Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholder du din FE etter at prisene nå ble kjent?

Startet av Bjoris, mandag 29. oktober 2018, klokken 12:02

« forrige - neste »

Trond.m

Har kommet til at jeg kan dekke mitt transportbehov med BMW i3-120 Ah. Kjenner at e-Niro ikke akkurat er en bil jeg drømmer om å kjøre i, så jeg vil sannsynligvis kansellere eller overdra bilen til en annen. Har heldigvis ikke en av de første 100 bilene, så jeg får tid til å vurdere det nærmere.

Einride

Svarte «Usikker», men er vel nesten bestemt på at det ikkje blir ein Kia Niro. Har kønummer tett oppunder 1000, så med leveringstakten dei legger opp til tippar eg det blir godt ut i 2019 før eg må avgjere kva eg vil gjere uansett.

Fryktelig traust utsjånad, berre fire «fargar» å «velje» mellom, ingen mulighet for hengerfeste eller app og ein til ein pris som inkludert levering og vinterdekk ser ut til å bli nesten 50 000 kr over Konaen me har? Neppe verdt det for litt større plass.

No hugsar eg ikkje kva alternativ ein hadde for lakk på det skjemaet for FE, men trur alle var metallic? I så fall er det ein rein lokkepris å antyde at FE kostar 377 400 kr når ein uansett må velge metallic i tillegg. Ikkje spesielt imponert over korleis Kia har håndtert dette.

Eg skjønar at dei set prisen delvis for å prøve å unngå at 90% av bilane går på Finn like etter utlevering, men trur òg det har samanheng med kva leveringstakt dei forventar. Hyundai ser ikkje ut til å klare å halde leveringstakten på Kona oppe, og ser vel ingen grunn til at Kia då plutselig skal klare det.

Ikkje veldig imponerande, Kia...

Limodriver

Jeg kommer nok til å beholde Kona.

Jeg må vedgå at jeg stusser over prisingen. Foruten trillingene og 1. gen Leaf er det lenge siden en importør har priset bilen for å selge det volumet en blir tildelt slik at ventelistene ikke blir for lange. Akkurat den vurderingenkan være kortsiktig. I det øyeblikket en konkurrent lanserer en bil som har de samme egenskapene til en rimeligere pris vil salget trolig reduseres betraktelig.

Argumentet med at Niro er en større bil og derfor en dyrere bil er tullete. Den lille størrelsesforskjellen utgjør ikke store merprisen i produksjon.

hELgenen

Svarte også usikker. Har kø nummer 30xx så er langt der ute ennå - og siden vi ikke blir kontaktet vedr. kontrakt før ca 6 uker før levering så har jeg massevis av tid til å tenke. Tror også en ny i3-120 Ah ligger mye nærmere nå  - kommer det kampanjer med storkunde rabatt her så hopper jeg muligens raskt ut av Niro køen. Men som sagt - 6 uker før event. levering må en jo ta standpunkt - og dersom avgiftsspøkelset er avklart og jeg kan hente ut bilen rett før - ja så tar jeg nok ut bilen - ellers ikke. Bilen er akkurat for liten som fullverdig familiebil og i mine øyne havner den i klassen stor pendlerbil med lang rekkevidde - og den har jo egentlig litt overkill rekkevidde i pendlersegmentet - så sånn sett havner den litt mellom to stoler - og dermed er jeg ikke villig til å betale uvettig antall kroner for akkurat denne. Å flippe bilen er heller ikke noe jeg ønsker å gjøre - aldri vært noe jeg har gjort, eller vært tema her selv om den lokale pusheren min påsto at jeg ikke måtte hoppe ut av køen da jeg lett kunne tjene penger på den - Jeg tviler sterkt på det med kø nr. 30xx

Really

Med denne leveringstakten blir det alt for lenge til det blir bil. Min hovedårsak til å stå på listen var hengerfeste. Når dette i tillegg er usikkert er det flere andre spennende biler i salg før denne kan leveres. Jeg satte meg på listen denne mnden. Nå er valget å beholde Kona og se hva som skjer..

AmocoCadiz

At FE blir stående igjen som utgaven uten app og hengerfeste vil svekke bruktverdi en god del når utgaver med app og sannsynligvis hengerfeste kommer i neste omgang.

Vi synes Niro er veldig "gubbete" i designen, boks form og gammeldags interiør.

Når FE heller ikke fikk noen farger å velge i (bare shades of gray) og prisen ble så pass høy ble det liten interesse for bilen her.

Roy Aasen

Sitat fra: AmocoCadiz på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:10
At FE blir stående igjen som utgaven uten app og hengerfeste vil svekke bruktverdi en god del når utgaver med app og sannsynligvis hengerfeste kommer i neste omgang

Og neste omgang blir antageligvis ca sankthansaften 2021... eller; jeg har sluttet å tro på julenissens.

Counterpointer

Kia skal ha honnør for å opplyse at FE ikke får app eller hengerfeste på forhånd. Det er viktig info som er verdifull å ha på forhånd.

Imidlertid er det meget spesielt å prise bilen for «flipperne» på bekostning av de som virkelig vil ha bilen. Kanskje 10% av Kona ble «flippet» dvs at Kia karrer til seg ekstra fortjeneste fra 90% av kundene. Dette er de i sin fulle rett å gjøre men det er en risikabel strategi.

Jeg dropper visningen i dag, og kommer nok ikke til å gå for FE (har #125), har ikke bestemt meg for hva jeg gjør senere.
Dette bakfyrte for min del

pofeet

Altfor høy pris for min del. Skuffende at den ender på over over 410k med vinterhjul.


Enlace

Da blir det Opel Amper E. ett år til. Det er bare å vente på hva som kommer av elbil fra neste år. Jeg ønsker ikke å bli "rævpult" av Boa.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Limodriver

Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39
Kia skal ha honnør for å opplyse at FE ikke får app eller hengerfeste på forhånd. Det er viktig info som er verdifull å ha på forhånd.

Imidlertid er det meget spesielt å prise bilen for «flipperne» på bekostning av de som virkelig vil ha bilen. Kanskje 10% av Kona ble «flippet» dvs at Kia karrer til seg ekstra fortjeneste fra 90% av kundene. Dette er de i sin fulle rett å gjøre men det er en risikabel strategi.

Jeg dropper visningen i dag, og kommer nok ikke til å gå for FE (har #125), har ikke bestemt meg for hva jeg gjør senere.
Dette bakfyrte for min del

Enig i at Hyundai har priset bilen riktigere enn Kia og støtter utsagnet ditt om at Kia profiterer på andelen som ikke flipper bilen.

Dersom jeg ikke husker feil, er forfatteren av sitatet en som tjente en slant på kona (og det er helt greit for meg), uten at jeg har empiri som underbygger påstanden tviler jeg på at så mye som 10% av konene har blitt brukt til å tjene penger. Dette vil selvfølgelig også synke jo flere koner som blir levert. Dette viser det kortsiktige ved Kias prising,. Kia profiterer selv på brorparten av kundene slik at de heller enn noen få av kundene skal tjene på videresalg.

Limodriver

Sitat fra: Enlace på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:16
Jeg ønsker ikke å bli "rævpult" av Boa.


Det er vanskelig å være uenig med deg selv om det dog er noe uspesifisert :police:

Joltus

Det eg virkelig lurer på nå er hva de andre modellene kommer til å koste.

Hva i alle dager kommer prisen til å være på en godt spekket Niro? Fe bør være en gunstig priset bil ala LE leaf. Siden man er såpass begrenset i utvalget.....

Eg er veldig skeptisk til denne linja kia kjører nå.

geear

FE er allerede en godt speccet Niro, den har alt utstyr som er mulig å få på Niro, med unntak av soltak. Det er nok en risiko for at en likt speccet Niro etter FE vil bli enda dyrere, dette bør være en pakke med "pakkerabatt".

Har forøvrig svart Ja på at jeg tar ut bil, men kun fordi jeg står veldig tidlig i køen.

Counterpointer

Sitat fra: Limodriver på mandag 29. oktober 2018, klokken 16:16
Sitat fra: knut.aulie på mandag 29. oktober 2018, klokken 15:39
Kia skal ha honnør for å opplyse at FE ikke får app eller hengerfeste på forhånd. Det er viktig info som er verdifull å ha på forhånd.

Imidlertid er det meget spesielt å prise bilen for «flipperne» på bekostning av de som virkelig vil ha bilen. Kanskje 10% av Kona ble «flippet» dvs at Kia karrer til seg ekstra fortjeneste fra 90% av kundene. Dette er de i sin fulle rett å gjøre men det er en risikabel strategi.

Jeg dropper visningen i dag, og kommer nok ikke til å gå for FE (har #125), har ikke bestemt meg for hva jeg gjør senere.
Dette bakfyrte for min del

Enig i at Hyundai har priset bilen riktigere enn Kia og støtter utsagnet ditt om at Kia profiterer på andelen som ikke flipper bilen.

Dersom jeg ikke husker feil, er forfatteren av sitatet en som tjente en slant på kona (og det er helt greit for meg), uten at jeg har empiri som underbygger påstanden tviler jeg på at så mye som 10% av konene har blitt brukt til å tjene penger. Dette vil selvfølgelig også synke jo flere koner som blir levert. Dette viser det kortsiktige ved Kias prising,. Kia profiterer selv på brorparten av kundene slik at de heller enn noen få av kundene skal tjene på videresalg.
«kanskje» 10% betyr inntil, et tegn på at jeg kun gjorde et overslag

Det var mest for å illustrere et stort flertall og et lite mindretall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA