Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Margine på Model 3?

Startet av Erik N, onsdag 31. oktober 2018, klokken 23:49

« forrige - neste »

Erik N

Hei, har sett fra kvartalsrapporten at TM3 har en "gross margin" på opp til 25%.

Hva betyr dette? Det er altså gevinsten da man kun regner med produksjonskostnaden av bilen (råvarer plus lønn i fabrikken?)? R&D, bygge ut SuC nettverket, GigaFactory, og andre kostnader er altså ikke regnet med i dette?

Men 25% høres egentlig veldig høyt ut..? Det betyr jo at hver enkelte Model 3 som selges putter inn ca 100.000 kr i kassen til å bygge nye SuC og forbedre FSD? Eller misser jeg noe?

turfsurf

Avskrivninger av fabrikk og tooling og R&D regnes også med på gross margin.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik N

Da er det noe som skurrer hos meg.. Hvis de har en gross margin på ca 100.000 kr per bil, og har brukt 1.000.000.000 på å utvikle TM3 så tjener de dette inn igjen på 10.000 biler, altså 2 ukers produksjon. Nå vet jeg jo ikke hvor mye det koster å utvikle en ny bilmodell, men si at det er 5 milliarder. Da er det fortsatt kun 10 uker å tjene pengene inn igjen?

Alternativt, det var jo mange som sa at det skulle være helt umulig å produsere en grei elbil til 35.000 dollar, og at helt ny teknologi skal til. Men det virker jo som at det skulle være mulig å selge den for 30.000 uten større problem, med bare litt mindre marginer?
Dagligvarehandelen (REMA1000 og gjengen) har vel en margine på 2-3%?

GOS

Husk også at disse penge fra Gross Margin også skal gå til å dekke masse overhead kostander, finans og skatt.

Har ikke satt meg inn i hvordan Tesla definerer Gross Margin, men som regel vil det bare være kun de direkte produksjonskostnadene som er trukket fra inntekten. Kost for lønn og adminstrasjon for ledelse og støtteapparat samt for eksempel lokaler er ikke trukket ut.

Om en hadde sett på Net Margin så vil noen av disse elementene være med. Videre så kan du se på EBITDA (Earning Before Interest Tax Depreciations and Amortizations) eventuelt etter at disse er betalt så vil du få ett helt annet bilde.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

noto

#4
The gross margin number represents the portion of each dollar of revenue that the company retains as gross profit. For example, if a company's gross margin for the most recent quarter is 35%, that means it retains $0.35 from each dollar of revenue generated. It spends the remainder on COGS (cost of goods sold). As COGS have already been taken into account, the remaining funds can be put toward paying off debts, general and administrative expenses, interest expenses and distributions to shareholders.

Kun direkte material- og produksjonskostnader regnes. Gross margin skal dekke renter og avdrag på gjeld, aktiverte forsknings- og utviklingskostnader, administrasjon osv. Det som blir igjen er selve bunnlinjen med to streker, altså det egentlige overskuddet (eller underskuddet) som for f.eks. Remas del er noen få prosent som nevnt ovenfor her.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Erik N på torsdag 01. november 2018, klokken 11:24Da er det noe som skurrer hos meg.. Hvis de har en gross margin på ca 100.000 kr per bil, og har brukt 1.000.000.000 på å utvikle TM3 så tjener de dette inn igjen på 10.000 biler, altså 2 ukers produksjon. Nå vet jeg jo ikke hvor mye det koster å utvikle en ny bilmodell, men si at det er 5 milliarder. Da er det fortsatt kun 10 uker å tjene pengene inn igjen?
Du er inne på noe - Tesla fikk til et betydelig overskudd i tredje kvartal, og dette vil nok vokse ettersom produksjonen fortsetter oppover. Men det er ikke sånn at det Tesla får inn på hver Model 3 bare skal betale for utvikligskostnadene av Model 3.

Gross Margin går til å dekke Operating Expenses, "OpEx", og det overskytende (minus rentekostnader/skatt) er da overskuddet. Ser man på tredje kvartal så var OpEx på $1,1 mrd, altså ca 9 mrd kroner. Det er altså ca 100 millioner kroner per *dag*, bare for å holde selskapet i gang.

OpEx er en stor post som inneholder blant annet (klippet fra Q2 kvartalsrapporten):

- Research and development ("R&D") expenses consist primarily of personnel costs for our teams in engineering and research, manufacturing engineering and manufacturing test organizations, prototyping expense, contract and professional services and amortized equipment expense.
- Selling, general and administrative ("SG&A") expenses consist primarily of personnel and facilities costs related to our stores, marketing, sales, executive, finance, human resources, information technology and legal organizations, as well as fees for professional and contract services and litigation settlements.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Erik N

100 millioner per dag, det er da vel ca 1.000 biler per dag (eller litt færre, gross margin på model S og X er vel større regner jeg med) bare for å holde selskapet gående. Da skjønner jeg tallene litt bedre, takk for alle svar og oppklaringer.

Det er store summer det. Jeg som var litt glad å hjelpe Tesla (og indirekte SpaceX og fremtidige mars-reiser) når jeg kjøpte min model S, men jeg ser jo nå at jeg kun holdt Tesla i gang ca 90 sekunder med de penger jeg sendte inn. Jaja, jeg får vel håpe de klarte noe fornuftig R&D på disse 90 sekundene... :)

geear

Må dessverre informere deg om at pengene dine gikk til å dekke inn alle ansattes toalettbesøk etter lunsj en dag...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA