Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjekt å ha - Vehicle to Vehicle rescue charging

Startet av jlan, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Ingeniøren

Tja, greiere med gratis redning som de fleste har fra fabrikant eller gjennom forsikring.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

aronesen

Blir litt lite plass til bagasje i "rescue" bilen ser jeg..  ::)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Amoss

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 29. oktober 2018, klokken 18:17
Tja, greiere med gratis redning som de fleste har fra fabrikant eller gjennom forsikring.

Oppfattet det slik at dette *var* den gratis redningen fra fabrikant.

Sitat fra: aronesen på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 07:14
Blir litt lite plass til bagasje i "rescue" bilen ser jeg..  ::)

Den fikk med seg det den trengte - apparatet for å kunne gi nødladning til strandede elbilister. Gitt at jeg oppfattet det rett at dette var fabrikantens redningsbil for strandede elbiler så burde den ikke behøve noe mer?
Model S 85D

jlan

Men kan jo vært greit å ha på langtur utenfor allfarvei, hvis man har venner med stort batteri :). Viser vel også at CSS biler kan ha  mulighet for V2G.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Måkemannen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 11:51

Den fikk med seg det den trengte - apparatet for å kunne gi nødladning til strandede elbilister. Gitt at jeg oppfattet det rett at dette var fabrikantens redningsbil for strandede elbiler så burde den ikke behøve noe mer?

Mèn hva ER den boksen der for noe? Om den inneholder noen slags elektronikk for å omprogrammere ladekontakten til å levere ut strøm, trenger den ikke være på størrelse med en stor koffert. Om den er såpass stor fordi den inneholder en batteribank, hvorfor må man da plugge den i ladekontakten til rescuebilen?

Orbit

#6
Er nok en DC/DC-omformer. Donorbilen har et relativt fulladet batteri nær 400V, mens den med 5% ligger nok nærmere 300V. Spenningen må reguleres ned til riktig ladespenning for mottaker.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Måkemannen

Sitat fra: Orbit på torsdag 01. november 2018, klokken 22:34
Er nok en DC/DC-omformer. Donorbilen har et relativt fulladet batteri nær 400V, mens den med 5% ligger nok nærmere 300V. Spenningen må reguleres ned til riktig ladepsenning for mottaker.

Mja.. den virker temmelig svær også for en kraftig switchmode. Men man har antagelig ikke lagd ned så mye jobb i miniatyrisering av løsningen. Hvor rask lading er det snakk om her?

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

KjellG

Driver NAF med en lignende tjeneste? Da fra batteri «som kan lades fra donorbilen», noe jeg oppfatter som generator på NAFs dieselbil.

Trekkoppbil

#10
Hvis denne bilfabrikken klarer å programmere 3 CSS-biler til å donere kraft, så kan det være et tegn på at det er mulig.

Her er et gammelt sjekketriks blandt chademo-brukere:
https://youtu.be/PkTXUM5ofsU?t=39

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA