Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Beste bilkjøpet noen gang

Startet av Crown, torsdag 01. november 2018, klokken 11:26

« forrige - neste »

Crown

Er det noen som husker da Ioniq ble lansert? For lite batteri sa man. For sent. Utdatert allerede før lansering. Kom til å gå kortere enn Leaf 30kWh (for den hadde jo større batter). Ville bli et enormt verditap for det kom så mange bedre biler de nærmeste årene. Vel - sjelden har jeg vært så fornøyd med å kjøpe en bil usett.

Bestilt august 2016, levert desember 2016. Betalte 271.000 ferdig med teknikk, metallic, skinn og vinterhjul, var før prisstigning på teknikk og mens det fortsatt var Agrol-rabatt.

- Jeg kan få ca det samme igjen for den nå hvis jeg selger (hvilket jeg ikke gjør) Og har spart så utrolig mye penger i drivstoff, bompenger, service etc etc i forhold til dieselbilen som bare har fått et par tusen km tilsammen i perioden.
- Har ikke vært NOE tull med den, bare en ulyd i bremsene når den var helt ny.
- Fortsatt er ingen andre modeller i nærheten av effektiviteten.
- Jeg kan ikke måle noe batteritap/kortere rekkevidde på den fra ny, 2016 Leaf 30kWh'en vår har 11% batteritap i følge Leaf Spy...
- Fortsatt er det ingen som har mer utstyr i klassen.
- Jeg har vært en rekke ganger Bergen-Oslo med den, og sist sommer var vi 4 i familien på bilferie over 3000km. Fungerer som bare det med det utrolig lave forbruket og konstant hurtig lading, og veldig god komfort.
- "Alle" nye elbiler i klassen har store leveringsproblemet med unntak av Nissan, men de har sin rapidgate og Leaf 40kWh har i prakis ikke mer rekkevidde enn Ioniqen.
- En drøm om vinteren med lynraskt varmeapparat, varme i rattet etc.
- En drøm om sommeren med kjøling i setet etc.

Steike så fornøyd jeg er med det bilkjøpet :-D Er det flere av tidligkjøperne som har det som jeg?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

Fikk bilen rett før deg. Solgte den med 35 000 på telleren her da Konaen var på tur. Kan vel i all hovedsak skrive under på alt. Det eneste irritasjonsmomentet jeg hadde med bilen var designet på åpning av bakluka i forhold til at det pakkes snø i hekken.

Crown

Sitat fra: tuono på torsdag 01. november 2018, klokken 12:16
Fikk bilen rett før deg. Solgte den med 35 000 på telleren her da Konaen var på tur. Kan vel i all hovedsak skrive under på alt. Det eneste irritasjonsmomentet jeg hadde med bilen var designet på åpning av bakluka i forhold til at det pakkes snø i hekken.

Hadde bilen på 30k service i går og fikk låne Kona EV i mellomtiden. Fin bil, men mye trangere enn Ioniq. Kom meg ikke en gang inn i baksetet når jeg hadde forsetet i ønsket posisjon, og ferieturen vi hadde med Ioniq hadde ikke vært mulig pga manglende bagasjeplass. Eneste grunn til å kjøpe Kona er hvis man har behov for den lange rekkevidden mellom stoppene, dvs f.eks skal pendle minst 150km uten lademuligheter absolutt hele året. Har man ikke det er prisen så mye høyere at det ikke er verdt det.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Esp1gr1

Har hatt bilen i to år og kjøpte også uprøvd. Bilen som skulle være bil nr. 2 ble fort bil nr. 1 og har straks gått 60000. Med en pris nesten 1/4 og et miljøavtrykk som er halvparten av en Tesla modell X, så er det absolutt en investering gjort med god samvittighet. Kjempefornøyd


Sent from my iPhone using Tapatalk
Polar White Hyundai IONIQ med teknikkpakke, skinnseter, vinterhjul og hjemmelader bestilt 5/9-2016, levert 29/11-2016.
Audi e-tron 50 Advanced Business Galaxy Blue bestilt 29/11-2019, levert 20/3 2020

tuono

#4
Sitat fra: Crown på torsdag 01. november 2018, klokken 12:49

Hadde bilen på 30k service i går og fikk låne Kona EV i mellomtiden. Fin bil, men mye trangere enn Ioniq. Kom meg ikke en gang inn i baksetet når jeg hadde forsetet i ønsket posisjon, og ferieturen vi hadde med Ioniq hadde ikke vært mulig pga manglende bagasjeplass. Eneste grunn til å kjøpe Kona er hvis man har behov for den lange rekkevidden mellom stoppene, dvs f.eks skal pendle minst 150km uten lademuligheter absolutt hele året. Har man ikke det er prisen så mye høyere at det ikke er verdt det.

Joda. Sikkert riktig det. For deg. For meg er mangelen på plass den eneste grunnen jeg kan se for ikke å kjøpe Kona. Forutsatt at man er ute etter elbil i de lavere prisklassene. Levering og alt det der holdt utenfor selvfølgelig.

xyzzy

Sitat fra: tuono på torsdag 01. november 2018, klokken 16:08
Sitat fra: Crown på torsdag 01. november 2018, klokken 12:49

Hadde bilen på 30k service i går og fikk låne Kona EV i mellomtiden. Fin bil, men mye trangere enn Ioniq. Kom meg ikke en gang inn i baksetet når jeg hadde forsetet i ønsket posisjon, og ferieturen vi hadde med Ioniq hadde ikke vært mulig pga manglende bagasjeplass. Eneste grunn til å kjøpe Kona er hvis man har behov for den lange rekkevidden mellom stoppene, dvs f.eks skal pendle minst 150km uten lademuligheter absolutt hele året. Har man ikke det er prisen så mye høyere at det ikke er verdt det.

Joda. Sikkert riktig det. For deg. For meg er mangelen på plass den eneste grunnen jeg kan se for ikke å kjøpe Kona. Forutsatt at man er ute etter elbil i de lavere prisklassene. Levering og alt det der holdt utenfor selvfølgelig.

To andre gode grunner:


  • Kona mangler elektrisk sete med minne. Med en kone som er 30 cm lavere er det viktig, og det fungerer greit i Ioniq.
  • Mangler app. Det gjør dessverre Ioniq (som vi har nå) også - med et uregelmessig kjøremønster er det svært nyttig om vinteren. Alle nyere elbiler som ikke er Hyundai/Kia har dette.

tuono

Ja, og jeg likte også den funksjonen med at setet gikk bak når man åpna døra. Alt i alt fremstår Ioniq som en mer påkosta bil interiørmessig.

Når det gjelder app..... VW har ikke ubetinga suksess med sin, og hva nye Leaf angår...
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37943.75
Tenker at når koreanerne kommer med sin, så er det noe som fungerer. 

Crown

Sitat fra: tuono på torsdag 01. november 2018, klokken 19:05
Ja, og jeg likte også den funksjonen med at setet gikk bak når man åpna døra. Alt i alt fremstår Ioniq som en mer påkosta bil interiørmessig.

Når det gjelder app..... VW har ikke ubetinga suksess med sin, og hva nye Leaf angår...
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37943.75
Tenker at når koreanerne kommer med sin, så er det noe som fungerer.

Jeg liker IKKE setefunksjonen. Som man kanskje alt har skjønt så er jeg ikke av de korteste, så den funksjonen slo jeg av første dagen da kneskålene røk på de i baksetet. :-D  Ellers har vi også en Leaf 30kWh, appen er TREEEEG og virker ofte ikke på første, andre eller tredje forsøk, men det går til slutt. Men Ioniqen er så mye raskere varm enn Leafen at savnet er minimalt. Har fortsatt ikke skrapt is av rutene på Ioniqen, det er jo bare å vente ett minutt så er det isfritt.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

jornhd

Må si meg mye enig med trådstarter. Da vi skulle ha elbil høsten 2016 prøvde vi de fleste "folkelige" 5-seterne. Valget falt på Ioniq, mest fordi det var den eneste bilen med sete-minne, et must-have siden kona er over 30 cm kortere enn meg, og fordi det var en av de får vi fikk plass til 3 barneseter i baksetet. Den nye eGolfen fikk også seter med minne, men den hadde 6 mnd levering og kostet omtrent 70000 mer. Ioniqen fikk vi 9 uker etter bestilling. :)

Men etterhvert har jeg bare blitt mer og mer fornøyd med valget! Den har et veldig pent forbruk, noe som omtrent aldri blir lagt vekt på i tester og omtaler av noen elbiler, der det bare er snakk om rekkevidde. Lavere forbruk = billigere drift og raskere lading hvis man regner km/min, som jo er det mest vesentlige.
Ioniq har jo også vist seg som en av de aller raskeste på hurtiglader, og får 48 kW sommer som vinter, og peaker også på rundt 67 kW på 100 kW ladere. Regner man igjen km/min er det vel bare TMS på superlader som klarer å  matche ladehastigheten.

Langtur viste seg heller ikke som noe problem. Ladehastigheten på hurtigladere holder seg like høy, selv etter 6-7 ladestopp på samme dag. Ja, har testet det da jeg kjørte 110 mil på en dag.

Ble veldig overrasket første vinteren. Bilen blir jo så utrolig fort varm! Ned-iset blir isfri på 3 minutter! Elsker også rattvarmen, men rompegrillen er litt vel heftig, og kunne trengt litt justering. Ikke imponert over fremkommeligheten da, og har slitt med bakke som er null problem med dieselbilen. Kunne trengt litt mer vekt over forhjulene kanskje?

App har jeg ikke savnet i stor grad. Savnet har kanskje vært størst ifbm hurtiglading. Da hadde det vært kjekt å kunne se SOC med mobilen.

Alt i alt er jeg superfornøyd, og kommer ikke til å bytte bilen ut på veldig mange år. Ioniq ble et mye bedre kjøp enn jeg hadde forstilt meg på forhånd.

Zimon

Har selv Ioniq siden juni 2018 og er strålende fornøyd. Veldig bra bil, mye for pengene, synes interiør er stilig på den og ser bra ut (ikke high end, men over snittet og vel så det). Mye utstyr og god komfor. Grei plass i bagasjerom (kunne trengt litt mer høyde og evt hatt med gitter til å heve bak nakkestøtter slik at kunne fått lagt lette ting øverst.

Men alt i alt en bil jeg vil anbefale til alle som vil ha elbil hvor Ioniq vil dekke plassbehov, rekkevidde før første lading etc. For meg som pendler nesten 8 mil tur/retur hver dag mellom jobb og hjem så vil Ioniq dekke dette selv på kalde vinterdager med varme her og der og ikke "sparemodus".

Ti tomler opp!
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Perl09

#10
Hei,

Vi har hatt Ioniq siden august. Kjempe fornøyd med bilen. Jeg likte ACC 'n og lane assist. Diesel/bensin bilene parkert siden Ioniq kom. Vi har også bestilt Kona som er litt vente tid.

Dere som har bestilt kona'n og kjører ioniq i dag. Hva velger dere? Beholder Ioniq eller gå for kona?


AppleKnocker

Har Ioniq. Forespeilet Kona q2 2019.

Usikker, men mulig jeg venter på Ioniq 2 som jeg håper lanseres som 2020 modell i midten av 2019 med rundt 40kwh batteri.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

autopass

Har hatt Ioniq siden november 2016. Kjempefornøyd med bilen. Hadde også tidlig levering på Kona i september.
Kona gikk rett på Finn. Fin bil men alt for trang i forhold til Ioniq. Så valget ble enkelt: cashe inn på Kona og beholde Ioniq. Så regner med Ioniq blir beholdt til den er utslitt og at neste bil som skal byttes er dieseldyret som egentlig er familiebilen. Men bruker i hovedsak Ioniq uansett....
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

tuono

Sammenligner Ioniq med Kona siden jeg hadde Ioniq i to år/35 000 km og nå har hatt Kona i ei uke.

- Konaen er mer "stumpete" oppsatt. Ioniq fremstår som mer komfortrettet i oppsettet til tross for forskjellen i opphenget bak.
- Varmepumpesystemet/distribusjonen virker bedre balansert i Konaen. Har noen dager med kjøring i -3 til -10
- Enten er det endring i traction control systemet på Kona, forskjellen i vektfordelingen eller en kombinasjon av begge, men det er himmelvid forskjell på egenskapene med hensyn til akselerrasjon på vinterføre. I Kona sin favør. Det samme gjelder kjøreegenskaper på vinterføre. Kona virker å være "bedre satt" mot underlaget.
- Ladeluka foran på Kona fyller seg med snø under kjøring. Forventelig også vann da. Så det kan jo bli riktig hyggelig ved væromslag på vinteren. Vet allerede nå at jeg vil savne oppsettet på Ioniq.
- Kona pakker adskillig mindre snø i og rundt hjulbuer samt på hekken.

Om man ser bort fra rekkevidden (Kona) og forbrukstall (Ioniq), er det egentlig bare personlige preferanser, behov for bakseteplass og hvor mye man vektlegger endel utstyr/funksjoner som bestemmer hvilken som er "best".

tuono

Perioden med barnevogn i bil er så langt tilbake i tid og så fortengt at det må andre få svare på. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA