Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med v9.0

Startet av xerxes, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03

« forrige - neste »

cra

V9 bærer tydelig preg av at Tesla ønsker at ting skal være mest mulig likt mellom alle modellene, men de har fullstendig glemt at S og X har et annet format og en annen plassering av skjermen enn model 3. Ting i nedre kant av skjermen fungerer sikkert bra på Model 3 som har skjermen så høyt oppe (jeg har tidligere lagt ut vedlgte bilde, men legger det ved igjen "for your convenience").

Ellers virker jo GUI kjappere, men alt i alt synes jeg det er dårligere å bruke pga mye dårlig kontrast som gjør ting vanskelig å se. Innstilling på setevarme som nevnt er et godt eksempel på det. Unødnveidig mye trykking er et annet. Med 17" skjerm burde det være helt unødvendig med to sider på varmeinnstillinger for å få tak i vinterpakken. Mulig det er nødvendig på TM3 siden deler av skjermen brukes til speedometer osv på den? Quick Settings kan bli bra, spesielt hvis man kan legge inn de innstillingene man ønsker å ha tilgang til på den. Setevarme og vinterpakke forøvrig burde definitivt være på den siden.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

streken

Etter en ukes tid med v9.0, fikk den store skjermen på Teslaen min fnatt. Dvs. det begynte med at skjermen flimret et par ganger, og så var det voldsom forsinkelse i menyer og valg. Lyd til blinklys og radio forsvant like plutselig som de kom tilbake.
Jeg parkerte bilen og handlet, da jeg kom ut så alt ut til å virke som normalt. Så skulle jeg skru av den inkompetente regnsensoren pga. yr/tåke, og da skal det hele seg. Absolutt alt av tekst i menyen er uleselig, enten mangler 2/3 av alle bokstaver, eller så er det bare horisontale striper der teksten skal være. Å navigere rundt i menyen nå er mildt sagt utfordrende.
Radio, Spotify og telefonmeny ser ut slik de skal, mens navigasjonen kun klarer å vise tall, ikke bokstaver. Eneste grunn til at jeg har funnet tilbake til Range Mode i menyen, er at det lille hjelpevinduet man kan få opp ved å trykke på infomerket i bakkant fortsatt har fullverdig tekst.
Alle nivåer av reboot er gjort, senest i går ble bilen nok en gang skrudd helt av, men eneste endring har vært at tregheten er tilnærmet borte. Alt av tekst i menyen er fortsatt uleselig.

Heldigvis har jeg time for service førstkommende torsdag, og Tesla har vært veldig effektive og hjelpsomme på telefon og mail så langt med råd og tips. Gjengen på verkstedet i Drammen får få lov til å klø seg i hodet over fenomenet.

Har noen her opplevd liknende? Jeg håper bittelitt på at MCU må oppgraderes, men antar at problemet ligger et annet sted. Sukk... Jeg savner den gamle firmwaren  :(
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

DannyRS

Noen som har prøvd å bruke manualen? Jeg får bare opp kapitler, intet innhold kan sees lengre.
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

MrSegment

Så hvis man har null interesse av selvkjørende egenskaper, i tillegg da "kun" har AP2.0 som vil si ingen dashcam funksjon og sensorene på vindusviskerne fortsatt ikke virker noe bedre, så burde man med andre ord holde seg langt unna noensomhelst wifi tilknytning helt til ny oppdatering foreligger. Eller?

Starscream

Pretty much.

Fra et design-ståsted så er v9 tydelig ikke testet med tanke på at dette skal brukes av noen som kjører bil og må ha fokus på veien. Den største feilen med v9 var å nå legge alt det viktigste nederst, og så ha aktive apper på nederste halvdel av skjermen. I tillegg kommer det nye gestures for navigasjon i brukergrensesnittet som gjør at du må ha 1-2 trykk/sveip mer enn tidligere for å nå de samme menyene.

Ellers så har jo også browser sluttet å fungere (selv med det klassiske rullehjultrikset), noe som var fint å ha i stillestående kø..

Mxoslo

Elsker v9, ser ikke problemet med menyen nederst. Det gir jo mye mer rom for å få kart og andre funsjoner lenger opp
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

spirrevipp

Jeg er også fornøyd med opplevelsen av v9 så langt, kart & Spotify fungerer bedre for meg slik det er nå.

Selvsagt noe tilvenning og forbedringspotensiale, men glad jeg oppgraderte.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Mxoslo på tirsdag 20. november 2018, klokken 15:12
Elsker v9, ser ikke problemet med menyen nederst. Det gir jo mye mer rom for å få kart og andre funsjoner lenger opp

Jeg er enig, synes det virker mye bedre nå med 3 mulige størrelser på mediaplayeren osv.

Eneste jeg er misfornøyd med er kontrasten på en del skrift. Den er ALT for lav. F.eks gjenstående km til mål i navigasjonen er ikke veldig lett å lese om lysstyrken på skjermen er skrudd litt ned. Håper de kommer med en setting for "high contrast" eller noe lignende etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Klykken

Generelt fornøyd her også, spesielt etter å ha blitt vant til det "nye". Forbedringspotensial er det selvsagt, men alt i alt fornøyd.
Kvinnfolket plages litt, men har blitt bedre der også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Før mener jeg man kunne sett hva i klimaanlegget som skulle være automatisk. Liker å stille luft i alle dyser manuelt, mens resten er automatisk.

Nå virker det som om man enten må ha helt automatisk eller helt manuelt. Er det riktig?

streken

Klimaanlegget irriterer meg også: nå er enten alt auto eller intet. Før kunne jeg ha automatisk luftfordeling og manuell justering av viftehastighet. Nå henger førstnevnte seg opp i siste fordeling så fort jeg justerer ned viftehastigheten et par hakk fra auto.
Oversikten over varmeseter/vinterpakke fremstår som like lite gjennomtenkt som rustbeskyttelsen på siste generasjon Skoda Octavia (altså idiotisk dårlig).

Spotify er mye ryddigere enn før, tommel opp der. Men det er omtrent det eneste som fungerer bra nå (ref. mitt innlegg litt lenger opp), hvis jeg ser bort fra at bilen til stadighet drar i gang Spotify på telefonen min, fullstendig uten grunn - det skjer om jeg lytter til radio, snakker i telefon osv. Bare halvannet døgn til service nå, håper på fiks der...
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Runaraa

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:35
Før mener jeg man kunne sett hva i klimaanlegget som skulle være automatisk. Liker å stille luft i alle dyser manuelt, mens resten er automatisk.

Nå virker det som om man enten må ha helt automatisk eller helt manuelt. Er det riktig?

Så et innlegg på TOCN gruppa i dag på face.

Trikset for vifte var å velge vifte som funksjon på høyre scroll knapp. Da kan man scrolle, trykke og viften setter seg på auto.

Så lett, så vanskelig. Egentlig håpløst men virker å funke.

Kan da ha vifte på auto, alt annet på manuelt.

Runaraa

Der fant jeg innlegget også - så får riktig person cred  :+1:

Larsebass

#103
Ved superlading får jeg ikke displayet på MCU til å vise lading.

Trykker pil opp nederst og så lynet. Deretter forsvinner bare menyen og ingenting skjer. Dog vises lading på display bak rattet. Irriterende.

2018.42.2

Edit: To reboots fikset det
Tesla X75D.

Anderslien

Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA