Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED-bar på 2015modell S85D med bi-xenon

Startet av Klykken, onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:08

« forrige - neste »

Klykken

Oppretter en egen tråd for dette.

Spurte i fjernlystråden, og fikk tips om Strands Duo Nuuk (https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-duo-nuuk), men etter en epost-prat med de på bilkomponenter.no ville de ikke anbefale meg denne pga veldig smalt lysbilde, men heller Rigid SR10 driving eller 20 driving/combo. Har Rigid SR20 Combo på vår i3, og det lyser tålelig bredt og fryktelig langt.

For oss med "gammel" (pre facelift) Tesla, hvilken LED-bar anbefales å ha i rommet under "nose cone"? Vet Rigid SR10 og 20 passer, etter en prat med de hyggelige folka hos Ekstralys.no. De anbefaler også en canbus-boks for å enkelt kunne hente ut styrestrøm når man har bi-xenon. Er dette nødvendig? Totalpris på bare lyset og tilleggsutstyr havner på ca 10 høvdinger sånn sett. Evt monteringsbistand kommer i tillegg. Tenkte om det var mulig å komme lavere i pris, uten at lyset blir noe særlig dårligere. F.eks om canbus-boksen kan ses bort ifra.

Er en S85D fra 2015 med bi-xenon dette skal handles inn til, og er interessert i hva folk har skaffet til sine tilsvarende biler, og hva som må kjøpes i tillegg til selve lykten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Bare tull med canbusgiver på pre-facelift. Da kobler du deg bare innpå grønn/sort ledning (mener jeg å huske) til ene lykta, så har du styrestrøm der. Rigid kommer ihvertfall med alt du trenger inkludert kabling, sikring og rele. Kjøper man en modell hvor ikke alt medfølger kommer du i mål med en hundrelapp eller to på Biltema.

Selv har jeg gjort meg erfaring med at ledbar montert inne i en av "sprekkene" foran på Model S samler fryktelig mye skitt, noe som degraderer lyset raskt. Har selv en Rigid der på 2015 modell i tillegg til en på skiltholder, og den øverste kan være tilnærmet ren enda når den nederste har et tykt lag schmutz på glasset. Kommer til å gå for "frittstående" montering i fremtiden selv om det ikke er pent. Monteres tidlig oktober, og legges på hylla når våren kommer.

Klykken

Godt å høre! Nei, vil helst ha den så gjemt som mulig. Vasker bilene ofte, så tror ikke skitt skal være det største problemet. På i3en henger SR20-baren på en skiltramme kjøpt for formålet, og måtte forsterke fangeren bak for at den skulle bli stødig nok.

Men er 12V lett tilgjengelig i frunkt?
Var meget lett å montere denne på vår BMW i3. Alt lå lett tilgjengelig i frunk, med en gang man fjernet boksen. Koblet styrestrøm slik du beskriver på denne også, med en biltema skjøteklemme på +ledning til fjernlyset og en del tape for å eliminere inntrengning av skitt og fukt på kobberet.

Eneste "problemet" på i3en er at i tett snødrev så klabber det for ledbaren. Det tror jeg ikke er mulig å unngå uansett hvordan man gjør dette, annet enn om det var integrert varmetråd i glasset på ledbaren...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Den nederste ledbaren blir så skitten i saltet nå at den har liten effekt bare etter noen få mil. I tillegg legger den seg full av snø og blir helt ubrukelig i løpet av minutter om man kommer inn i ei byge. Det virker som glipa virker som en "trakt" som samler alt rett mot ledbaren.  Jeg har en diger 22" noname bar i skiltbrakett, og nesekonen holder fint den. Spent på hvordan det går med snø der, men gitt forskjellen på vanlig skitt tror jeg disse er mindre utsatt. For å gjøre eksperimentet litt komplett har vi montert under skiltet på ene bilen, og over på den andre. Blir interessant å se forskjellen, men den under skiltet i brakett holder seg også merkverdig ren i forhold til den innfelte Rigid`en.

På AP-biler er 12v batteriet veldig lett tilgjengelig. Må ut med frunk, men det er en kjapp og enkel jobb. Litt mer pes på pre-AP å ta ut frunken, i tillegg er batteriet litt mindre tilgjengelig. MEN; man finner jo 12v på terminalene like bak nosecone også. På ene bilen koblet jeg til der, og det ble en ekstremt lettvint jobb.

Jeg brukte forresten en vanlig strømtjuv til å hente styrestrøm på ene bilen. Fylte den med herdesilikon før den ble klemt sammen og vips - ferdig forseglet.

Klykken

Ønsker å ha minst mulig fremedelementer foran bilen, så å feste denne på skiltet utgår for min del.

Så at da bilen havarerte i sommer at bilberger koblet starthjelp til to pinner bak nosecone, så hadde en tanke om at det kanskje kunne være en løsning. Hvis man kan ha hovedstrøm til LED-bar på denne så ville jo det vært gull. Det vil kanksje bety at denne jobben antageligvis er mye raskere enn det var på i3en!

Hva med fastmontering av ledbaren i glippen der da? Smal sak?

Og hvis noe mot formodning skulle skje med bilen og fortrinnsvis lyktene - vil en slik tjuvkobling til f.eks styrestrøm påvirke garanti?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Garanti må nesten Tesla svare på, her har det vært mye sprik.

Det er vel greiest å demontere fronten om man skal montere der du ønsker. Man må gjerne fjerne litt av duct`en som leder luft fra fronten, over radiatoren og ut til siden hvor kondenserne ligger for å få plass. Ser enkelte har festet med monteringslim, men jeg valgte å bruke gjennomgående bolter i stålbjelken. Det er sikkert delte meninger om det, men husk i det minste å ha nok harde bor om du gjør et forsøk. Den er nemlig veldig hard. I tillegg er det viktig å rustbeskytte skikkelig.

o.b.lix

Sitat fra: Klykken på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:08
Strands Duo Nuuk (https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-duo-nuuk), men etter en epost-prat med de på bilkomponenter.no ville de ikke anbefale meg denne pga veldig smalt lysbilde, men heller Rigid SR10 driving eller 20 driving/combo. Har Rigid SR20 Combo på vår i3, og det lyser tålelig bredt og fryktelig langt.


Har hatt alle 3 - SR20 på model S, SR10 på Leaf og Duo Nuuk på model X.

Og liten tvil at SR20 er best, men er ikke 6.000kr bedre en Duo Nuuk. De er mer enn god nok etter min mening. Sr10 og Duo Nuuk synes jeg ligner i lys.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

#7
Hvilken lysspredning på sr10 hadde du, o.b.lix? Spot, combo eller drive? De sa at Nuuk hadde en mellomting mellom spot og combo i forhold til sr20, altså mer konsentrert stråle mot senter. Er litt gira på mer spredning ut mot sidene.. Har funnet SR20 hos arbeidslys.no til ca 6k.

Demontere fronten ja. Da begynner det å bli litt mer arbeidsmengde enn jeg tenkte. Har 14 tommeltotter når det gjelder sånne ting, men føler meg tryggere når det skal tukles med strøm. Har fått tilbud på monteringsjobben, til 2900kr, men om det er enkelt å gjøre selv, så hadde jo det vært det beste.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Voll1

#9
Har montert 2 stk Duo Nuuk. Den første hadde smalt lysbilde da de to adskilte lysene pekte begge "innover"  :-1:. Neste sett ble bøyd slik at begge lysene lyste utover.  :+1: Det medførte et mye bedre lysbilde som er på høyde med min SR2-20 kombo (husk at det finnes flere typer lysbilde for SR20, mulig DRIVING er mye bedre enn Duo Nuuk og SR2-20 kombo). Bredde på Duo Nuuk får man avhengig av hvor tøff man er å bøye "skjøteplaten " mellom lysene. Hvis jeg skulle kjøpe ny LEDbar i dag, så hadde jeg kjøpt Duo Nuuk. Den gir mye lys for pengene. Men Rigid er helt sikkert bedre, men om det er verdt pengene - er en individuell avgjørelse.  :)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Klykken

Hehe, bøyd faktisk. :D
Tror jeg går for en av Rigid sine. Er såpass fornøyd med den jeg har på vår i3. Satser på gode tilbud på "black friday-uken". ;)

Angående styrestrøm til ledbaren - Ble gjort oppmerksom på det at det ikke er sikkert at +kabelen til fjernlysene gir kontinuerlig 12V, da den i prinsippet løfter og senker et lokk over pæra.
Samtlige som tilbyr led-barer jeg har sendt epost til, mener at det er nok å "tjuvkoble" styrestrøm fra grønn og hvit ledning inn til fjernlyset.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Når er denne uka? Vi har to kina-ledbarer på 120w. Den ene har stått på siden mars i år og er 100% fin enda, mens den andre ble montert nå i høst, men har fått fukt og er nå en 100w bar...så da er jeg på utkikk etter et godt tilbud. Mye lys for penga er mantraet, utseende uviktig siden den blir avmontert til våren uansett.

Forbaska synd med fukten, for begge disse to gav et utrolig bra lys. Så får vi se om den andre viser noen tegn til svikt :)

Klykken

Black friday er fredag 23. november, så uken frem til denne pleier å være tilbudsuke. Noen lyver om prisene, så vit "førprisen" i god tid på det du sikler på, og sjekk om prisene faktisk er så "fantastiske" som det legges opp til. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Var innom en lokal bilservicesjappe for å vise bilen, da de ikke hadde montert LED-bar på Tesla før, og ville se om de kunne avgjøre hvordan dette lot seg gjøre.
Mens jeg stod å ventet så jeg at de hadde Strands Nuuk, men uten midtdelingen, til 2700kr. De hadde nettopp fått den inn og mente denne skulle være ypperlig. Combo lysbilde. Jeg skulle få den + montering til mellom 6-8000kr, alt etter hvor mye de plagdes med monteringen, så da slo jeg til.

Så har jeg noen å klage til hvis det blir trøbbel.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SH aka F_P

6-8000,- ferdig montert? Altså mellom 3-5000,- for jobben? Det var frem med gaffelen gitt. Det irriterer meg som driver med dette at andre firma tar seg betalt for å lære seg slike jobber. Vi snur på flisa, og gjør det gratis om det er en helt ny jobb for oss.. Men, men, sånn er det.

En liten presisering. Jeg sa ikke at Strands hadde veldig smalt lysbilde, men smalere enn SR20 kombo ;)

Forøvrig er Lazer Elite 18 er skikkelig røver som nettopp er kommet på markedet :)
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA