Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken pris har du fått fra din forhandler?

Startet av rmon, onsdag 31. oktober 2018, klokken 08:19

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 01. november 2018, klokken 07:56
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. november 2018, klokken 07:38
Dersom en setter seg ned å regner litt på FE mot en tilsvarende hybrid så skal en virkelig kjøre langt og gjennom mange avgiftsfrie bommer før det lønner seg med e-Niro sett opp mot PHEV. Ganske så overrasket over hvor dyr denne elbilen faktisk blir sammenlignet med alternativet - tidligere har det vært en no brainer mhp. løpende utgifter , men ikke denne gangen.

Hybrid er uaktuelt, tror jeg.
Jeg ønsker varm bil. Med en gang og overalt. Enten jeg står i et parkeringshus eller starter å kjøre, det er ikke mulig med Kia hybrid. Jeg har vurdert Optima med sgs alt utstyr, til mye lavere pris enn e-gåNiro, men slo den fra meg. Hadde jeg visst  pris på  EV hadde jeg muligens gått for Optima SW  allikevel....nå er jeg i villrede.

Det er ikke mulig med dagens hybrid, men når Kia/Hyundai endelig kommer med app i Europa kommer det nok på andre biler enn e-Niro også.

Cowboystrekk

HELgenen: Man må vurdere sitt bruksmønster, hvor lenge vil man ha bilen mtp videresalg etc. Ytelsene på phev er betraktelig dårligere og bagasjeplassen over 100 liter mindre. For vår del blir det for knapt. Hadde ytelsene vært like og plass lik ville jeg hatt mye vanskeligere med å forstå prisforskjellen. Er det greit med en 'slapp' bil, man får lada ofte, kjører mest småkjøring, lite bommer og ikke har så stort bagasjebehov så kan man nok spare endel ved å velge phev. Dog må man og se på ting som dyrere forsikring (1-2k mer for phev der jeg sjekka), dyrere servicer, dobbel bomavgift, årsavgift etc. Samme hvilken bil man velger bør alle regne på hva det innebærer over tid og ikke se seg blind på at el er billig i drift :)

Da vi kjøpte Model S 60 for 5 år siden var prius seven beste alternativ, måtte ha 7 seter. Vi betalte 490k, seven kosta 360k med vår spec. Vi sparer ca 15k i året kontra prius seven og kjører omtrent ikke i bom. Totalt sett når vi selger bilen om et par år kommer vi ganske likt ut totaløkonomisk. Dog har vi hatt en bil med mye kjøreglede, app til opovarming på kalde vinterdager, flotte ytelser etc. Ingen kroner spart, men vi har fått mye mer glede ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kårepåsporet

Sitat fra: xyzzy på torsdag 01. november 2018, klokken 08:22
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 01. november 2018, klokken 07:56
Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. november 2018, klokken 07:38
Dersom en setter seg ned å regner litt på FE mot en tilsvarende hybrid så skal en virkelig kjøre langt og gjennom mange avgiftsfrie bommer før det lønner seg med e-Niro sett opp mot PHEV. Ganske så overrasket over hvor dyr denne elbilen faktisk blir sammenlignet med alternativet - tidligere har det vært en no brainer mhp. løpende utgifter , men ikke denne gangen.

Hybrid er uaktuelt, tror jeg.
Jeg ønsker varm bil. Med en gang og overalt. Enten jeg står i et parkeringshus eller starter å kjøre, det er ikke mulig med Kia hybrid. Jeg har vurdert Optima med sgs alt utstyr, til mye lavere pris enn e-gåNiro, men slo den fra meg. Hadde jeg visst  pris på  EV hadde jeg muligens gått for Optima SW  allikevel....nå er jeg i villrede.

Det er ikke mulig med dagens hybrid, men når Kia/Hyundai endelig kommer med app i Europa kommer det nok på andre biler enn e-Niro også.

Der tar du feil. For at en Kia PHEV skal bli varm må fossilmotor varme opp kjølevannet, som så varmer opp bilen....

geear

Sikker på at den ikke har elektrisk varmeelement i tillegg? Forholdsvis vanlig i fossilbiler i dag (for å få varme med en gang). På en ladbar hybrid burde det være enda mer relevant, siden de skal kunne kjøres elektrisk.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 12:28
Sikker på at den ikke har elektrisk varmeelement i tillegg? Forholdsvis vanlig i fossilbiler i dag (for å få varme med en gang). På en ladbar hybrid burde det være enda mer relevant, siden de skal kunne kjøres elektrisk.

Du kan se i prislisten til PHEV, der er det mulig å velge Defa pakker. Så jo, en kan kjøre elektrisk oppvarming, men det krever enten lang skjøteledning eller strømaggregat. Dessverre.
Med mindre Kia selger hadde null peiling.

geear

Godt mulig. Tror aldri jeg har kjørt en ladbar hybrid. Hoppet bukk over det konseptet. :laugh:

la7rpa

Jeg ser på nettsidene til Kia at de har kampanje nå på blant annet Niro hybrid og ladbar hybrid med vinterdekk og metaliklakk inkludert i prisen. Står ikke hvor lenge, men burde jo være mulig å få den dealen på e-nrio også

navyelsen

Jeg snakket med lokal forhandler i dag (ikke BOS) og spurte litt mer om pris på levering, kontrakt osv.
Siden det er flere Kia-forhandlere i distriktet hadde jeg et håp om at det gikk an å prute f.eks. på vinterdekk.
Svaret jeg fikk var derimot at de ikke visste noenting, og hadde ingen kontroll på salg av denne bilen. Jeg ville mest sannsynlig bli kontaktet av Kia Norge innen en måned, og alt som har med kontrakt og levering å gjøre blir styrt sentralt.

Jeg synes dette lukter fishy lang vei! Tydeligvis ønsker BOS å presse prisen høyest mulig, og skvise ut andre forhandlere. Det virker spesielt at jeg ikke kan signere med lokal forhandler, ei heller få en pris på levering og vinterdekk uten at Kia Norge skal blande seg inn :(
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Trond.m

Sitat fra: la7rpa på torsdag 01. november 2018, klokken 14:01
Jeg ser på nettsidene til Kia at de har kampanje nå på blant annet Niro hybrid og ladbar hybrid med vinterdekk og metaliklakk inkludert i prisen. Står ikke hvor lenge, men burde jo være mulig å få den dealen på e-nrio også
Beklager, men jeg er sikker på at du vil bli skuffet. Tilbudet er helt sikkert laget for at de som vurderer å kansellere sin reservasjon skal hoppe på en hybrid i stedet. Ingen kommer med sånne tilbud på en bil med flere års venteliste.

navyelsen

Sitat fra: TM på torsdag 01. november 2018, klokken 14:44
Sitat fra: la7rpa på torsdag 01. november 2018, klokken 14:01
Jeg ser på nettsidene til Kia at de har kampanje nå på blant annet Niro hybrid og ladbar hybrid med vinterdekk og metaliklakk inkludert i prisen. Står ikke hvor lenge, men burde jo være mulig å få den dealen på e-nrio også
Beklager, men jeg er sikker på at du vil bli skuffet. Tilbudet er helt sikkert laget for at de som vurderer å kansellere sin reservasjon skal hoppe på en hybrid i stedet. Ingen kommer med sånne tilbud på en bil med flere års venteliste.

Jepp! Som jeg nevnte i posten min over virker det som om Kia Norge skal detaljstyre alle kontrakter fra forhandlerne, og sørge for at ingen får noen form for rabatt eller spesialtilbud.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Kårepåsporet

Sitat fra: navyelsen på torsdag 01. november 2018, klokken 14:43
Jeg snakket med lokal forhandler i dag (ikke BOS) og spurte litt mer om pris på levering, kontrakt osv.
Siden det er flere Kia-forhandlere i distriktet hadde jeg et håp om at det gikk an å prute f.eks. på vinterdekk.
Svaret jeg fikk var derimot at de ikke visste noenting, og hadde ingen kontroll på salg av denne bilen. Jeg ville mest sannsynlig bli kontaktet av Kia Norge innen en måned, og alt som har med kontrakt og levering å gjøre blir styrt sentralt.

Jeg synes dette lukter fishy lang vei! Tydeligvis ønsker BOS å presse prisen høyest mulig, og skvise ut andre forhandlere. Det virker spesielt at jeg ikke kan signere med lokal forhandler, ei heller få en pris på levering og vinterdekk uten at Kia Norge skal blande seg inn :(

Dette stinker bare mer og mer. Hvem er det vi har å gjøre med? Jeg er glad jeg har en bil som duger, men på den annen side var jeg klar for å oppgradere til langtursrekkevidde (for meg er ikke Ioniq langtursbil over fjellet vintersdag....).

geear

Tok også kontakt med uavhengig forhandler og fikk beskjed om at det ikke var noen prisforskjell på noe hos de og hos BOS, til og med eventuelle rabattavtaler var det BOS som dikterte. De visste ingenting om noe som helst. Men på forespørsel til en BOS-forhandler fikk jeg konkrete priser og virket som det var lite usikkerhet der.

Trond.m

Sitat fra: gr på torsdag 01. november 2018, klokken 15:16
Tok også kontakt med uavhengig forhandler og fikk beskjed om at det ikke var noen prisforskjell på noe hos de og hos BOS, til og med eventuelle rabattavtaler var det BOS som dikterte. De visste ingenting om noe som helst. Men på forespørsel til en BOS-forhandler fikk jeg konkrete priser og virket som det var lite usikkerhet der.
Rabattavtaler er det vanlig at importøren håndterer. Men jeg mener at det er ulovlig derfor importøren setter restriksjoner i forhold til lokale rabatter som den enkelte gir av sin avanse.

arthur

Var også innom forhandler i dag og resultatet var vel vet ikke, håper det, tror det, må komme tilbake til det. Visstnok et møte mellom norsk importør og produsent i Korea 7.november, men kommer vel ikke mere ut av det enn det som hittil har kommet og det har jo stort sett vært et skritt tilbake!

Prisen jeg fikk idag var 406.000 ferdig levert med metallic lakk, vinterdekk og soltak. Eller 400 blank uten takluke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

rmon

Pris fra Motor Sør i Kristiansand i går.

First Edition*, kr. 383.400,-
Metallic og/eller pearl lakk, kr. 5.000,-
El. soltak, kr. 5.900,-
*inkl. reg. avgift, frakt og leveringsomkostninger.

De hadde også en pris på såkalt "Utstilt modell", First Edition m/ metallic lakk, understellsbehandling, gummimatter og frakt, levert i Kristiansand kr. 388.400,-

17" originale vinterhjul (215/55R17) med Nokain Hakka piggfritt inkl. TPMS, kr. 17.900,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA