Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S 100D vs P100D

Startet av Knut@@, lørdag 03. november 2018, klokken 10:12

« forrige - neste »

geear

Trådstarter nevner status på P-biler. Jeg må si at jeg tror det er veldig liten forskjell i statusutstråling på en P og ikke P, iallfall for alle andre enn Tesla-folk. Det virker som svært få egentlig vet forskjellene og i det hele tatt vet hvor brutale P-utgavene er (eller en ny standard S eller X i dag for den skyld). Med RS, ///M og AMG får man som regel litt mer synlige forskjeller med i pakken.

Ellers har jeg X75 selv, og skulle jeg skiftet nå hadde det blitt P100. En standard 100 gir meg kun rekkevidde (0,3 sek forskjell 0-100 er ubetydelig i denne sammenheng), mens en P er i en annen liga. Tesla tar jo nå ut ~like mye fra 75-batteriene som 100-batteriene, så jeg tror jeg har minst like stor slitasje på mitt 75-batteri som jeg ville hatt på P100.

Ampéreson

Sitat fra: Klykken på onsdag 07. november 2018, klokken 22:39
Jeg får pes av sambo med vår vanlige S om jeg er for travel i en forbikjøring. Fikk regelrett juling i samme situasjon da vi hadde låneteslaen med ludicrous/tivolifunksjon.

Samme her i vår P85+, kona støkker og blir sint, guttungen på to år i baksetet skriker "full fass", mens jeg flirer fra øre til øre.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Sandvika

Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 09:49
Trådstarter nevner status på P-biler. Jeg må si at jeg tror det er veldig liten forskjell i statusutstråling på en P og ikke P, iallfall for alle andre enn Tesla-folk. Det virker som svært få egentlig vet forskjellene og i det hele tatt vet hvor brutale P-utgavene er (eller en ny standard S eller X i dag for den skyld). Med RS, ///M og AMG får man som regel litt mer synlige forskjeller med i pakken.

Ellers har jeg X75 selv, og skulle jeg skiftet nå hadde det blitt P100. En standard 100 gir meg kun rekkevidde (0,3 sek forskjell 0-100 er ubetydelig i denne sammenheng), mens en P er i en annen liga. Tesla tar jo nå ut ~like mye fra 75-batteriene som 100-batteriene, så jeg tror jeg har minst like stor slitasje på mitt 75-batteri som jeg ville hatt på P100.

I 2018 er det vel i svært begrensede miljøer bil gir status uansett.

Mulig jeg misforsto ditt andre avsnitt. Raskt Google søk viser tabell over offisielle tall at det er 0,8sek/20% mellom x75d og 100d. Dragtimes mener at 100d faktisk gjør 3,6 som er virkelig signifikant.    Men du snakket kanskje om x vs x?


mthoring

#48
Tabellen viser jo at det er 0,2s mellom 0-60 for x75d vs x100d, ikke 0,8.

Alle bilene kan vel prestere raskere tider (gitt varmt batteri og høy SOC) enn det Tesla oppgir.

Man velger ikke 100 på grunn av raskere 0-100, men på grunn av lengre rekkevidde, spør du meg.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Sandvika, riktig, X75D mot X100D er 5,2 vs 4,9 offisielt. Samme motorer, litt lavere spenning. Var ikke meningen å gjøre det om til en X-tråd, men poenget hadde vært det samme for S, for min del. "Uncorkingen" gjorde at det i praksis kun ble rekkevidde for prismellomlegget.

Har, som trådstarter, oppdaget st P-modellene er ganske rimelige på bruktmarkedet i forhold til nyprisen. Virker som P-bilene tar stort verdifall første året eller så nå for tiden.

Knut@@

Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 19:01
Har, som trådstarter, oppdaget st P-modellene er ganske rimelige på bruktmarkedet i forhold til nyprisen. Virker som P-bilene tar stort verdifall første året eller så nå for tiden.
Spørsmålet er jo om dette prisfallet fortsetter neste gang de selges også?

oyvind86

#51
Jeg har kjørt P100D med Michelin Pilot super sport i 10 000 km. Og dekkene har holdt seg meget bra uten noe særlig slitasje. De sitter utrolig bra på veien under aks. og man opplever sjeldent spinn. Jeg har selv vært på Drag race i LV. Og der kjører de burnouts stort sett hele dagen, så det kan ikke sammenlignes for de som mener at dekk må byttes 2 ganger årlig på en P100D.  :police:

S 75D har 4,3 sek. 0-100, S 100D har 4,2 sek. 0-100. P100D har 2,55 sek. 0-100. En forskjell på 1,75 sek. Kontra S 75D. Altså en ekstrem stor forskjell. Prøvde Bilen min mot en S 75D på flystripe og den havnet langt, langt bak som forventet. I tillegg etter 2 race kom det en sperre på output power på 75 modellen. 

Luniboy

For å pirke litt ... S100D er vel nede i 3,75 sek. 0-100 og 3,6 0-60 mph .
på en del tester på nettet
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-100d-accelaration-time.116939/

så forskjellen blir jo ikke fullt så stor, men det er klart at opplevelsen på rett over sekundet raskere merkes  :D
BR
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

geear

Sitat fra: Knut@@ på torsdag 08. november 2018, klokken 19:04
Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 19:01
Har, som trådstarter, oppdaget st P-modellene er ganske rimelige på bruktmarkedet i forhold til nyprisen. Virker som P-bilene tar stort verdifall første året eller så nå for tiden.
Spørsmålet er jo om dette prisfallet fortsetter neste gang de selges også?
Tror nok det flater ut. Ser ikke for meg at de vil bli billigere enn standard 100 på noe tidspunkt.

Knut@@

Sitat fra: gr på fredag 09. november 2018, klokken 09:03
Sitat fra: Knut@@ på torsdag 08. november 2018, klokken 19:04
Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 19:01
Har, som trådstarter, oppdaget st P-modellene er ganske rimelige på bruktmarkedet i forhold til nyprisen. Virker som P-bilene tar stort verdifall første året eller så nå for tiden.
Spørsmålet er jo om dette prisfallet fortsetter neste gang de selges også?
Tror nok det flater ut. Ser ikke for meg at de vil bli billigere enn standard 100 på noe tidspunkt.
Godt poeng

oyvind86

Sitat fra: Luniboy på torsdag 08. november 2018, klokken 21:29
For å pirke litt ... S100D er vel nede i 3,75 sek. 0-100 og 3,6 0-60 mph .
på en del tester på nettet
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-s-100d-accelaration-time.116939/

så forskjellen blir jo ikke fullt så stor, men det er klart at opplevelsen på rett over sekundet raskere merkes  :D
BR

For å pirke litt tilbake  :):

https://www.youtube.com/watch?v=YzIE-5xZEkc

Se ca. 8 min. Ut i videoen. 0-100 km/t på 2,21 sek. En differanse på 1,54 sek. på hva du oppgir for 100D på 3,75. Ganske mange % mer vi snakker om, og for meg er det absolutt vært det. :D

geear

Forskjellen er vel omtrent likt på Model X, og her er forskjellen på X100D og XP100D:

https://www.youtube.com/watch?v=tRlq3mSMtYo

RonnyØ2

Det som gjorde valget for meg, var det uforskammet råe draget fra 10-70km/t.. Nesten alle som har sitti på under denne øvelsen, lager en form for lyd. De som ikke gjør det, legges i stabilt sideleie etterpå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA