Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lastbalansering av TWC'er og ulike styrke på kurser

Startet av thawi, mandag 29. oktober 2018, klokken 09:25

« forrige - neste »

thawi

Endelig har Tesla Wall Connector fra henvisningsprogrammet kommet, og jeg skal få den koblet opp og lastbalansere den med den jeg har i garasjen allerede. Men så ble jeg litt usikker. Jeg har en 22kw kurs til TWC'en som henger der nå, og så har jeg en 11kw kurs til ett rødt industristikk. Planen var å sette på den nye TWC på det røde stikket, og koble dem sammen for lastbalansering. Er det noen som har erfaring med å sette opp disse slik selv om styrken på kursene er forskjellig? Kan den ene stilles inn på 32A mens den andre står på 16A og så lastbalanserer de og gir 11kw på hver når begge er i bruk og 22kw på den ene om bare den er i bruk. Planen var å ha 2 x 22kw (32A) og lastbalansere de, men innså nå at jeg har misforstått elektrikeren eller vice versa.

Om dette går håper jeg nå å kunne koble den nye TWC på en ledning med rød stikk, og plugge den inn i den eksisterende kontakten. Slik at jeg har kontakten til rådighet om jeg skulle trenge den til noe annet eller laderene feiler (som den gamle har gjort før).

Inntaket til garasjen er 40A, så er det da en kurs på 32, en på 16, og en kurs til på 16 til et par vanlige stikkontakter. Så jeg kan ikke kjøre 22kw + 11kw samtidig.

sjokomelk

De må stå på lik kurs begge to. Og du stiller inn master til størrelsen på kursen. Da vil de levere 100% hvis de er i bruk alene, og 50% hvis begge er i bruk.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

thawi

Sitat fra: sjokomelk på mandag 29. oktober 2018, klokken 17:17
De må stå på lik kurs begge to. Og du stiller inn master til størrelsen på kursen. Da vil de levere 100% hvis de er i bruk alene, og 50% hvis begge er i bruk.
Takk, jeg regnet egentlig med det etter å ha søkt litt rundt.

jlan

Hvis du setter opp TWCs for 32A, men stiller bilen på slave på 16A, så skal det vel gå bra?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

thawi

Sitat fra: jlan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:57
Hvis du setter opp TWCs for 32A, men stiller bilen på slave på 16A, så skal det vel gå bra?
Det er forsåvidt sant, sikringen vil jo sørge for at det ikke går galt i hvert fall. Er ofte en BMW i3 som vil bli koblet på den ene laderen, den har en ombordlader på 11kw. Den vil kanskje ikke trekke mer en 16A på en fase uansett. Man kan ikke sette Ampere spesifikt i BMW'en, bare om den skal lade med full eller redusert hastighet.

jlan

Hvis det er en i3 med 11kW laderen, så bør det passe fint, den skal trekke 3x16A med TN 400V. 7.4 kW laderen vil sannsynligvis trekke 1x32A på full hastighet, men jeg antar at "redusert" blir 1x16A.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Luniboy

Sitat fra: jlan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:57
Hvis du setter opp TWCs for 32A, men stiller bilen på slave på 16A, så skal det vel gå bra?
Nei, dette går ikke. Det er Master som styrer. Grunnen er at det er samme "hjulet" man roterer for å stille inn Amp på TWC'en og om det er master/slave.
Uansett ikke noe problem, da i3 tar alt mulig (max 11 kW). Lader selv en TMS og i3 på dette systemet.
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

thawi

Sitat fra: Luniboy på onsdag 31. oktober 2018, klokken 09:35
Sitat fra: jlan på tirsdag 30. oktober 2018, klokken 10:57
Hvis du setter opp TWCs for 32A, men stiller bilen på slave på 16A, så skal det vel gå bra?
Nei, dette går ikke. Det er Master som styrer. Grunnen er at det er samme "hjulet" man roterer for å stille inn Amp på TWC'en og om det er master/slave.
Uansett ikke noe problem, da i3 tar alt mulig (max 11 kW). Lader selv en TMS og i3 på dette systemet.
Han siktet nok til at man stilte maks Ampere I bilen, så bilen ikke trekker mer uansett.

Luniboy

hehe, ser den nå etter å ha lest posten en gang til ...  :o
:-[
2017_BMW 94 Ah i3_FC
2018_TMS100D_med alt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA