Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?

Startet av Bjoris, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Har forøvrig ingenting imot TM3, nydelig bil som kan være aktuell for oss om noen år når barna er større. Blir vell dog uansett lenge til 300k-versjonen er klar for salg så hvem vet ;) Er kjempefornøyd med Model S, men den er ikke noen god bybil pga størrelsa og plassbehovet er mindre nå enn da vi kjøpte den. Pr nå gidder vi ikke styret med enda en sedan, prakk med frakt av sykler etc, flere vi kjenner har slått fra seg TM3 pga bagasjeløsninga, kunne levd med litt lavere takhøyde om den hadde hatt kombiløsning ala Model S :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mao

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:38
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17dyrere forsikring, servicer, dekk etc
Service er vel usikkert om blir dyrere, ettersom det kun er service annenhvert år for Model 3.

Med de latterlig korte serviceintervallene som Kia/Hyundai opererer med (1 år/15 000 km) tviler jeg på at en TM3 får særlig høyere servicekostnader totalt sett. Men Niro blir sikkert litt rimeligere å forsikre enn TM3.

Uansett: om prisen på TM3 matcher e-Niro sånn noenlunde, velger jeg glatt TM3 foran e-Niro. TM3 er bygd som elbil fra bunnen av, vil være overlegen Niro på kjøreegenskaper, har et solid ladenettverk tilgjengelig, kommer med app fra første dag osv. Niro er i bunn og grunn en helt grei, men kjedelig, koreaner.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Cowboystrekk

Kommer jo an på kjørelengden ;) Kjøper du en bil for nytelse, som f.eks Model 3 og kjører mye, samt skipper småservicene så kan du jo komme rimeligere ut. For gjennomsnittspersonen som kjører litt i underkant av 15k km i året er dagens servicepriser hos Kia langt under Tesla sine som ligger på 5k for "miniservice" og rundt 11k om du skal ha 4-års med bremseservice på Model S. Det er dyrt, veldig dyrt.

Model 3 vil på mange måter være en bedre bil med kjøreegenskaper, utseende, ytelser, ladenettverk etc, men får Niro hengerfeste med litt trekkvekt samt det store plusset ang bagasje\sykkel etc trekker den nok det lengste strået for oss. "Oh Model Y, where art thou?"
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Joltus

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.
Hengerfeste får den neppe,men for tidlig å konkludere med at den er lite energieffektiv når den kommer i ny drakt. Eg tror mye av ineffektiviteten i 40kw skyldes det dårlige batteriet med høy indre motstand og forferdelig mye buffer i bunn. Samt elendig termisk kontroll da.

ID4

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 12:11
Kommer jo an på kjørelengden ;) Kjøper du en bil for nytelse, som f.eks Model 3 og kjører mye, samt skipper småservicene så kan du jo komme rimeligere ut. For gjennomsnittspersonen som kjører litt i underkant av 15k km i året er dagens servicepriser hos Kia langt under Tesla sine som ligger på 5k for "miniservice" og rundt 11k om du skal ha 4-års med bremseservice på Model S. Det er dyrt, veldig dyrt.

Nå har service prisen på KIA Soul økt vesentlig siste årene. Service hver 15000 til nesten kr 5000. Det er heller ikke billig sett utifra hva de gjør på sercien. Fin  inntektskilde for Kia.  (eks er 60000 km service Kia Ensjø kr 4600).

Cowboystrekk

Oi, det var endel dyrere enn de andre jeg har hørt med. Flere sier 2-3k i pris for Soul, lønner seg å sjekke rundt m.a.o.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: Joltus på onsdag 31. oktober 2018, klokken 14:18
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 10:17Leaf kan leveres kjappere, men er lite energieffektiv og neppe hengerfeste.
Hengerfeste får den neppe,men for tidlig å konkludere med at den er lite energieffektiv når den kommer i ny drakt. Eg tror mye av ineffektiviteten i 40kw skyldes det dårlige batteriet med høy indre motstand og forferdelig mye buffer i bunn. Samt elendig termisk kontroll da.
vi får håpe det. Har kjørt mye Leaf 2011-2016 og de er helt elendige på energieffektivotet. Selv model s 60en min matcher dem på 70-80 km kjøring med nokian r2 og klima av. Soul som jeg har kjørt endel i det siste legger seg fint 10-20% under alle Leafene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

S4e

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 11:29
Vi har vært småbarnsforeldre i 2 år med sedan, kombi er MYE bedre mtp barnevogn. Å kunne stable i høyden gir deg 1-200 liter Model 3 aldri kan få.

Takrails er en stor fordel, har ikke greid å finne ut hva slags system M3 har. På Model S uten panotak må jeg ha sugekopper, det er ikke noe å skryte av.

Barnevogn er nok det mest krevende en kan tenke seg i forhold til plassbehov. Mulig Niro er litt bedre her, men selv denne blir vel trang?  Når en ikke lenger trenger full barnevogn ville jeg tro faktisk TM3 har bedre plass...

Jeg venter også spent på festeordning takstativ for TM3. Mener en så noen festeanordning skjult av gummilist i en tidlig protype, men vet ikke hva den har nå.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Cowboystrekk

Niro funker faktisk fint med alle våre vogner, vi har hatt mange for å si det sånn... Det er ikke veldig mye plass igjen, men med sedan er plassen omtrent borte. Med kombi kan du stable i høyda og mer på sidene. Det hjelper faktisk mye.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ID4

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 15:16
Oi, det var endel dyrere enn de andre jeg har hørt med. Flere sier 2-3k i pris for Soul, lønner seg å sjekke rundt m.a.o.

Sjekket rundt ja, Kia Ski var 300 billigere. Så ikke så store differansen. Kia var billig på service i begynnelsen. For 2 år siden var det mulig med kr 1800 for service. Nå virker det som de har bestemt seg for at dette er melkeku.

Cowboystrekk

Det var dumt :/ Jaja, serviceprisene på bilen min hoppa opp fra fastpris på 4500 til 9000+bremseservice til nesten 2k så ser ut som flere bilprodusenter tenker likt (feil)...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Einride

Er vel ingenting i vegen for å få service gjort hos ein frittståande verkstad? Har sjølv gjort det på Zoe, og prismessig har lokal verkstad hatt serviceprisar på rundt 50-60% av det forhandlar tar (MF Bergen og Varden Bil Haugesund).

Espen Hugaas Andersen

#102
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:23Niro funker faktisk fint med alle våre vogner, vi har hatt mange for å si det sånn... Det er ikke veldig mye plass igjen, men med sedan er plassen omtrent borte. Med kombi kan du stable i høyda og mer på sidene. Det hjelper faktisk mye.
Model 3 har også frunk på omkring 50 liter, og noe vil du kunne stable inn rundt en barnevogn. (Å stable for høyt i en kombi er heller ikke å anbefale, ettersom ting blir om til prosjektiler i en ulykke.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Joggamann

Beholder nok begge reservasjonene jeg har, men med tanke på kø nr 53xx og 63xx så antar jeg at jeg har en Kia i garasjen innen sommeren 2020.

I mellomtiden vurderer jeg å bytte ut fossilen med ny leaf eller ioniq for 1,5 år.
Har en 2011 leaf men den bruker kona.

Joltus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 01. november 2018, klokken 09:46
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 31. oktober 2018, klokken 20:23Niro funker faktisk fint med alle våre vogner, vi har hatt mange for å si det sånn... Det er ikke veldig mye plass igjen, men med sedan er plassen omtrent borte. Med kombi kan du stable i høyda og mer på sidene. Det hjelper faktisk mye.
Model 3 har også frunk på omkring 50 liter, og noe vil du kunne stable inn rundt en barnevogn. (Å stable for høyt i en kombi er heller ikke å anbefale, ettersom ting blir om til prosjektiler i en ulykke.)
Man har da noe mellom bagasjerom og kupé akkurat som i alle andre typer biler med åpent bagasjerom?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA