Skrevet av Emne: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018  (Lest 2845 ganger)

Magnus Hansen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 977
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #15 på: Mandag 05. November 2018, klokken 20:44 »
Sånn jeg opplever egolf her i nabolaget, så er det i stor grad en bil nr 2. Og det vil den fortsatt fungere helt topp som selv om det kommer nye modeller med lengre rekkevidde. Og at enkelte elbiler skal falle så mye i verdi har jeg liten tro på å de nærmeste årene. Det er tross alt masse bensin og dieselbiler som skal byttes over til el. :)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5860
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #16 på: Tirsdag 06. November 2018, klokken 10:33 »
Men også e-Golfen vil tape seg mye i verdi etterhvert som mellomklassebilene med 60kWt kommer.
Jeg er redd e-Golf 300km vil tape seg ganske mye mer enn man har opplevd med de første e-Golfene. Når Golf Mk7 nå går ut, så er det slutten på e-Golf i følge VW, og da blir det en utgått bil, som neppe vil dra top dollar i bruktmarkedet. Tror ikke det blir noen katastrofe siden Golf er så populær bil, men det blir ikke slik som vår - som vi har hatt to år nå og antageligvis selger uten tap.

En X75 med billig rente fra DNB behøver ikke være en veldig god investering fremover.
Hvor god investeringen er kommer jo helt an på hva man får brukt bilen til. Men hvis det er noen trøst så tror jeg at en X100 vil ha enda større verditap enn X75, hvis det er det du tenker på som dårlig investering.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Magnus Hansen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 977
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #17 på: Tirsdag 06. November 2018, klokken 10:55 »
Jeg er redd e-Golf 300km vil tape seg ganske mye mer enn man har opplevd med de første e-Golfene. Når Golf Mk7 nå går ut, så er det slutten på e-Golf i følge VW, og da blir det en utgått bil, som neppe vil dra top dollar i bruktmarkedet. Tror ikke det blir noen katastrofe siden Golf er så populær bil, men det blir ikke slik som vår - som vi har hatt to år nå og antageligvis selger uten tap.


Skjønte ikke helt resonnementet. At Golf ikke blir tilgjengelig ny gjør jo bare tilbudssiden svakere. Fremdeles mange som har lyst på golf og må kjøpe brukt. Men når ID kommer (og antatt den er attraktivt priset og utstyrt) så vil det kanskje få større utslag. Nå er det ukjent hvor langt det går mellom MK7 forsvinner og ID ankommer, men er ikke overrasket hvis det blir et år. Den perioden tror jeg i alle fall det skal være greit å få en god pris for en brukt egolf.

GeirHM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1023
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #18 på: Tirsdag 06. November 2018, klokken 12:28 »
Mitt poeng gikk fra å fraråde kjøp av eldre model s til å reflektere over det at dette forhøyede verditapet som altså gjelder disse, vil fange inn alle de av oss som har kjøpt nye dyre langrekkeviddebiler basert på veldig gode salg av våre brukte.

Og her har nok Magnus et poeng som virker i motsatt retning. For det er klart at vi jo fortsatt er tidlig i en veldig omfattende omstillingsprosess fra fossile biler.

Og det er jo positivt for oss, uansett om vi har e-Golf eller 2014 Model S eller en ny X.

Som en digresjon kan jeg nevne i denne sammenheng at jeg titter litt på Zoe 41kWt som en oppgradering av vår Leaf 24kWt. På Finn koster de billigste utgavene med over 10k på odometeret mer enn listeprisen til forhandlerne. Det sier jo litt om situasjonen vi - fortsatt, enn så lenge - er inne i.

Ps. Jeg vant diskusjonen med min lokale finansminister og kjører rundt i en 100. Men det er altså slettes ikke sikkert at jeg er noen økonomimester. Det har jeg aldri vært. Jeg ser på dette litt som jeg tror Jens Kristian gjør i et innlegg ovenfor. Denne bilen skal jeg ha lenge. Kanskje går det med den som det gikk med den første datamaskinen jeg satte sammen: Den ble raskt utdatert av selv den enkleste og billigste mobiltelefonen på markedet. Det skal jeg leve med fordi samtidig er den et vakkert smykke fra en teknologiomstilling det både er moro og viktig å delta i.

Finansministeren ser nok for seg at den tar oss inn i pensjonisttilværelsen. Så kan vi ta en kaffekopp på det restaurerte middelalderslottet nær Tarragona og glede oss over at vi fortsatt får det vi trenger av strøm aldeles gratis på laderen utenfor. Som en av få. I en TMX veteran.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5860
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #19 på: Tirsdag 06. November 2018, klokken 17:32 »
Hehe. Snakker vi ekte veteran eller dagens Tesla-begrep, hvor en 2013-modell er veteran?  :laugh:

Det er 30 år til madammen og jeg er veteraner, og jeg tror ikke vi har Model X lenger da gitt.   :laugh:

Magnus, jeg kan bare snakke for meg selv, og personlig ville jeg vært veldig forsiktig med å bruke mye penger på en utgående modell. Selv om det tar tid før ID dukker opp. Akkurat som jeg ikke engang ville vurdert å kjøpe Ampera-e slik stås er hos Opel nå. Vurderer derfor å selge e-Golfen nå mens vi fortsatt får omtrent det vi ga for to år siden.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2002
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #20 på: Lørdag 10. November 2018, klokken 09:36 »
Nå har jeg solgt min E-golf fra 2015. Mange bilforhandlere ringte.. :o Jeg kjøpte en S75D 2018 :)
Den store fordelen, i mine el-øyne, er ladenettverket. 10-0 til Tesla. Den andre forskjellen er naturligvis batteristørrelsen. E-golfen var herlig og lettkjørt, men den er en bybil. Teslaen og SC er laget for å ferdes mellom byer. Hadde jeg tenkt på en brukt Tesla, hadde jeg gått for en eldre billigere med gratis SC.
Har ikke oversikten over alt Teslaen kan gjøre enda, men er veldig fornøyd med APPen og forvarmingen. E-golfen varmet lite, og man får ikke temperaturmåling fra kupèen. Luftfjæringen er genial om man skal inn på en "kjerrevei".

rsomby

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 490
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #21 på: Onsdag 14. November 2018, klokken 15:37 »
Har hatt 2 stk model S siden mars 14, byttet fra 2014-2016 modell når facelift kom.
Jeg har også hatt en 2014 modell MB 250e i to år, og en egolf 300 2017 modell nå i over ett år.
Masse problemer med Model S, spesielt første. 75 dager på service på første bilen første året. Andre bilen var bedre men også med masse småplukk som aldri ble fikset tross gjentattet forsøk.
MB250e hadde en gang problemer med utløsing av ladeluken, ble fikset kjapt på stedet.
Golfen har vært inne å byttet radar.


DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1195
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #22 på: Onsdag 14. November 2018, klokken 16:27 »
Jeg hadde en S85D i to år fra 2015. Byttet håndbrekk kaliper og et dørhåndtak. Kjørte drøyt 50k.
Har nå hatt en S100D i ett år. Har passert 20k. Helt feilfri.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 860
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #23 på: Onsdag 14. November 2018, klokken 18:41 »
En jeg kjenner godt hadde en MB 250E, og den var det så mye tull med at han fikk byttet den i en ny... :)
2017 S75D

Àpache

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 237
    • Vis profil
Sv: Brukt Tesla model S 2014 eller E-golf 2018
« Svar #24 på: Onsdag 14. November 2018, klokken 20:55 »
Nå har jeg solgt min E-golf fra 2015. Mange bilforhandlere ringte.. :o Jeg kjøpte en S75D 2018 :)
Den store fordelen, i mine el-øyne, er ladenettverket. 10-0 til Tesla. Den andre forskjellen er naturligvis batteristørrelsen. E-golfen var herlig og lettkjørt, men den er en bybil. Teslaen og SC er laget for å ferdes mellom byer. Hadde jeg tenkt på en brukt Tesla, hadde jeg gått for en eldre billigere med gratis SC.
Har ikke oversikten over alt Teslaen kan gjøre enda, men er veldig fornøyd med APPen og forvarmingen. E-golfen varmet lite, og man får ikke temperaturmåling fra kupèen. Luftfjæringen er genial om man skal inn på en "kjerrevei".

Hadde en splitte ny toppspekket eGolf 2018 mod fra April til September i år, men bytta den i Model S. Hvis man er høy som meg (192) så blir eGolfen litt liten, man stanger hodet i taket. Golf'en var egentlig en kjempefin bil men prisen for den i dag med tanke på rekkevidde er ikke verd pengene. Den er for høyt priset npr man får maks ca 200km rekkevidde på langkjøring.
Vedørende Model S så elsker ejg "summon" funksjonen da naboen parker så brett. Litt overraskende høyt forbruk i bykjøring o Oslo (snitt på opptil 290kw/h).