Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Justere Toe-In bak? 2016 S70D

Startet av Powerflux, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 17:44

« forrige - neste »

Powerflux

Greide det kunststykket å slædde(utilsiktet) slik at bakre del av venstre bakhjul smalt inn i fortauskanten :-1:
På turen hjem kunne jeg overhodet ikke kjenne noe som helst galt.
I garasjen kunne jeg se at felgen er skrapet opp og på øyemål ser det ut til hjulet nå har fått ørlite toe- out mens høyre side har lity toe-in.
Det ble enda tydeligere da jeg foretok en enkel måling med string metoden. Ingen nøyaktig måling dette men illustrerer godt at noe er ute av stilling.

Hva tror dere er den mest sannsynlige årssken til skjevheten?
Når jeg ser nedre bærearm så ser den så solid ut at jeg tviler på at den er bøyd
Toe link er jo justerbar så spørsmålet er om den bare er slått ut av stilling eller faktisk ødelagt?

Planen er å justere det så nøyaktig som mulig slik at det ihvertfall er ballpark frem til jeg får den inn til skikkelig kontroll!
Har noen vært ute for noe lignende?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

#1
Har du slått spissingen ut av stilling er det store sjanser for at toelinken er ødelagt, men det er ikke helt opplagt.  Det ser man egentlig ikke uten å demontere for inspeksjon. Det er også en mulighet for at annet er bøyd selv om det ikke er synlig. Her er det nok bare å komme seg på verksted og få inspisert alt, byttet det som eventuelt er gåent og få justert opp på nytt. Bak skal det spisse litt inn og hvis du ser at det spisser feil vei med øyemål har det nok fått seg en bra smell.

Spissingen endres dynamisk med fjæringsutslaget pga at integrallinken kobler navet langs en ekstra akse mot nedre bærearm. Det betyr at om du har skadet camberarmen slik at den har endret lengde vil også spissingen endre seg. Det samme vil skje om nedre bærearm endrer lengde. Man trenger forsåvidt ikke bøye noe for at det skal endre seg, det er nok å skade en foring. Er du skikkelig heldig kommer du unna med en justering.

Powerflux

#2
Hatt den oppe på bukk nå og ingen åpenbare skader å se. Kjent rund med brytejern på foringer og alt virker tight.
Det som ikke satt særlig hardt var strammemutteren på justeringsiden av toe-link, overraskende løst faktisk.
Foretok 4 justeringer ved hjelp av string metoden, vet at den ikke på noen måte er nøyaktig men jeg føler jeg har kommrt ganske nær lik innstilling påbegge sider.
Alle justeringer sjekket med vekt på hjulene og rullet frem og tilbake for at fjæring skulle sette seg.
Kjørt en liten runde nå og målene er fortsatt like.
Håper jeg har vært svineheldig og kun banket staget ut av stilling  :-X
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Ulempen ved skadet toelink er at den ganske enkelt ikke holder justeringen uten at man ser det.  Man må ta den helt av for å se skaden, ref tidligere tråder her på forumet. Ville uansett kjørt rett på verksted for å få tatt en sjekk + justering, uten å ha mulighet for å måle skikkelig er risikoen for man får kostnad til nye dekk på toppen stor. Vi vet jo at TMS er veldig fintfølende mtp dekkslitasje bak.

Powerflux

Sjekket nøye alle 4 sommerhjul og det er ingen tegn til skjevslitasje. Helt lik slitasje på alle 4! Jeg konkluderer dermed at alle hjulvinkler(frem til i går) er innenfor spec.
Med utgangspunkt i at høyre bakhjul dermed er riktig justert ble venstre bakhjul derfor justert inn(grovt sett) til å matche så nær jeg klarte.
Jeg skal lage meg et sett enkle toe-in alignment plater og tanken er å sjekke jevnlig over et par uker for å se om noe endrer seg. Skulle det vise seg at det drar seg blir det ny Toellink og full sjekk/justering.
Vinterdekkene er på siste sesong så jeg er ikke så redd for slitasje på disse!

Er det noen verksteder i Oslo området som anbefales utenom Tesla for hjulvinkeljustering?
Med tanke på ventetid hos Tesla kan det være greit å høre om noen alternativer!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Toe plates er bra verktøy på forhjul, men temmelig ubrukelig på bakhjul da de bare måler total spissing.  Spec`en inneholder verdi/grenseverdier for total spissing og individuell, i tillegg til at hele bilen skal summere korrekt.  Dette er absolutt ikke noe jeg ville knotet med selv uten skikkelig utstyr.  Masse fikling, og man ender oftest med å måtte på verksted uansett. Det er tilnærmet "mission impossible" å justere vinklene riktig uten å at de står på skidplates hvor de kan bevege seg fritt med full vekt. Jekker du opp for å justere blir det feil uansett da spissing og camber begge endres med fjæringsutslaget. Om du ser spissingen endre etter justering seg er det sannsynligvis toelinken - men det kan også være nesten hvilken som helst av de andre komponentene. Hva om bærekula er slått skjev inni gummien? Det er ikke lett å oppdage.

En hjulstillingsmaskin vil ha korrekt måling, i tillegg til at bilen bærer sin egen vekt samtidig som hjulene beveger seg fritt når man justerer slik at målingene endrer seg i sanntid.  Da vet man at det blir riktig.

Selv synes jeg ikke det er verdt å bruke masse tid og fikling på et resultat som _kanskje_ blir halvbra om man er heldig for å spare et par tusenlapper.


Powerflux

Ser helt klart poengene dine og vil få det undersøkt etterhvert.
Får ikke gjort noe med det nå med en gang så dette er mer av egeninteresse for å se om teoriene mine holder litt vann!

Har i dag undersøkt så nøye som mulig uten å demontere noe og greier ikke å se noe unormalt. Finjusterte videre på venstre bakhjul for å komme så nær høyre bakhjul som overhode mulig! Justeringer blir foretatt uten vekt på hjulene men målingene tatt med vekt på hjulene etter å ha kjørt rundt garasjen en runde. Ble 6 runder med hjulet av og på før jeg ga opp å komme nærmere målene på høyre hjul.

Planen med toe plates var rett og slett å bruke dem til å se om noe endrer seg ved bruk. Tar fortsatt utgangspunkt i at høyre hjul er korrekt justert og ikke flytter seg!

Resultat etter dagens justeringsrun er at bilen tracker fullstendig rett, rattet står helt rett og det er ingen merkbar forskjell i hvordan bilen reagerer hvis jeg hiver den fra side til side.
Etter dagens kjøreoppdrag rundt omkring kunne jeg ikke finne at noe har endret seg og jeg er forsiktig optimist mtp å kjøre i noen uker til jeg kan få dette sjekket ut skikkelig :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Når man først skal fikle selv gjør du det på rett måte :)

Tør anbefale disse:
https://www.wheelalignmenttools.com/product/toe-plates/

Kommer med plater, standoffs, konverteringstabell og målebånd. Får svært konsistente målinger med mine.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA