Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-niro får også hengerfeste!

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 10. september 2020, klokken 18:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

Å trekke noe som veier 3,33x godkjent vekt tenker jeg umiddelbart er en dårlig ide.
Greit nok at bilen skal tåle ganske hard bruk med 300kg bakpå. Dvs. nødbrems, harde svinger, akselerasjon, bratte bakker osv.
Så med 1000kg bakpå og veldig pen kjøring kan en jo i teorien klare å holde seg godt innenfor det festet skal tåle med kun 300kg bakpå ved å unngå bratte bakker, hard brems, hard sving, hard akselerasjon osv.

Men - underveis er det ikke sikkert en klarer unngå det. En tung båt bakpå og litt hard brems vil påføre ganske hard belastning på feste og bil. En høy båt vil vel antakelig også få kraftig vektforskyvning og kuletrykk ved hard brems.

Mtp. at bilen er godkjent for kun 300kg ville jeg nok ikke gått så veldig mye over den grensen. Har ikke sett over innfestning, type hengerfeste osv. Noe av begrensningen kan jo ligge i banale ting som batterikjøling og bilens bremser. Førstnevnte er gjerne ikke et problem så lenge en ikke skal opp bratte bakker eller kjøre fort og langt. Sistnevnte skal heller ikke være problem da hengeren sikkert har påløpsbrems.

Oppsummert ville jeg ikke dratt ett tonn. Kunne nok dristet meg til kanskje 400-500kg i svært moderate og kontrollerte former. Men 1000kg virker for drøyt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

#16
Greia er nok at e-Niro er en global modell fra Kia og brems og kjøling nok i utgangspunktet ikke er dimensjonert fra fabrikk for å vare gjennom garantitiden med høy belastning på kroken. I tillegg til at hengerbehov er rimelig særnorsk (særnordisk) kundeønske, så var også elektriske biler en marginal del av det totale markedet i verden. Kia kunne tydeligvis tilpasse Niro med oppgradert kjøling og bremse-pakke etter lansering men det er også en modell de har solgt/selger mange av på verdensbasis så kanskje de har hatt litt mer økonomisk rom der. 300 kg er nok ett kompromiss innenfor marginene for hva e-Niro var dimensjonert for i utgangspunktet uten å gjøre store endringer, dessverre. :(

Kan jo hende Kia oppdaterer mer enn bare utseende med 2022 midlivsoppdateringen som det ryktes om, så e-Niro får andre specs.

Bilen overlever nok å trekke 1 tonn ett stykke, men å ta ett slikt vogntog ut i trafikken er jo direkte uansvarlig.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Vidar1979

En opplagshenger for min del er ikke tenkt å tas ut i trafikken så den største risikoen ut over hva bilen tåler er nok at den blir sjøsatt ved et uhell.

vinterdekk

Ja, antar det burde gå når det bare er for å flytte noe midlertidig og ikke kjøre på veien. Når man ser hva en DIY youtuber trekker på henger i USA setter det diskusjonen i perspektiv. De kjører også raskere med tilhenger i USA (i dette tilfellet 55 mph).
https://www.youtube.com/watch?v=Tlpg1-gZgKY
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA