Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hastighetsbegrensning i EAP?

Startet av Erik N, fredag 02. november 2018, klokken 13:36

« forrige - neste »

Erik N

Takk for svar.

Jeg hadde også selv tenkt at det var motorvei / ikke motorvei som bestemte når jeg får kjøre raskere en lovlig fart, men det mønstret passer ikke 100%.

Jeg har en slik hastighetsadvarsel på (visuell) så at jeg alltid ser hva bilen selv mener er lovlig fart, og hvis jeg kjører 80 km/h i en 70-sone og slår på EAP så begynner den gjerne at kjøre 80 km/h en stund (et par hundre meter kanskje, eller en liten kilometer?), før den oppdager at "oops, det her var feil" og gir melding "autopilot restricted to 70 km/h" og bremser ned. Andre ganger sier den at det er helt greit og jeg kan øke opp til 90 hvis jeg ønsker.

Egentlig tenker jeg at det er en god ting, at den kjører litt mer menskelig og ikke umiddelbart panikkbremser til 70 men tar det litt med ro. Men som sagt, er nyskjerrig da jeg ikke helt finner "reglene" bak det.

o.b.lix

Sitat fra: jlan på søndag 04. november 2018, klokken 19:26
Betegnelsen autopilot kommer antagelig fra fly opprinnelig.

Er nok sannsynlig. Autopilot på fly er også å fly i en rett linje (samt å trimme flyet etterhvert som drivstoffvekten blir redusert), og er nok egentlig pilot assistant.

En digresjon, bare.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

What-a-watt

#17
Autopilot i moderne passasjerfly er nok mer enn å fly rett fram. Er destinasjonen med waypoints lagt inn i flyets Flight Management System, kan den fly uten at pilotene behøver å intervenere fra etter takeoff, og til flyet ruller ut på destinasjonens rullebane. Flaps, hjul. etc. trenger man piloter til fremdeles

o.b.lix

Joda, men den får ikke lov uten piloter tilstede uansett. Fordi den ikke er failsafe. (som Tesla sin Autopilot)

Selv droner er menneskelig styrt!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA