Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvis mange nok avbestiller vil nok kia sette ned prisen på Niro ev!

Startet av Arthur Morgan, mandag 29. oktober 2018, klokken 21:19

« forrige - neste »

Arthur Morgan

Hvis mange nok avbestiller kia niro ev ,
vil nok kia sette ned prisen!
Kjør på !
La oss vise hvem som faktisk har makten!
Spread the words!

Cowboystrekk

FE fremstår jo som en lite attraktiv pakke. Låst til endel prisdrivende utstyr som jeg ikke ønsker, ikke app og ikke hengerfeste. eNiro anno 2020 derimot kan nok være en mye bedre deal :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tuono

Du mener enda flere enn de 30-40 som du viste til i din forrige tråd? De kjører nok ekstraskift foran skjermene hos BOS nå.

Øyvind.h

I følge Facebook-undersøkelse hvor ca 10% av alle resevasjonsholdere har svart avbestiller ca 25%.
Ca 58% har ikke bestemt seg.
17% beholder resevasjonen.

30-40 avbestillinger i Norge er langt unna sannheten. Eller kanskje for kun en enkelt butikk?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Blir nok flere som trekker seg enn de 30-40 så langt. Tipper noen trekker seg etter prøvekjøring også. Det var jo synset i media om muligheten for en prisbombe på Niro sammenlignet med Kona. Det motsatte skjedde og det er klart mange er skuffet.

ElOle

Selve prisen er en ting... 400 000 er mye for en liten Koreansk plastkasse, men selve prisen er ikke det verste. Det jeg frykter mest er prisfallet når WV og de andre kommer om et par år og den hysteriske etterspørselen forsvinner.
Jeg tenker at en brukt liten Koreansk bil som er kjørt 50 000 og er to år gammel ikke bør koste mer en 200 000.
Se bare hva som skjedde med trillingene da etterspørselen forsvant.

Myrvang

Sitat fra: hELgenen på mandag 29. oktober 2018, klokken 22:06
...Det var jo synset i media om muligheten for en prisbombe på Niro sammenlignet med Kona. Det motsatte skjedde...

Vel, dette var jo en real prisbombe... :-1:
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

xyzzy

Noen avbestillinger blir det nok - noen som skulle kjøpe bilen for å flippe den, noen som synes den blir for dyr og mange som tenker at "2000 biler i året... jeg er ikke gal nok til å vente i 3 år på bilen".

Spørsmålet er "klarer de å selge den årlige produksjonen", ikke om det er færre som vil kjøpe bilen til 380 000 enn til f.eks. 340 000.

Trond.m

Hva kunne vi vente egentlig ? Det var vel på forhånd ventet at prisen ville ligge ca 5 % over Kona. Toppmodellen av Kona kom vel på nærmere 370.000 på veien. Tipper det er mulig å få e-Niro FE på veien for 400.000. Når Kona selges for mer enn 400' på Finn, så kan vi vel ikke påstå at e-Niro er så kraftig overpriset. Om 1000 avbestiller, så har BOS likevel ca 2 års ordrereserve, så det er vel ikke akkurat krisestemning der i gården  ;)

Reflektor

Er vel ingen større grunn til å avbestille før man er nødt til å ta en bindende beslutning? For egen del står jeg på 4 lister. Kommer garantert til å hoppe av minst 3 av dem :)  Tror en liste i dag er betydelig mindre verdt enn for noen år siden. Folk signer seg jo opp på alt de kommer over. Flippingens tid nærmer seg nok også sin ende. De som ikke står svært tidlig på en liste i dag kan nok bare glemme slike planer fremover. Dette kommer ikke til å fortsette veldig lenge. Tror Nissan, Tesla og til dels DS vil kunne levere frem til andre store aktører også kommer på banen. Da er nok ikke en liten koreaner kjøpt til overpris på Finn det gunstigste man kan sitte med i annenhåndsmarkedet...

Vi skal ha en bil i tillegg til Leafen og kassebilen m hengerfeste vi har fra før. Sånn det ser ut nå heller det mot å bli en Tesla 3/S selv om jeg hadde håpet å få en elbil m krok sånn at jeg kunne kvittet meg med kassebilen. Kommer neppe til å kjøre denne bilen mer enn 10-12000 i året. Hadde derfor håpet Niro var gunstigere priset. Når man kjører såpass lite er det ok å ikke bruke for mye. Nå kan man jo faktisk vurdere en Inventory TMS 75D og satse på få med seg 0,49% rente. Kommer ikke mye så mye dårligere ut enn ved å kjøpe en Niro. Det være seg om man låner til normalrente eller betaler cash.

lirekassa

Sitat fra: TM på mandag 29. oktober 2018, klokken 22:32
Hva kunne vi vente egentlig ? Det var vel på forhånd ventet at prisen ville ligge ca 5 % over Kona. Toppmodellen av Kona kom vel på nærmere 370.000 på veien. Tipper det er mulig å få e-Niro FE på veien for 400.000. Når Kona selges for mer enn 400' på Finn, så kan vi vel ikke påstå at e-Niro er så kraftig overpriset. Om 1000 avbestiller, så har BOS likevel ca 2 års ordrereserve, så det er vel ikke akkurat krisestemning der i gården  ;)

Differansen samsvarer i alle fall dårlig med koreanske priser. Skjønner at de garderer seg om de skal opprettholde storkunde-avtaler, Agrol og annen trynefaktor, men om det ikke er tilfelle så er det vanskelig å se hvorfor differansen ble såpass.

Counterpointer

Til trådstarter. Har sympati for tanken om å bruke forbrukermakt, men har ingen tro på at det vil påvirke Kia.

Det er forventningene om at E-Niro skulle bli rimeligere eller i verste fall bare litt dyrere enn Kona som gjør folk så skuffet.

Og så er det de som gjerne vil «ta» flipperne, de må nå innse at dette også gjelder produsenten. Ikke bare er incentivene på vei ut, men jammen vil bransjen ha sin del av kaka også.

Etterspørsel er MYE større enn tilbud, og det er mer enn nok av de som synes 400 k for E-Niro er bedre enn 450 k for Kona.

Køen vil tynnes ut, det er hele hensikten med å ta høyere pris, men resterende kø vil nok glatt overstige 2000.

Spørsmålet er hva det gjør på sikt? Men siden WV lever i beste velgående etter Dieselgate er nok sjansen for å klare seg temmelig stor for Kia også.

jkirkebo

Sitat fra: Reflektor på mandag 29. oktober 2018, klokken 22:37
Vi skal ha en bil i tillegg til Leafen og kassebilen m hengerfeste vi har fra før. Sånn det ser ut nå heller det mot å bli en Tesla 3/S selv om jeg hadde håpet å få en elbil m krok sånn at jeg kunne kvittet meg med kassebilen. Kommer neppe til å kjøre denne bilen mer enn 10-12000 i året. Hadde derfor håpet Niro var gunstigere priset. Når man kjører såpass lite er det ok å ikke bruke for mye. Nå kan man jo faktisk vurdere en Inventory TMS 75D og satse på få med seg 0,49% rente. Kommer ikke mye så mye dårligere ut enn ved å kjøpe en Niro. Det være seg om man låner til normalrente eller betaler cash.

Hvis du vil ha krok er vel en TMX 75D et bedre valg ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

borge

Vil vi raskt kunne se andre "utgaver" av e-Niro (noe mindre utstyr), etter at de første 1000 er levert, som kan konfigureres under 350'? Det er jo svært enkelt for importør her å justere pris nedover, og få masse blest og salg. Dette går ikke utover noen, snarere tvert imot,  unntatt de første 1000 som kjøpte bilen.

lirekassa

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 23:13
Til trådstarter. Har sympati for tanken om å bruke forbrukermakt, men har ingen tro på at det vil påvirke Kia.

Det er forventningene om at E-Niro skulle bli rimeligere eller i verste fall bare litt dyrere enn Kona som gjør folk så skuffet.

Og så er det de som gjerne vil «ta» flipperne, de må nå innse at dette også gjelder produsenten. Ikke bare er incentivene på vei ut, men jammen vil bransjen ha sin del av kaka også.

Etterspørsel er MYE større enn tilbud, og det er mer enn nok av de som synes 400 k for E-Niro er bedre enn 450 k for Kona.

Køen vil tynnes ut, det er hele hensikten med å ta høyere pris, men resterende kø vil nok glatt overstige 2000.

Spørsmålet er hva det gjør på sikt? Men siden WV lever i beste velgående etter Dieselgate er nok sjansen for å klare seg temmelig stor for Kia også.

Synes du skriver mye fornuftig i dette og andre innlegg, Knut. I tillegg til det du skriver over, så blir vel folk ekstra skuffet over at man kun får fire lakkfarger å velge mellom (FE), én batteristørrelse (de lovte å ta inn begge tidligere) og en masse ekstrautstyr som man kanskje helst ville valgt bort mtp. annonsert pris. Utover grunnprisen så har de 'plutselig' lagt på 5000,- for metallic lakk som ingen har sett eller hørt noe om tidligere.

Til slutt mangler appstøtte og krok, samt at bilen fortsatt er i minste laget ift. manges behov. Tanken på at denne bilen ville kostet over en halv million uten insentiver gjør at jeg mener at her tar BOS seg for meget kompensert. Ønsker selv å være med på det elektriske skiftet, ladeutfordringer m.m. til tross, men fikk et par ekstra bekymringsrynker i løpet av dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA