Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begrensning på maks 100Km/t for ICE men BEV fortsatt 130 Km/t på Autobahn

Startet av bno, tirsdag 02. oktober 2018, klokken 12:43

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 04. oktober 2018, klokken 19:29
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på torsdag 04. oktober 2018, klokken 18:56
Beklager at jeg avsporer effektivitetsdiskusjonen, men jeg er ikke så stø i tysk; er forslaget nå vedtatt?

https://www.bmnt.gv.at/service/presse/umwelt/2018/K-stinger-Hofer--E-Mobilit-t-auf-der--berholspur.html


Ikke nevnt noe om hastigheter på motorveier i denne artikkelen. Forslaget var nok ment som en retorisk/pedagogisk/provokativ øvelse og vil aldri bli realisert. Som tidligere nevnt skjønner jeg bakgrunnen for forslaget!

Er heller ikke så alt for stø i Tysk, så støtter meg på Google Translate:
https://translate.google.com/translate?sl=de&tl=no&js=y&prev=_t&hl=no&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.bmnt.gv.at%2Fservice%2Fpresse%2Fumwelt%2F2018%2FK-stinger-Hofer--E-Mobilit-t-auf-der--berholspur.html&edit-text=

Sitat
Ta e-mobilitet til den raske banen

Elektriske kjøretøyer er generelt utslippsfrie under drift. En endring av Immissionsschutzgesetzes-Luft (IG-L) er derfor ment å skape et lovlig unntak fra fartgrenser for motorveier og motorveier. "Unntaket for elektriske kjøretøyer i IG-L-Hundred er en fordel at vi ønsker å gi eiere av e-kjøretøy til forbrenningsmotorer. I fremtiden kan du kjøre med et elektrisk kjøretøy i en IG-L-Hundred-sone også 130 km / t. Dette påvirker avstandene på totalt 440 kilometer, sier Köstinger.

Nå er jeg ikke sikker på hva de mener med "IG-L-Hundred-sone", men oppfatter det som soner der fartsgrensen er redusert til 100km/t for å redusere uønskede utslipp (i tråd med forslaget i forrige artikkel), og helt klart er det i alle fall at elbiler tydeligvis skal få lov til å kjøre i disse sonene i 130km/t. Det er også den eneste forklaringen som ser ut til å gi mening med dette avsnittet.

Men er åpen for andre tolkninger fra noen som er støere i Tysk enn meg og/eller vet hva som menes med denne sonen.

Så jo, slik jeg tolker dette så nevnes dette tidligere nevnte forslaget, men det kommer ikke helt klart frem for meg om det skal være vedtatt eller om det fortsatt er snakk om det som ett forslag.
Model S 85D

Eyvind Bernhardsen

Jeg prøvde meg også med nettverkoversettelse, men det er ikke alltid den er så forståelig.

Ingressen sier "E-Mobilitätspaket im Ministerrat beschlossen: Aufhebung des IG-L Hunderter für E-Autos, Busspuren für E-Fahrzeuge öffnen und gratis Parken für E-Autos forcieren," og jeg mener "beschlossen" betyr "besluttet." Hvis "IG-L Hunderter" er disse sonene med nedsatt hastighet er vel det også med i beslutningen.

jlan

Ja der hvor oversettelsen sier "er ment å skape et lovlig unntak" står det "soll eine gesetzliche Ausnahme...geschaffen werden" i orginalen. "Soll" betyr vel skal, så det ser ut som et vedtak. 

Østterrikere er sindige og lovlydige folk, så det kan vel gå. Men jeg prøver å tenke meg en norsk variant hvor alle fossilbiler skal ligge i 60 i nåværende 80 soner, mens elbiler kommer susende i 80 og sikk-sakker inn og ut av kollektivfeltet :)...
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Eyvind Bernhardsen

Huff, ja. Eventuelt får vi glede oss til føljetongen «Østerrikes sprøeste elbilister» på YouTube ;)

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på torsdag 04. oktober 2018, klokken 23:23
Huff, ja. Eventuelt får vi glede oss til føljetongen «Østerrikes sprøeste elbilister» på YouTube ;)


Min lesing var nok overflatisk. Hva som egentlig står i artikkelen er imidlertid ikke lett å tolke for meg. Jeg klarte ikke å finne noen datering, og det refereres til Ministerrat, som vel er statsråd eller departement. Kan artikkel være knyttet til opprinnelig utspill fra miljødepartementet?


Bestanden av elbiler i Østerrike er 1,2%, så uansett så snakker vi her om symbolske problemstillinger!

Trekkoppbil

Jeg klarte heller ikke å lese noe om vedtak, bortsett fra at hastigheten er satt opp fra 130 til 140 fra 1. august på disse teststrekningene, og det henvises det til at samferdselsministeren har en plan om å rulle ut oppgradering til 140, som om det er en kjennt sak:

Miljødepartementet ønsker å sette farstgrensa til 100, og de mener det vel være veldig lurt å gjøre, hvis man lar være å utrede saken på forhånd, for da kan man spare 450.000 tonn promp i året.

Trekkoppbil

Nå kan jeg ikke forstå at det er mange elektriske biler seg egner seg for 140kmt, bortsett fra hybrider og biler med dual drive. Selv med en elbil er det ikke morro å ligge i 140 kmt/t i førstegir. Men det er kanskje mulig at 200hk-bilene som blir vanlige nå, er høyere gira enn gamle biler med ca 100hk?

Jejl

Vi ligger normalt i 165 km/t på autobahnen der det er fri fart med var P85, som vi har funnet ut er optimalfarten på sommeren  for å komme raskest mulig fra A til B inkl. lading.

Amoss

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 06. oktober 2018, klokken 22:51
Nå kan jeg ikke forstå at det er mange elektriske biler seg egner seg for 140kmt, ...

Bare en liten opprydding her: Veimyndighetene ønsker å øke fartsgrensen til 140km/t for alle - uansett drivstoff.
Miljømyndighetene ønsker å redusere den generelle fartsgrensen til 100km/t - men evnt. la elbilene *fortsette* å kjøre i 130km/t akkurat som i dag.

... ut over det har du helt sikkert rett i at hverken 130 eller 140 er en passende hastighet for mange (eldre?) elbiler, men tror ikke noen av disse hastighetene er noe problem for flere av de nye modellene som kommer - eller for den sak skyld for Tesla's modeller selv om de har vært på markedet noen år nå. Hvilke andre bilmodeller det egner seg for eller ikke hverken kan eller vil jeg spekulere i.
Model S 85D

Amoss

Da ser det ut til at de alt er igang med en prøveordning på en nærmere bestemt veistrekning med denne løsningen. Slik jeg oppfatter det er da altså snakk om at den normale fartsgrensen settes ned til 100 km/t som en "miljøfartsgrense" på dager med ekstra forurensing, mens elbilene fortsatt kan holde den normale fartsgrensen.

https://www.tek.no/artikler/her-far-elbiler-hoyere-fartsgrense-enn-vanlige-biler/450003
Sitat
Elbileiere i Østerrike kan glede seg over en ganske uvanlig fordel myndighetene har iverksatt. Landet øker nå fartsgrensen for elbiler i perioder hvor det er dårlig luftkvalitet, melder Electrek.

Foreløpig vil elbilene bare kunne kjøre raskere enn fossilbiler på en spesifisert strekning på 440 kilometer av landets motorveier.

Insentivet er en av tre nye endringer som landets regjering nå innfører som i et ledd å gjøre det endret mer attraktivt å kjøre miljøvennlig.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA