Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Kia Soul fra 2018 uten 1. service - garanti? Dumt å kjøpe?

Startet av KiaSoulUtenFørsteService, fredag 26. oktober 2018, klokken 18:02

« forrige - neste »

KiaSoulUtenFørsteService

Hei,
Vi er i ferd med å kjøpe en brukt Kia Soul fra 2018. Forrige eier droppet første service og sier at hun hadde fått beskjed av Kia om at det visst ikke var noe problem. Men er det så uproblematisk som hun sier? Samboeren har tatt kontakt med en kiaforhandler og de ga et relativt uklart svar. iBilen har km-stand på 30000 ish nå og skal inn til service om en måned.

Det er en bil kjøpt i Norge og har alt av utstyr - exclusive heter det? Vinterdekk og helårsdekk følger med.
Er det lurt å kjøpe bilen for 220 000?
Hva tenker dere som har pelilng på det her?

Vi har aldri hatt elbil før og er usikre på alt sammen.

Vollis47

Høres ut som en ok pris. Si til selger at du vil ha bilen på en NAF-test og at handelen er på betingelse av problemfri test. Da burde du være sikker nok. Kia har 7 års garanti.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Zimon

Støtter Vollis47, få den inn på en Naf test eller annen bra kontrollverksted og få en sjekk. Avtal evt prisavslag om det er feil og mangler som koster litt å fikse på.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kårepåsporet

Sitat fra: KiaSoulUtenFørsteService på fredag 26. oktober 2018, klokken 18:02
Hei,
Vi er i ferd med å kjøpe en brukt Kia Soul fra 2018. Forrige eier droppet første service og sier at hun hadde fått beskjed av Kia om at det visst ikke var noe problem. Men er det så uproblematisk som hun sier? Samboeren har tatt kontakt med en kiaforhandler og de ga et relativt uklart svar. iBilen har km-stand på 30000 ish nå og skal inn til service om en måned.

Det er en bil kjøpt i Norge og har alt av utstyr - exclusive heter det? Vinterdekk og helårsdekk følger med.
Er det lurt å kjøpe bilen for 220 000?
Hva tenker dere som har pelilng på det her?

Vi har aldri hatt elbil før og er usikre på alt sammen.

Er bilen en 2018 med oppgradert batteri? Eller er det med 27 kWt batteri?
Jeg er ikke oppdatert på Kia Soul, men de jeg har sett på, så er det biler som som oppgis å være 2018 med 27 kWt batteri. Jeg tror jeg ville vurdert å gått for en med 30 kWt batteri hvis mulig.

Spørsmålet om garanti ville jeg fått avklart med Kia. Jeg tror de skal slite rettslig å avvise en garantisak pga en manglende service, men det kan medføre trøbbel for deg.

KiaSoulUtenFørsteService

Tusen takk for gode svar!
Men selgeren begynte å mase og pushe oss og kom med halvsannheter og ga et inntrykk som gjorde at vi fikk veldig dårlig magefølelse og trakk oss. Hele poenget med å skulle kjøpe en Kia for vår del, var jo å skulle slippe akkurat slike her bekymringer - så da få vi heller lete litt til


Sent from my iPhone using Tapatalk

Roy Aasen

Meget smart å la det være.  Finnes da ett greit utvalg på finn.

(Personlig hadde jeg ikke rørt denne vogna overhodet.)

1317142119

Bra du gikk videre. Det er en grunn til at bilene har serviceintervall.

Konspirasjonsteorier om at det er serviceintervall pga gamle holdninger i bilbransjen og at de kun har det for å tjene penger biter dessverre ikke på meg ...

Kårepåsporet

Sitat fra: 1317142119 på søndag 28. oktober 2018, klokken 10:52
Bra du gikk videre. Det er en grunn til at bilene har serviceintervall.

Konspirasjonsteorier om at det er serviceintervall pga gamle holdninger i bilbransjen og at de kun har det for å tjene penger biter dessverre ikke på meg ...

Mulig du er lettlurt?
Serviceintervall på 15000 km på en elbil er latterlig.
Årlig service? Ok, men kjører en 30000 km i året så må en inn på verksted to ganger i året!

Har hatt en rekke med VW, disse hadde longlife serviceintervall, fikk opp varsel om service etter kjørelengde og kjørestil og maks to år mellom hver service,  jeg kjørte på det lengste rundt 30000 km. Og dette var på dieselbiler.....

_OE_

Hadde min på 1 års service... det som ble gjort var oppdatering av firmware og *rens/smøring* av bremser.... ettersom en hjulmutterene var borte da jeg kom hjem rengner jeg med i alle fall det ene hjulet hadde vært av

Roy Aasen

15000km service på Soulen en nok kun for å karre at forhandler kan karre til seg noen kroner. Selvsagt... hvis man bruker 4 år på å kjøre de 15000...så er det jo ikke så dumt.

Min kommer vel da til å være på service 3 ganger i løpet at ett år

Einar_S

Jeg har en Leaf på tredje år og 30 000. Ingen stempel i service boka. Hadde tenkt å beholde den lenge, så har tatt service selv. Kommer til å selge den med god samvittighet, fordi den har fått oppfølging godt forbi hva serviceskjema foreskriver. ( Nei, ikke til salgs ennå. )
Så mitt råd er: ta den med til en kompetent mekaniker for en gjennomgang. Det jeg har funnet på min er at bremser trenger tett oppfølging. ( Lett å sjekke ). Lakk er som på alle nyere biler, elbil eller ikke  verd å sjekke. Har den mye Km på klokka så sjekk kupéfilter. Ellers er det ikke mye gæli som skjer med en koreaner/japse elbil. Om den er bygd i USA ville jeg vært mer skeptisk.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA