ville vært. Jeg fikk selv en god pris på vår 85D når vi solgte den med 115k på odometeret. Den var fra 2015. Markedet betaler fordi disse bilene er de eneste miljøvennlige langdistansebilene lett tilgjengelig for en vanlig familieøkonomi. Dette er også grunnen til eventuelt å velge den framfor nye Leaf (40kWt) eller nye e-Golf (37 kWt).

For det er et sted disse faller igjennom og det er på motorveien når du har behov for å kjøre langt på kortest mulig tid. Bror min, i sin splitter nye e-Golf, skulle rekke fotballkampen vi skulle se på Kadettangen i Sandvika og kjørte fra Larvik. Han holdt seg innenfor prikkgrensa og nådde fram.
Turen på 110km slukte absolutt hele batteriet. Det var kjølig og tørt. Og laget vårt tapte. Alt utenom fotballresultatet (laget vårt rykka opp) er kjent for alle som har erfaring med denne bilen. Jeg har selv kjørt denne og en annen tilsvarende helt ned i 110wh/km på veiene der jeg bor og blitt imponert. Til vanlig bruk er dette altså en knallbil som oser av tysk kvalitet.

Men den faller helt igjennom på motorveien. Sånn er det bare. Men en S fra 2014 i stedet?

o.b.lix

Sitat fra: GeirHM på mandag 05. november 2018, klokken 16:04
Jeg tror model s fra 2014 vil falle mye i verdi framover, de mangler både dual drive og autopilotsystemet.

Men det har en Golf?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirHM

E-Golf har auto-assist. Og så vil den jo ha fem år garanti/reklamasjonsrett om den kjøpes ny. Jeg tipper den ikke vil tape seg like mye i verdi like fort som en 2014 Model S. Og med denne Sen vil du hele tiden ha en risiko for å få store verkstedsregninger du ikke får dekket av Tesla.

Men også e-Golfen vil tape seg mye i verdi etterhvert som mellomklassebilene med 60kWt kommer. Hvilken pris vil du få i bruktmarkedet for en bil du vil måtte ligge etter trailerne på E18, når den rimeligste utgaven av Model 3 tar deg til hytta i vanlig hastighet? Kanskje en trøst at det antakelig vil ta enda litt tid før akkurat denne utgaven kommer hit til lands?

Uansett, «drivers version» av Model S vil nok bli en billig langtursbil. I innkjøp. Men ikke nødvendigvis etter at kostnadene til vedlikehold kommer.

Ikke for det. Jeg tror ikke det vil gå særlig annerledes med min 2018 TMX heller. Så lenge hastigheten på teknologi-innovasjon i elbilutviklingen minner om den vi lenge hadde på datamaskiner så vil det antakelig være økende verditap forbundet med de bilene vi kjøper nå. Fram til nå har mange av oss vært heldige. Knapphet (eller egentlig fravær) på tilgang på nye rimeligere langrekkeviddebiler har gitt oss gode bruktpriser på de gamle bilene våre. Det kan være at det ikke varer ved. En X75 med billig rente fra DNB behøver ikke være en veldig god investering fremover. Men den var nok det, om den var resultat av kjøper solgte en brukt Model S først.

jkirkebo

Sitat fra: GeirHM på mandag 05. november 2018, klokken 19:15
Ikke for det. Jeg tror ikke det vil gå særlig annerledes med min 2018 TMX heller. Så lenge hastigheten på teknologi-innovasjon i elbilutviklingen minner om den vi lenge hadde på datamaskiner så vil det antakelig være økende verditap forbundet med de bilene vi kjøper nå. Fram til nå har mange av oss vært heldige. Knapphet (eller egentlig fravær) på tilgang på nye rimeligere langrekkeviddebiler har gitt oss gode bruktpriser på de gamle bilene våre. Det kan være at det ikke varer ved. En X75 med billig rente fra DNB behøver ikke være en veldig god investering fremover. Men den var nok det, om den var resultat av kjøper solgte en brukt Model S først.

Hvis man beholder nevnte X75D i den tiden lånet løpet (10 år som regel) er det nok en grei investering i forhold til mye annet. For da betyr ikke bruktprisene noe særlig lengre. Jeg regner verditap på ca. 70k i året på min. Det er ganske nøyaktig det jeg lå på på min første S også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SabreMan

Sitat fra: phancake på lørdag 03. november 2018, klokken 14:30
Takk for svarene! Model 3 hadde vært kurrant, dog er det leveringstiden. Sies det skal komme ila 2019, men vet jo aldri ettersom den har vært ventet på lenge.

Jeg regner med at Model 3 vil være her i løpet av 6 måneder, men kanskje bare de dyreste variantene i første omgang.

Når det gjelder Model S eller e-Golf, ville jeg prøvd begge to for å se hva du liker best, og også vurdert andre modeller. Den første Model S jeg prøvekjørte, var en 2015-modell, og jeg likte ikke setene spesielt godt. En 2014-modell vil også ha eldre maskinvare, så du får ikke de nyeste funksjonene, og den kan heller ikke oppgraderes slik som HW2-biler kan.

Superladernettverket er glimrende hvis det finnes ladere der du skal kjøre.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA