Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-Niro til 377400 + lakk er mye bil for pengene.

Startet av Fagasstraps.com, torsdag 01. november 2018, klokken 10:45

« forrige - neste »

Fagasstraps.com

Det er mye blandet info på forumet, bland annet så er alltid problemet her vært at folk skal sammenligne bil priser i andre land med Norge. Gjerne sammenligne andre biler, som Kona, som er mindre, med e-Niro.

Det er ikke måte på hva e-Niro blir sammenlignet med, for all del, TM3 SR, MR (snakk om BS), LR, brukt TMS, Leaf 60, osv. osv. Jeg ser personlig ikke mange TM3 og Leaf 60 på veien i Norge. Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.

For det første; e-Niro i Norge og Sverige får varmepumpe, noe biler i fastlands europa har ikke. Så pris sammenligning sørover blir ukorrekt. Blir det samme som å sammenligne USA priser på TMX og Norske priser, opptill 100000kr mer uten MVA!

For det andre; Kona får en prisjustering over nyttår akkurat som Ampera-e fikk, Hyundai importøren har får mange færre biler enn de hadde tatt utgangpunkt ved. Akkurat det samme har kia/bos sagt til forhandlerne ang. e-Niro.

For det tredje; Eurokursen går alltid opp mot Desember/Januar. Prisen er lagret for anno 2019, her kommer det ikke en prisøkning i tillegg til lav leveringsrate. Som hos Hyundai.

For det fjerde; så viser finn priser på både Kona, og Leaf 40 at selv mindre biler og biler med lavere rekkevidde blir flippet ved lansering. Det finnes mange personer som gladelig betaler fra 20000kr for å få bil 3-12 mnd. tidligere.

For det femte; Sammenligner man med norsk pris på Soul 30kw, så koster den så mye som 271900 uten met. lakk. Det lageret er TOMT. Det finnes ikke flere SOUL! Folk har kjøpt alt. e-Niro får dobbel rekkevidde. Er en vesentlig større bil. En bil om tar til seg raskere lading. En bil med mer utstyr. Har året 2018 batteriteknologi, sammenlignet med Soul 30Kw har teknologi fra 2015.


Det jeg faktisk skjønner er at det finnes folk her på forumet som ikke får finansiering på bil opp mot 400000kr, og føler seg utelatt hvis de har mulighet til å strekke seg til 320-350k. Det er jo forsåvidt mye penger, for veldig mange. For å kjøre bilen i 6 mnd. fra tidlig 2019 levering og selge, vil neppe koste eiere så mye som en krone - etter salg.

Jeg er åpen for diskusjon, men jeg mener at folk lager sammenligninger som er så langt ut i fremtiden og så på feil måte. De første 1000 bilene til denne prisen kan selges på finn med fortjeneste etter 6mnd. uanset kjørelengde. Hva har prisen å si da?!

Scrooge

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
...Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.

Jeg er temmelig sikker på at e-Niro ikke er et vanlig syn i februar. I April tipper jeg at Nissan Leaf 60 er et mer vanlig syn enn e-Niro :)

Men for all del, prisen er grei den så lenge KIA får solgt alt de får inn. Det er mange som uttrykker misnøye med KIA etter at prisene ble sluppet, og negativ omtale og erfaringer det sitter igjen hos kundene. En tapt kunde er ofte veldig vanskelig å få tilbake, så her kan det være at KIA gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å tenke kortsiktig profitt.

I dag er det et slags samfunnsproblem at vi har så gode ordninger rundt kjøp av elbil, det burde vært et krav om at en elbil måtte eies i 2 år eller en tilsvarende ordning før den kunne selges videre for å oppnå momsfritaket. Ved videresalg før denne "karantenetiden" så kunne momsfradrag tilbakebetales, eller en andel av den avhengig av hvor lang tid det har gått.

navyelsen

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
Jeg ser personlig ikke mange TM3 og Leaf 60 på veien i Norge. Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.
Jeg ser personlig ikke mange e-Niro på veiene heller. verken i dag eller i februar.

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
For det første; e-Niro i Norge og Sverige får varmepumpe, noe biler i fastlands europa har ikke. Så pris sammenligning sørover blir ukorrekt. Blir det samme som å sammenligne USA priser på TMX og Norske priser, opptill 100000kr mer uten MVA!
Varmepumpe (heating package) forsvarer ikke en pris på flere titalls tusen

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
Kona får en prisjustering over nyttår akkurat som Ampera-e fikk
Det vet vi ikke enda. Og jeg tviler på at prisøkningen blir like betydelig.

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
Hyundai importøren har får mange færre biler enn de hadde tatt utgangpunkt ved. Akkurat det samme har kia/bos sagt til forhandlerne ang. e-Niro.
Dette bør ikke påvirke prisen og fortjenesten forhandleren tar

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
Eurokursen går alltid opp mot Desember/Januar. Prisen er lagret for anno 2019, her kommer det ikke en prisøkning i tillegg til lav leveringsrate.
Det har du ikke belegg for å hevde. Eurokursen svinger stadig. Den kan gå opp i januar, og ned igjen i mars. Eller motsatt. Bilen kommer uansett fra Korea, og sist jeg sjekket bruker de ikke Euro i Asia.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
så viser finn priser på både Kona, og Leaf 40 at selv mindre biler og biler med lavere rekkevidde blir flippet ved lansering. Det finnes mange personer som gladelig betaler fra 20000kr for å få bil 3-12 mnd. tidligere.
Det finnes noen få som er villige til dette. Ikke mange. Men for en vanlig familie med normal inntekt er dette en betydelig forskjell

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
e-Niro får dobbel rekkevidde. Er en vesentlig større bil
Dobbel rekkevidde, ja. Men ikke en mye større bil. Den er litt lengre, noe som gir litt mer bagasjeplass. Men langt ifra en storbil.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
Det lageret er TOMT. Det finnes ikke flere SOUL!
Nei, det er ikke tomt. De registreres jevnlig 350-600 Soul pr måned i Norge.

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
Har året 2018 batteriteknologi, sammenlignet med Soul 30Kw har teknologi fra 2015
Soul kommer som ny modell i 2019, med større batteri og ny teknologi

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
De første 1000 bilene til denne prisen kan selges på finn med fortjeneste etter 6mnd. uanset kjørelengde. Hva har prisen å si da?!
Det vet vi ikke ennå. Hvis Model 3, Leaf60 eller evt. Soul med 60kWh blir tilgjengelig, skal du ikke se bort ifra at etterspørselen normaliseres. Det er en fryktelig risiko å bli stuck med en altfor dyr bil man ikke blir kvitt...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

navyelsen

Og til overskriften: 377.400 kunne vært mye bil for pengene. Men dette fremstår etter hvert som ren lokkeprising. Lakk og leveringsomkostninger kommer i tillegg. Og selvfølgelig vinterhjul.
Og som om ikke det er nok skal visst BOS etter sigende ta seg godt betalt for alt mulig ekstra: utvidet bagasjerom, gummimatter, ladekabel osv. Takboks er for min del et must for å kompensere for lite bagasjerom, og da tilkommer også lastebøyler.

Realistisk sett ender jeg nok opp på 420.000 (uten soltak). Dette er fryktelig mye høyere enn 377.400.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Fagasstraps.com

Sitat fra: Scrooge på torsdag 01. november 2018, klokken 11:44
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 10:45
...Selv om jeg kommer til å se ofte til e-Niro i Februar for å si det sån.

Jeg er temmelig sikker på at e-Niro ikke er et vanlig syn i februar. I April tipper jeg at Nissan Leaf 60 er et mer vanlig syn enn e-Niro :)


Det kommer 100 biler tidlig, akkurat som Kona, så kommer det et båtlass i Drammen i Februar, med rundt 300 biler. Da har jeg bil.

377400 levert Drammen,
Sitatleveringsomkostninger kommer i tillegg.
Jeg får den prisen levert i Oslo, kanskje ikke andre, men hvis du klager over det så kan du heller bestille elbiler i oslo så sparer du noen tusen der.

SitatNei, det er ikke tomt. De registreres jevnlig 350-600 Soul pr måned i Norge.

Alle biler som kommer i løpet av de neste 4 månedene er solgt, Korea stopper med produksjonen i slutten av November for å starte på produksjon av nye Soul 64. Prøv å dra til forhandler å bestill ny Soul er det jeg prøver å si.

SitatDette bør ikke påvirke prisen og fortjenesten forhandleren tar

Hyundai har tilnærmet null fortjeneste på Kona. Slik jeg kan se det. Det som er vanlig er ca. 20000kr i fortjeneste på nybil hos leverandør. Det vet de fleste i bransjen ikke er tilfellet på Kona.


SitatDet har du ikke belegg for å hevde. Eurokursen svinger stadig. Den kan gå opp i januar, og ned igjen i mars. Eller motsatt. Bilen kommer uansett fra Korea, og sist jeg sjekket bruker de ikke Euro i Asia.

Da vet jeg at du tror du vet mye, når du egentlig ikke vet noe som helst. Jeg vet at BOS betaler Kia i euro, også har det sammenheng med Kia har fabrikken i Slovakia.

Jeg vet om to spesifikke år/sesonger som Kia/BOS har tapte penger på Soul 27 og Soul 30 når kursen var på vei opp. Og Kia valgte å ikke kortsiktig øke prisene. Jeg vet at BOS ønsker hvertfall ikke å tape penger på lansering av e-Niro, slik som Hyundai har gjort.

SitatDet finnes noen få som er villige til dette. Ikke mange. Men for en vanlig familie med normal inntekt er dette en betydelig forskjell

Jeg har flippet 2 elbiler, og jeg har hjulpet å kjøpe en bil som ble flippet. i løpet av 3 år.
20000kr minimun på alle 3. Det tok meg 2 uker på finn før den var solgt, den første bilen jeg flippet var solgt samme uken jeg la den ut, kanskje noe lavere pris enn de fleste.

SitatDet vet vi ikke ennå. Hvis Model 3, Leaf60 eller evt. Soul med 60kWh blir tilgjengelig, skal du ikke se bort ifra at etterspørselen normaliseres. Det er en fryktelig risiko å bli stuck med en altfor dyr bil man ikke blir kvitt...

Jeg skjønner at du er optimist for alt som blir lovet av merkene. I 2017 så var folk så sikre på at i midten av 2018 kom Leaf 60... Utsatt med minst 18 mnd. Siden selgere lovet ny bil på plass.

TM3; Bestiller du nå får du performance tidligst om 12 mnd. SR om minst 18 mnd. Og da er jeg Tesla optimist, Tesla har ikke truffet en lanseringsdato i hele firmaets historie.

Soul 64 kommer på samme platform som Kona, Den blir lansert i Desember i Korea. De første bilene kommer i midten av neste år til Norge. e-Niro og Soul 64 blir såpass like at jeg antar at hvis man har kønr. på eNiro så får du tidlig opsjon til å flytte over til Soul 64 listen.

SitatVarmepumpe (heating package) forsvarer ikke en pris på flere titalls tusen

Jeg husker å ha sett varmepumpe prisen på Kia Soul 27, på delepris, i starten siden de spesiallages til hver enkel model, så er de spesielt dyre for produsent og importør. Hvis varmepumpen din går i stykker når Kia Soul er uten garanti, må du ut med så mye som 24000kr + mva + verkstedtimene. Det er ikke en del som blir billigere med tiden. Soul exclusiv kostet 240000+ lakk i 2014. nå 271900 + lakk. Den har ikke blitt rimeligere, og da har heller ikke delene blitt rimeligere. Fun fact, hadde du kjøpt alle delene til Soul i 2014 så hadde bilen kostet over 500000kr inkl. mva.

SitatRealistisk sett ender jeg nok opp på 420.000 (uten soltak). Dette er fryktelig mye høyere enn 377.400.

Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 13:20TM3; Bestiller du nå får du performance tidligst om 12 mnd. SR om minst 18 mnd. Og da er jeg Tesla optimist, Tesla har ikke truffet en lanseringsdato i hele firmaets historie.
Man får se hva som skjer. Men jeg vil nesten anta at om man bestiller performance i dag, så får man den i mars. SR om 18 måneder kan være mer riktig.

Og Tesla traff lanseringsdatoen til Model 3. De har bare slitt med å skalere opp produksjonen så raskt som ønsket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

navyelsen

#7
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 13:20
SitatRealistisk sett ender jeg nok opp på 420.000 (uten soltak). Dette er fryktelig mye høyere enn 377.400.

Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.

Skal si du har fått god pris og vet mye. Jobber du tilfeldigvis for BOS?

Jeg har ikke fått noe skriftlig, bare snakket med selger. Han nevnte 9000 for frakt og klargjøring (til Rogaland), samt 5600 for metallic. Refererer til andre på forumet som fikk pakketilbud på vinterdekk, gummimatter, ladekabel. Tror denne pakken kom på 22.000, og på meg er det ergerlig at slike enkle ting ikke følger med når man tross alt bestiller en toppspekket utgave. Skiboks har jeg fra før, men trenger lastebøyler. Disse koster 3500 til PHEV, og regner ikke med at de blir billigere fra forhandler selv om de er fritatt mva.
Så kommer utvidet bagasjerom i tillegg. var snakk om at BOS tar 4900 for dette.

Men 400.000 inkl. vinterdekk go soltak var en god pris. Hvilken forhandler var dette?

Totalt sett, basert fra innsamlet informasjon. Har ikke fått konkret tilbud fra selger enda:
bil: 377.400
metallic: 5600
levering: 9000
Grunnpakken: vinterdekk, gummimatter, ladekabel osv: 22.900
Lastebøyler: 3500
Utvidet bagasjerom: 4900
Sum: 423.300 kr (uten soltak)
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

navyelsen: Tror soltak koster 5600,- og metallic lakk 5000,-...?

geear

Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 13:20
Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.
Lakkprisen jeg har fått fra to forskjellige forhandlere er 5000,- (metallic).

Hjulsett til 11k med sensor, er det 17"? Eventuelt veldig billige dekk? På 16" høres det normalt ut, men går 16" felger på bilen? e-Niro leveres med 17" både sommer og vinterhjul, i motsetning til fossilutgaven som fås med 16"..

Forhandlerne jeg har vært borti har også automagisk lagt inn "grunnpakken" i tilbudene sine, 22990,-, og innebærer 17" vinterhjul, type 2 ladekabel (2988,- eks. mva.), parkeringsur og gummimatter.

navyelsen

Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 13:39
navyelsen: Tror soltak koster 5600,- og metallic lakk 5000,-...?

Soltak koster 5900, men dette skal jeg ikke ha
Pris på metallic var 5600, men dette var bare muntlig fra selger.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Kårepåsporet


Fagasstraps.com

Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 13:42
Sitat fra: Fagasstraps.com på torsdag 01. november 2018, klokken 13:20
Jeg har allerede fått pris på 11k inkl. sensor, med svarte felger.

soltak 5900kr, lakk 6250 på vanlig.

Altså totalt 400550kr, Så du skal betale 10000kr for levering til hvorda? Kautokeino? Og du skal ha den dyreste skiboksen til 10000kr inkl. stativ. Snakke om å dra strikken så langt den kan strekkes. Det er jo sant, Niro over 400000kr, det er jo nesten 500000kr i din verden.
Lakkprisen jeg har fått fra to forskjellige forhandlere er 5000,- (metallic).

Hjulsett til 11k med sensor, er det 17"? Eventuelt veldig billige dekk? På 16" høres det normalt ut, men går 16" felger på bilen? e-Niro leveres med 17" både sommer og vinterhjul, i motsetning til fossilutgaven som fås med 16"..

Forhandlerne jeg har vært borti har også automagisk lagt inn "grunnpakken" i tilbudene sine, 22990,-, og innebærer 17" vinterhjul, type 2 ladekabel (2988,- eks. mva.), parkeringsur og gummimatter.

Jeg har så mange ladekabler liggende så... Men det finnes rimeligere, men for selgerne er jo mesteparten av provisjonen på elbil; vinterdekk og eller grunnpakken som du så skriver.

Jeg kjøper mye dekk, så jeg får bra pris. Dobbelsjekket med leverandør på hvilke sorte / grå felger han kunne gi meg pris på de på. Så hvis folk er interesserte så kan jeg fint ordne samme pris for flere. 17" med R2 Nokian Piggfrie dekk.

Da er jo lakk prisen i boks om det er 5000 eller 5600 blir uvesentlig. Totalt bilen ferdig levert Oslo, Rundt 400000kr, inkl. vinterdekk, lakk og soltak. Alle monner drar.

Gummimatter hvis ikke inkludert, kjøper jeg fra Gytis i såfall, så blir det velour matter i tillegg. Men de tar alltid noen mnd. etter første biler blir levert før forhandler har de på lager.

geear

Bilen kommer vel med stoffmatter? Personlig vil jeg droppe grunnpakken. P-ur bruker jeg aldri, og det får man vel for 30,- om man trenger, har tre type 2-kabler liggende, så jeg trenger kun bilen, lakken og vinterhjul.  :+1:

Fagasstraps.com

SitatMen 400.000 inkl. vinterdekk go soltak var en god pris. Hvilken forhandler var dette?

Totalt sett, basert fra innsamlet informasjon. Har ikke fått konkret tilbud fra selger enda:
bil: 377.400
metallic: 5600
levering: 9000
Grunnpakken: vinterdekk, gummimatter, ladekabel osv: 22.900
Lastebøyler: 3500
Utvidet bagasjerom: 4900
Sum: 423.300 kr (uten soltak)

Jeg jobber ikke for BOS, men jeg har god kjennskap til bedriften.

Jeg har 1 ganger i løpet av de siste 7 årene kjøpt originale felger, det har vært tilfeller hvor jeg har kjøpt original felger i ettertid, og ordnet dekk og balansering selv. Spare over 10000kr på å kjøpe felger på dele avdelingen hos forhandler.

Jeg bruker alltid en forhandler for dekk, så hvis du ender med å kjøpe 8 dekk med felg i året så vet du hvordan du blir behandlet.

Jeg sender over tilbud med Pris , Firma og adresse i Oslo, med bilder av si; i to forskjellige farger, så kan personer velge å benytte seg av det tilbudet når de får bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA