Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader fullt uavhengig av adgangstid

Startet av emmern, torsdag 01. november 2018, klokken 21:11

« forrige - neste »

emmern

Dette er ganske ille siden jeg ikke kan stole på at den lader max 70%. Når man plugger i laderen lader den alltid 100%, noe som ikke er bra for batteriet.

Nedre ladegrense for batteri: 60%
Avgangstid 1 aktivert: Daglig klokken 21:35
Avgangstid bruker en profil som har:
Øvre ladegrense for batteri: 70%

Hva er feil?

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

j-Golf

Du må trykke på nederste knap ved ladeporten når du sætter ladestikket i.

Vronn

Hvor har du d fra at d ikke er bra å lade opp til 100%? Har en 16 mod som jeg alltid og uansett lader til 100%. Ikke merket antydning til at batteriet har tapt seg noe enda. Er innebygd buffer så er hellig overbevist om at d ikke skader batteriet noe. Og skulle d d så har vi 8 års garanti på batteriet.... (eller var d 7?)

emmern

Sitat fra: j-Golf på torsdag 01. november 2018, klokken 23:54
Du må trykke på nederste knap ved ladeporten når du sætter ladestikket i.

Hm jeg mener å ha husket at dette skjer av seg selv. Jaja, får vel det da
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Cral

Golfen tar ikke skade av å lade 100%, da du ikke utnytter 100% av batteriet.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

emmern

Bufferen er vel mindre enn 20%? Alt over 80% VIL degradere batteriet raskere. Hvor står det hvor stor bufferen er?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

rsomby

Det er nok mulig at du om 8 år når batteriet nærmer seg garantiutløp merker forskjell på et batteri ladet til 70% kontra et ladet til 100% over 8 år. Men seriøst, det blir for dumt å ikke bruke bilen slik det er ment og du kommer ikke til å merke noe vesentlig degradering av batteriet på mange år. Alle produsenter har lagt inn marginer i batteriene og garantier i 8 år, det holder for meg.

geear

Sitat fra: emmern på torsdag 01. november 2018, klokken 21:11
Dette er ganske ille siden jeg ikke kan stole på at den lader max 70%. Når man plugger i laderen lader den alltid 100%, noe som ikke er bra for batteriet.
Må bare spørre; Har du fortsatt hvordan dette virker?

Hvis du setter maks ladegrense til 70% på en e-Golf, og har aktiv avgangstid, så vil den lade opp til 70% umiddelbart fra du plugger i, dersom den så har lang tid til avgangstid, så vil den stoppe lading på 70%, og starte opp lading igjen nærmere avgangstiden slik at den er fulladet på 100% litt før avgangstiden, og så starte klima 15-20 minutter før faktisk avgangstid. Da skal du komme ut til 100% batteri og varm bil. Poenget er å unngå at bilen står med fulladet batteri, og i tillegg vil du få gevinst av litt varme i batteriet når du starter turen (etter ladingen).

Vi har den satt til 90% og har avgangstid kun én gang i uka, dermed lades den til 90% så fort vi plugger i, og lader bare til 100% den ene gangen i uka (hver mandag morgen).

Sitat fra: rsomby på fredag 02. november 2018, klokken 13:54
Det er nok mulig at du om 8 år når batteriet nærmer seg garantiutløp merker forskjell på et batteri ladet til 70% kontra et ladet til 100% over 8 år. Men seriøst, det blir for dumt å ikke bruke bilen slik det er ment og du kommer ikke til å merke noe vesentlig degradering av batteriet på mange år. Alle produsenter har lagt inn marginer i batteriene og garantier i 8 år, det holder for meg.
Nå finnes det vel beviser på nettopp det motsatte, og all kjennskap til Lithiumbatterier tilsier også det motsatte.. tidlige Leaf har vel hatt ganske betydelig degradasjon, noen har vel mistet 2-3 streker?

Marzo

Ved fulladet batteri har man ikke ladet batteriet til sin fulle kapasitet i e-Golf.

En 190 har brutto 24,2kWh og netto 21,8kWh.
En 300 har brutto 35,8kWh og netto 31,5kWh.

Du skader ikke batteriet ved å lade den til 100%.
Det anbefales kun å ha et batteri nivå på rundt 50% ved langtidslagring (måned).

Pitil

Sitat fra: gr på fredag 02. november 2018, klokken 16:04
Sitat fra: emmern på torsdag 01. november 2018, klokken 21:11
Dette er ganske ille siden jeg ikke kan stole på at den lader max 70%. Når man plugger i laderen lader den alltid 100%, noe som ikke er bra for batteriet.
Må bare spørre; Har du fortsatt hvordan dette virker?

Hvis du setter maks ladegrense til 70% på en e-Golf, og har aktiv avgangstid, så vil den lade opp til 70% umiddelbart fra du plugger i, dersom den så har lang tid til avgangstid, så vil den stoppe lading på 70%, og starte opp lading igjen nærmere avgangstiden slik at den er fulladet på 100% litt før avgangstiden, og så starte klima 15-20 minutter før faktisk avgangstid. Da skal du komme ut til 100% batteri og varm bil. Poenget er å unngå at bilen står med fulladet batteri, og i tillegg vil du få gevinst av litt varme i batteriet når du starter turen (etter ladingen).

Vi har den satt til 90% og har avgangstid kun én gang i uka, dermed lades den til 90% så fort vi plugger i, og lader bare til 100% den ene gangen i uka (hver mandag morgen).

Sitat fra: rsomby på fredag 02. november 2018, klokken 13:54
Det er nok mulig at du om 8 år når batteriet nærmer seg garantiutløp merker forskjell på et batteri ladet til 70% kontra et ladet til 100% over 8 år. Men seriøst, det blir for dumt å ikke bruke bilen slik det er ment og du kommer ikke til å merke noe vesentlig degradering av batteriet på mange år. Alle produsenter har lagt inn marginer i batteriene og garantier i 8 år, det holder for meg.
Nå finnes det vel beviser på nettopp det motsatte, og all kjennskap til Lithiumbatterier tilsier også det motsatte.. tidlige Leaf har vel hatt ganske betydelig degradasjon, noen har vel mistet 2-3 streker?
Har du forstått det riktig? Det står jo i klar tekst at dersom det er aktivert avgangstider, så lader den umiddelbart til forhåndsvalgt nedre ladegrense, eksempelvis 70 %. Dersom øvre ladegrense er satt til 90 %, så vil den tilpasse lading til 90 % til valgt avgangstid (i tillegg til å forvarme/kjøle kupeen dersom dette er valgt. Eksempel på dette: Neste avgangstid er satt til mandagsmorgen klokken 06:00, med 24 grader. Nedre ladegrense er satt til 70 %, øvre ladegrense er satt til 90 %. Når jeg kommer hjem fredag ettermiddag, og kopler til laderen så lader den umiddelbart til 70 %, og stopper der inntil videre. Når avgangstiden på mandagsmorgen nærmer seg, så fortsetter den ladingen til den oppnår 90 % og 24 grader til klokken 06:00. Jeg er dermed garantert å minimum ha ladet til 70 % dersom jeg har behov for å benytte bilen i løpet av helgen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

geear

Ser det gikk fort i svingene her, jeg kjente ikke til det valget på e-Golf, min har kun nedre ladegrense. Da kan en se bort fra svaret mitt.

geear

#11
Sitat fra: Marzo på fredag 02. november 2018, klokken 16:37
Ved fulladet batteri har man ikke ladet batteriet til sin fulle kapasitet i e-Golf.

En 190 har brutto 24,2kWh og netto 21,8kWh.
En 300 har brutto 35,8kWh og netto 31,5kWh.

Du skader ikke batteriet ved å lade den til 100%.
Det anbefales kun å ha et batteri nivå på rundt 50% ved langtidslagring (måned).
Dette handler ikke omå direkte skade, men du får færre ladesykluser ut av batteriet ditt om du lader til 100% enn om du lader til 80% (kanskje så mye som tre ganger flere), og i andre enden er det også uheldig å tømme det helt. Og så er det mer uheldig jo lenger cellene har høy eller lav spenning - de har det best midt i.

Selv om 100% ikke er 4,2V, så er det kanskje 4,1V, men de har det enda bedre med maks på 4 eller 3,9.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Se spesielt tabell 4.

"Every 0.10V drop below 4.20V/cell doubles the cycle but holds less capacity. "

Og hvis du tømmer og fullader mobilen din hver dag så varer batteriet antageligvis i 2-3 år. Sjekk det opp mot tabellen her for antall fulle sykluser du kan få utav det. Stemmer ganske bra.

Variasjoner for celletype må tas med i bildet.

Pitil

Angående 100 %, så mener jeg å ha lest at når vi lader til 100 % så er det reelt i området 80 %. Altså at celle spenningen er 80 % av full celle spenning. Dette er nok en innebygd buffer/funksjon fra Volkswagen. Jeg har uansett ingen bekymringer for å lade til 100 % ved saktelading hjemme. Derimot, så ved hurtiglading holder jeg meg til ca. 80 %, da ladehastigheten går merkbart ned fra 80-100 %, og dermed blir unødvendig kostbart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Elbil-66

Jeg har den første generasjon e-Golf 24kWh. Den lader til max cellespenning på 4,06V-4,07V ved 100%. Det vil si at den lader til i overkant 80% av kapasiteten. Det skal da ikke være så skadelig å lade den til 100%. Nå vet jeg ikke hvilken cellespenning den nye e-Golfen 35,8kWh lader til. Men ettersom du får utnyttet overkant av 30kWh så er trolig cellespenningen på ca. samme nivå.

Men uansett så skader det ikke å redusere tiden den er full ladet.
Jeg setter nedre ladegrense 80% og 100% med avgangstid. Dvs at den lader opp til 100% like før jeg drar på jobb.

zementh

Man har ca. 88,5% av batteriet tilgjengelig på en e-golf FL. Men batteriet bør jo ikke være tomt når du har 0km igjen på GOM. Derfor må jo noen av de prosentene holdes av for at det ikke skal bli tomt også. Hvis man faktisk har 31,5 kWt tilgjengelig, så er nødvendigvis ikke bufferen mellom 100% og fullt batteri på 11,5%, men kanskje halvparten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA